۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۷۳۱۴۹
رییس کل دادگستری سمنان:

پیشگیری از وقوع جرم نیازمند تقویت اقتصاد و پایه های اعتقادی مردم است

خبرگزاری رسا _ رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: پیشگیری از وقوع جرم بدون توجه به مسایلی مانند تقویت اقتصاد، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و تقویت پایه های اعتقادی مردم راهکار دیگری ندارد.
سياوش پور رييس کل دادگستري استان سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، احمد سیاوش پور، رییس کل دادگستری استان سمنان امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران در محل این اداره کل برگزار شد، مواردی نظیر مواد مخدر، سرقت، نزاع، صدمات غیر عمدی، مطالبات، اختلاف خانوادگی و اختلاف در قراردادهای مالی و حقوقی را از مهمترین جرایمی عنوان کرد که در پرونده های جزایی و کیفری مراجع قضایی استان سمنان طی یکسال گذشته مطرح شده است.

وی آگاهی بخشی به مردم نسبت به مسائل حقوقی و آسیب‌های اجتماعی و کوتاه کردن زمان دادرسی و افزایش دقت در رسیدگی به پرونده ها را از اهداف دادگستری کل استان سمنان در سال 92 عنوان و تصریح کرد: نظارت بر کار قضات و اجرای دقیق احکام که نتیجه تمام مراحل در دستگاه قضایی است، از دیگر اهداف دستگاه قضایی در سال جاری است.

رییس کل دادگستری استان سمنان این استان را دومین استان کشور در ورود تعداد بالای پرونده به دستگاه قضایی در کشور دانست و اظهار داشت: به نسبت هر 10 هزار نفر 130 پرونده وارد دادگستری کل استان سمنان می شود.

سیاوش پور، فراوانی جرم در بخش کیفری در دادگستری کل استان سمنان را به ترتیب موادمخدر، سرقت، نزاع های جمعی و ایراد صدمات غیرعمدی عنوان کرد و افزود: در بخش حقوقی نیز مطالبات مالی مانند چک برگشتی، اختلافات خانوادگی مانند طلاق و نفقه بیشترین فراوانی را داشته اند.

وی قرارگرفتن استان سمنان در نقطه انتقال موادمخدر در کشور، مهاجرپذیر بودن که دوگانگی فرهنگی به همراه دارد، وجود تعداد بالای دانشجو و صنعتی بودن این استان را از دلایل ورود تعداد بالای پرونده های قضایی دانست.

این مسؤول ارشد دستگاه قضایی استان سمنان توجه به پرونده های مهم مانند پرونده های جرایم خشن و همچنین مدیریت پرونده های مسن موجود در دادگستری کل استان سمنان را از دیگر اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: در سال گذشته 57 درصد از پرونده های مسن مربوط به سال 90 و قبل از آن مختومه شد.

سیاوش پور با اشاره به اینکه در استان سمنان احساس امنیت بالاست و مفاسد بزرگ اقتصادی کمتر رخ می دهد، افزود: پیشگیری از وقوع جرم از سوی دستگاه قضایی به عنوان یک وظیفه، نیاز به همکاری مردم و نهادهای مختلف دارد و بدون توجه به مسایلی مانند تقویت اقتصاد، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و تقویت پایه های اعتقادی مردم راهکار دیگری ندارد.

وی با اشاره به وجود بیش از دو هزار و 700 زندانی در زندان‌های استان سمنان اظهار داشت: 55 درصد این افراد برای جرم های مربوط به مواد مخدر و 21 درصد به سبب سرقت در زندان به سر می برند./938/پ202/ی

ارسال نظرات