۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۱۷۳۰۲۹
ویژه انتظار و وظایف منتظران؛

ویژه نامه اینترنتی «زیر باران انتظار» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی «زیر باران انتظار» ویژه انتظار و وظایف منتظران در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شد.
ويژه‌نامه زير باران انتظار
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی «زیر باران انتظار» شامل بانک احادیث، بانک پیامک، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر، کارت پستال، بانک صوت و فیلم، تلفن همراه، ویژه نامه‌های مرتبط و سایر مقالات در پایگاه اینترنتی راسخون منتشر شد.
از جمله مقالات این ویژه‌نامه می‌توان به انتظار حضرت مهدی(عج) در قرآن، فرهنگ انتظار، هم سازنده هم ویرانگر، عناصر اخلاقی تشکیل‌دهنده انتظار، ادب انتظار، زنان منتظر در جهان معاصر، مهدویت و انتظار در اندیشه شهید مطهری، زمینه‌سازی ظهور، انتظار ظهور حرکت به سوی عدالت، وظایف منتظران در زمان غیبت، مهدی‌انکاری انتظارستیزی، به سوی یک آخرالزمان مصنوعی و جعلی، زمینه‌سازی برای ظهور آرمان انقلاب اسلامی، آداب انتظار و اخلاق منتظر اشاره کرد.
انتظار حضرت مهدى(عج) در قرآن
در این مقاله از ویژه نامه می‌خوانیم: بیش از 120 آیه قرآن براساس روایات معتبر به وجود نازنیـن حضرت امـام مهدى عجل الله تعالـى و ویژگی‌هاى شخصـى آن حضرت و همچنیـن قیام و انقلاب جهانـى آن حضرت اشاره کرده است.
در قرآن مى‌خـوانیـم: اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته که بر مستضعفان زمیـن که بـر اثـر ستـم ستمکاران به ضعف کشیده شـده اند منت نهیـم و ایشان را مشمـول مواهب خویـش کنیـم و آنها را پیشوایان و وارثان زمیـن قرار داده و نیرومنـد و صاحب قـدرت و حکـومت گردانیـم(و نرید ان نمـن علـى الذیـن استضعفـوا فى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و نمکـن لهم فى الارض)، آیات فوق بشارتى است در مورد پیـروزى حق بـر باطل و بـرچیـده شـدن بسـاط ظلـم و تبـاهـى که نمونه‌هاى آن را مى‌تـوان در پیروزى حضرت مـوسـى(ع) و بنى‌اسرائیل بر فرعونیان و همچنیـن پیروزى و حکومت حضرت محمد(ص) جست‌وجـو کرد اما نمـونه کامل آن با ظهور حضـرت امام مهدى(ع) تحقق پیدا می‌کند.
 حضـرت امیرمؤمنان(ع) در ایـن زمینه فرمـوده‌انـد: دنیا پـس از سرکشـى، به ما اهل بیت علیهم السلام روى مى‌آورد همچـون شترى که از دادن شیر به دوشنده‌اش خوددارى مـى‌کند و براى بچه خـود آن را نگه مـى دارد، سپـس آیه (ونریـد ان نمـن) را تلاوت فرمـود.
 در روایت دیگرى نیز درباره همین آیه مـى‌فـرمایـد: ایـن گروه آل محمـد(ص) هستنـد، خـداونـد مهدى آنها را بعد از زحمت‌هایـــى که بـرایشان تحمیل مى‌شود مبعوث مى‌کنـد و به ایشان عزت مـى‌دهـد و دشمنان آنها را ذلیل مـى‌گرداند، از امام سجاد(ع) نیز این چنیـن نقل شده که: سـوگند به کسـى که محمد(ص) را به حق بشارت دهنده و بیـم دهنده قرار داد، نیکان از ما اهل بیت و پیروان آنها به منزله مـوسى(ع) و پیـروان او هستند و دشمنان مـا و پیـروان آنها به منزله فـرعون و پیـروان او هستنـد(سـرانجام, پیـروزى از آن ماست).
امام مهدى(ع) نیز هنگام تـولـد، لب به سخـن مـى گشایـد و پـس از شهادت به وحـدانیت الهى و نثار درود و سلام بـر پیامبـر اکـرم و پـدران پـاک و معصـوم خـویـش چنیـن مـى فـرمـاید: «بسـم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمـن على الذیـن استضعفوا فـى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الـوارثین).
 در قرآن کریم مى‌خوانیم:(و قل جـاء الحق و زهق البـاطل ان البـاطل کـان زهـوقا؛ بگـو: حق فرا رسیـد و باطل نابود گشت چـرا که باطل نابـود شدنى است).
 آرزوى بشر از دیرباز اجـراى عدالت و بـرچیـده شـدن بساط ظلـم و بى عدالتى بـوده است، قرآن کریـم نیز نوید بخـش تحقق ایـن آرزوى دیریـن بـوده و فرا رسیـدن روزى را مژده داده است که در سرتاسر جهان حق حکـومت کنـد و بـاطل نـابـود گردد.
 بر اساس روایات معتبر و فراوان، ایـن پیروزى نهایـى و حکم‌فرماى عدالت در سرتاسر گیتى مربـوط به قیام حضرت امام مهدى(ع) مى‌شود، حضـرت امـام بـاقـر(ع) در تـوضیح و تفسیـر «جـــاء الحق و زهق الباطل» فرمودند: «ایـن سخـن الهى مربوط به قیام قائم آل محمد(ص) مى‌شود که دولت باطل برچیده خـواهـد شـد و بـى جهت نیست که هنگام تـولـد حضرت مهدى(ع) بر بازوى نازنینش ایـن آیه نقـش بسته بود که(جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کان زهـوقا) ایـن وعده الهى که پیـروزى نهایـى حق در زمان حضرت مهدى(ع) به طـور کامل محقق خـواهد شـد»، بـدان معنا نیست که در زمـان‌هاى قبل از حضـرت مهدى(ع) هیچ نـوع پیروزى نصیب حق نمى‌گردد، به عنوان نمـونه حضرت رسـول خدا(ص) در هنگام فتح مکه پـس از ورود به مسجـدالحـرام در حالـى که بتها را یکـى پـس از دیگرى سرنگـون مى ساخت آیه(جاء الحق و زهق الباطل ان البـاطل کـان زهـوقـا) را تلاوت مـى فـرمود.
 آرى ایـن یک سنت الهى است که اگر اهل حق بر خدا تـوکل کنند و در برابر باطل و ظلـم ایستادگـى کنند، خـداوند آنها را پشتیبانـى مى‌کند و به پیـروزى و رستگارى نایل مـى‌گـردانـد، همچنان که ملت شهید پرور ایران تـوانستند با رهبرى حضرت امام خمینى(ره) حکومت ستمشـاهـى را سـرنگـون و حکـومت الله را بـرپـا نمـایند.
 ذخیره خدا
در قران کریم مى خوانیم: «بقیه الله خیرلکـم ان کنتـم مـومنیـن؛ ذخیره الهى بـراى شما بهتر است اگر مؤمن باشید».
چـون آیه فوق اطلاق دارد، چنیـن معنایى از آن بدون اشکال است که بگوییم: بقیه الله از همه چیزهایـى که شما حساب کنیـد، برایتان بهتر است و هیچ نعمتـى به پاى آن نمـى‌رسـد. هرچند که ایـن آیه مربـوط به داستان حضرت شعیب نبـى(ع) است اما بر اساس روایات معتبـر، این آیه با وجود نازنیـن حضرت ولى‌عصر(ع) تطبیق گشته است، امام باقر(ع) فرمـودند: «قائم آل محمد(ص) نخستیـن سخنى که پـس از قیـام خـویـش بـر زبـان مـى‌آورنـد همین آیه است(بقیه الله خیـرلکـم ان کنتـم مـومنیـن»، سپـس مـى‌فـرمـایـد: «مـن (بقیه الله) هستـم و حجت خدا و خلیفه او بر شما مى‌باشم، آنگاه هیچ کـس بر او سلام نمى‌کند مگر اینکه مـى‌گـوید: السلام علیک یا بقیه الله فـى ارضه.
درباره تعبیر «بقیه الله؛ ذخیـره خـدا» باید گفت: ایـن عنـوان به شخصـى اطلاق مـى‌گردد که خـدا به منظور خاصى او را نگهدارى کرده است.
 احمد بـن اسحاق قمى(که از اصحاب و یاران امام عسکرى(ع) بـود) به حضـور حضرت امام عسکرى(ع) مى‌رسد، حضرت امام مهدى(ع) که حدود یکسـال دارد، وارد مـى‌شـود و بـا زبـان عربـى فصیح مـى‌گـوید: «انا بقیه الله فى ارضه و المنتقم من اعدائه؛ مـن ذخیره الهى در سـرزمیـن او و انتقـام گیـرنـده از دشمنـان اویم.
پیروزى نهایى
در قرآن کریم مى‌خوانیم: آنها(مخالفان اسلام) مى‌خواهند نـور خدا را با دهان خـود خامـوش کننـد اما خـداونـد اراده کـرده که ایـن نـور الهى را همچنان برگستره و کمالـش بیفزاید(تا تمامى جهان را در برگیرد) هرچند کافران را خوش نیاید.
و سپـس چنیـن ادامه مى‌دهد: خدا کسـى است که رسـول خـویـش را با هدایت و دیـن حق فرستاد تا وى را بر تمامى ادیان پیروز گرداند، هرچنـد مشرکان را خـوش نیایـد، آیا ایـن پیروزى اسلام که در آیه فـوق بـدان اشـاره شـده منطقه‌اى و محـدود است یـاخیـر.
از آن جایـى که هیچ قیدى در آیه وجـود ندارد تا دلیل برمحدودیت این پیروزى باشد پـس بدون شک روزى فرا خواهد رسید که ایـن وعده الهى محقق گردد و در روى زمین دین اسلام، تنها دیـن پیروز باشد.
بـراساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدى(ع) اسلام فراگیر و جهانى خواهد شد، در تفسیر مجمع البیان از پیامبر اسلام(ص) چنیـن نقل شده است که: در زمان ظهور حضـرت امـام مهدى(ع) بـر روى زمیـن هیچ خـانه‌اى باقـى نمـى‌ماند، نه خانه‌هایـى که از سنگ و گل ساخته شـده و نه خیمه‌هایـى که از کرک و مـو بافته شـده، مگر آنکه خـداونـد نام اسلام را در آن وارد مى‌کند.
 در کمـال الـدیـن، تـألیف شیخ صـدوق نیز روایتـى از امـام صادق(ع) در مورد تفسیر آیه فـوق مى‌خـوانیـم که ایشان فرمودند: «به خـدا سـوگنـد ایـن آیه تحقق نیافته است و تنها زمـانـى محقق مـى‌گردد که(قائم) خروج کند و در آن هنگام است که کافرى پیدا نخواهد شد».
 در تفسیر مجمع البیان، همچنین از امام باقر(ع) چنیـن آورده است که: «وعده اى که در ایـن آیه است به هنگـــام ظهور مهدى(ع) محقق مى‌شود، پـس در آن روز هیچ کـس روى زمیـن باقى نخواهد ماند مگر آنکه به حقانیت محمـد(ص) اقرار مـى‌کنـد.
استاد شهیـد آیه الله مطهرى مى‌نویسد: «از مجمـوع آیـات و روایـات استنبـاط مـى‌شـود که قیـــام مهدى موعود(ع) آخریـن حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پا بوده است، مهدى موعود تحقق بخـش ایده‌آل همه انبیـا و اولیـا و مـردان مبارز راه حق است».
ویژه نامه اینترنتی «زیر باران انتظار» ویژه انتظار و وظایف منتظران در پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون منتشر شده است و علاقمندان به مشاهده و استفاده از این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rasekhoon.net مراجعه کنند./907/ت302/پ
ارسال نظرات