۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۷۳۷۲۷
نماینده خبرگان رهبری:

مشارکت مردم در برقراری امنیت و عدالت اثرگذار است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: مردم مسؤولیت خطیری در برقراری عدالت و امنیت بر عهده دارند.
حجت الاسلام و امسلمين پورمحمدي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مراغه، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در مراسم تودیع دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مراغه اظهار داشت: یکی از آثار فرایض امر به معروف و نهی از منکر که در آیات قرآنی و احادیث معتبر وارده مورد تأکید مبانی دینی اسلام قرار گرفته، پیشگیری از وقوع جرائم است.

 

وی با اشاره به آیه 70 سوره‌ توبه گفت: احکام کیفری اسلام نیز بر پیشگیری از ارتکاب گناه از طریق هدایت افراد و ترساندن از روز جزا، تزکیه‌ نفس، امر به معروف و معروف نهی صورت می گیرد، ضمن این‌که اعمال کیفر در جهت اجرای عدالت است، به عبارت دیگر سیاست کیفری اسلام همراه با پیشگیری است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که مبانی عالی اسلام با دعوت به نیکی‌ها و دوری از پلیدی‌ها بر پیشگیری از وقوع جرائم تأکید دارند، گفت: اصل 156 تا 174 مربوط به وظایف قوه قضائیه است که برخورد با ظلم و رسیدگی به مظالم در عین حفظ کرامت انسانی و برقراری امنیت و آرامش ملت با اجرای عدالت از آن جمله است.

 

وی ترویج آموزه های دینی در جامعه را مقدمه‌ای برای برقراری عدالت، کاهش جرائم و احقاق حقوق مردم دانست و افزود: اگر ارزش‌های اسلامی در جامعه احیا و تثبیت شود، بسیاری از جرائمی که امروز شاهد وقوع آنها هستیم، ریشه‌کن می شوند، قوه قضاییه رسالت خطیری در مباحث فرهنگی و اخلاقی جامعه بر عهده دارد.

 

نماینده خبرگان رهبری پیام دستگاه قضا در جامعه اسلامی را احقاق حق، اجرای عدالت و رفع خصومت ها دانست و افزود: هر جامعه ای که قوه قضاییه ای قوی و توانمند داشته باشد، آن جامعه زنده بوده و همه افراد آن احساس امنیت و عدالت می کنند، ضمن این‌که خود مردم نیز مسؤولیت خطیری در برقراری عدالت بر عهده دارند.

 

همچنین حجت الاسلام حسن امجدی، رییس دادگستری مراغه از کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها خبر داد و اظهار داشت: 16 قاضی دادگستری این شهرستان در سال 76 سالانه 10 هزار پرونده را بررسی می کردند در حالی که در سال گذشته 18 قاضی به 40 هزار پرونده رسیدگی کرده اند./935/پ202/س

 

ارسال نظرات