۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۱۷۳۱۵۳
مدیرکل زندان‌های استان قم خبر داد:

ارتقای نظام زندانبانی با بهره‌مندی از خدمات الکترونیک

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل زندان‌های استان قم از ارتقای نظام زندانبانی با بهره‌مندی از خدمات الکترونیک خبر داد.
قوه قضائيه، دادگستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد قطبی، مدیرکل زندان‌های استان قم پیش از ظهر امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد از ارتقای نظام زندانبانی با بهره‌مندی از خدمات الکترونیک خبر داد و گفت: براساس این سیستم، تحلیل اطلاعات زندانیان اعم از شخصی و قضایی ارتقا یافته است.

 
وی افزود: استفاده از سیستم ویدئو کنفرانس به صورت فعال در زندان‌های استان و راه‌اندازی تلفن آی پی بین ادارات استانی و کشوری بخشی از خدمات است، نصب دوربین‌های مداربسته نیز امنیت داخلی زندان‌ها را ارتقا بخشیده است و مدیران استانی و کشور به صورت آن لاین از همه اتفاقات داخل زندان اطلاع دارند.
 
مدیرکل زندان‌های استان قم طبقه‌بندی نوع جرم‌ها را از نظر امنیت داخلی و نیز امنیت برای خود زندانیان بسیار حیاتی دانست و گفت: بیش از 98 درصد این امر در قم اجرایی شده است و زندانیان زیر 18 سال کاملا جداسازی شده‌اند.
 
وی با بیان اینکه براساس توافق صورت گفته بین اداره‌کل زندان‌های استان با مراکز پیشخوان دولت، خدمات اداری آسان‌تر خواهد شد، برگزاری دوره‌های آموزش عالی و آموزش‌های تخصصی را از دیگر خدمات به زندانیان نام برد و ابراز کرد: این ارتقا آسیب‌ها و خطرات درون زندان‌ها را بسیار کاهش داده است.
 
قطبی همچنین از پشتیبانی مادی و معنوی خواده‌های زندانیان خبر داد و با اشاره به اشتغال زندانیان در درون زندان، گفت: 50 درصد درآمد زندانیان به خانواده آنان پرداخت می‌شود، 30 درصد به خود زندانی و 20 درصد برای وی سپرده‌گذاری شده و پس از پایان دوره محکومیت به وی پرداخت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه اداره‌کل زندان‌ها اشتغال زندانی‌های آزاد شده را نیز در نظر داشته است، اظهار کرد: زندانیان براساس استعدادهایشان در دوره‌های فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند و پس از پایان دوره با دریافت مدرک معتبر می‌توانند از بانک‌های عامل به عنوان خوداشتغالی، وام دریافت کنند.
 
مدیرکل زندان‌های استان قم از آزادی 117 زندانی بدهکار از سوی انجمن حمایت از زندانیان و آزادی 299 نفر که 111 نفر بدهی دیه و 188 نفر بدهی مالی غیرعمد داشتند از سوی ستاد دیه خبر داد و گفت: انجمن حمایت از زندانیان با پرداخت 250 میلیون تومان و ستاد دیه با پرداخت 7.5 میلیارد تومان این آزادی‌ها را رقم زدند.
 
در بخش دیگری از این نشست، مهدی فهیمی، مسؤول کلینیک مثلثی اداره‌کل زندان‌ها به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این واحد پرداخت و گفت: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اداره زندان‌ها به واسطه محور سه ضلعی درمان HIV، اعتیاد ترزیقی و بیماری مقاربتی به کلینیک مثلثی نامگذاری شده است.
 
وی ادامه داد: 50 تا 70 درصد ورودی‌های زندان‌ها با اعتیاد درگیر هستند که پیش از ورود به بندهای زندان وارد این مرکز شده و در بازه زمانی 3 تا 7 روزه نگهداری و خدمات بهداشتی روانی و غربال‌گری بر روی آنان انجام می‌شود که واکسیناسیون هپاتیت B و درمان با متادون از جمله خدمات مرکز است.
 
مسؤول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اداره زندان‌های قم گفت: دو پزشک، چهار روان‌پزشک، دو پرستار، یک کارشناس بیمار یافت، یک متخصص بیماری‌های عفونی، یک روان‌پزشک و نمایندگانی از مراکز بهداشتی در این مرکز حضور دارند.
 
فهیمی با بیان اینکه کلینیک مثلثی از سال 85 با پروژه صندوق جهانی مبارزه با ایدز سازمان ملل همکاری می‌کند و بازرسان سازمان نیز همه ساله از فعالیت‌های آن بازرسی می‌کنند، از اعلام رضایت سازمان‌های جهانی از فعالیت‌های انجام شده خبر داد و گفت: در این کلینیک خدمات ترک سیگار نیز ارائه می‌شود./920/پ202/ی
ارسال نظرات