۰۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۱۷۳۷۹۸

مراسم بزرگداشت بنیان‌گذار جامعه روحانیت کرج برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت آیت الله فارغ دزفولی، بنیان‌گذار جامعه روحانیت کرج با حضور دبیر جامعه روحانیت البرز، جمعی از مسؤولین دادگستری و ادارات تهران و مردم کرج برگزار شد.
آيت الله فارغ دزفولي، بنيان‌گذار جامعه روحانيت کرج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت آیت الله سیدهدایت الله فارغ دزفولی، بنیان‌گذار جامعه روحانیت کرج عصر روز پنج‌شنبه ششم تیرماه با حضور دبیر جامعه روحانیت البرز، جمعی از مسؤولین دادگستری و ادارات تهران و مردم کرج در مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در خیابان بهشتی کرج برگزار شد.

بر اساس این گزارش سیدمحمود فارغ دزفولی فرزند و وصی مرحوم آیت الله حاج سید هدایت الله فارغ دزفولی در مراسم بزرگداشت آن مرحوم گفت: حاج سیدهدایت‌الله فارغ دزفولی اولین امام جماعت و بنیان‌گذار جامعه روحانیت در کرج بود و شاخصه‌های اخلاقی خاص و عرفان بخصوصی داشت که برگرفته از همنشینی و سلوک معنوی پدر ایشان یعنی مرحوم حاج سیدحسین فارغ دزفولی بود.

وی افزود: مرحوم حاج سید حسین فارغ دزفولی ارتباط معنوی وسلوک طی طریق با مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی (اصفهانی) داشت.

سید محمود فارغ دزفولی گفت: پدرم شبی برای من تعریف کرد سال‌های جوانی وقتی که در خدمت پدر در مدرسه علمیه سادات دزفول بسر می‌برده و از قضا مهمان داشتیم همگی در خواب بودیم که ساعاتی قبل از اذان صبح صدای پدر را شنیدم که خطاب به فردی می‌گفت چشم چشم بیدار شدم ... من در حالی که به پدر اعتراض می‌کردم که با صدای ایجاد شده برای مهمانان مزاحمتی ایجاد نشود، مرحوم حاج سید حسین فارغ دزفولی به من گفت در خواب بودم که مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی مرا برای خواندن نماز شب بیدار کرد و من خطاب به ایشان می‌گفتم که بیدار شدم و الان نمازم را می‌خوانم.

وی افزود: پدرم می‌گفت که از حرف پدر خود بسیار تعجب کرده است زیرا در آن زمان مرحوم حاج شیخ حسنعلی نخودکی در مشهد بسر می‌برد و مانند الان وسیله‌ای  برای اطلاع رسانی وجود نداشت.

فرزند آیت الله فارغ دزفولی با بیان این‌که یادداشت‌ها و مکاتبات با ارزش و زیادی از پدر برجای مانده است که به زودی جمع آوری خواهد شد اظهار داشت: امام راحل (ره) انگشتری به پدر مرحومم در سال 42 در حرم حضرت معصومه (س) اهدا کردند و ماجرای آن از این قرار بود که پدرم در تنگنا و فشار مالی بود و در آن زمان طلبه و در قم درس میخواند و شبی که حالی منقلب پیدا کرده بود به حرم حضرت معصومه (س) متوسل  و وقتی وارد حرم شد امام خمینی(ره) در حال سخنانی بودند و وقتی پدر را می‌بینند وی را به خود خوانده و انگشتری به او می‌دهند که عبارت یا قاضی الحاجات روی آن نوشته شده بود.

وی ادامه داد: مسأله عجیب این بود که در سال 68 همزمان با فوت امام راحل(ره) این انگشتر نیز مفقود می‌شود.

فارغ دزفولی در پایان پدر را شخصیتی معنوی، علمی و اخلاقی معرفی کرد و گفت: توجه پر مهر و محبت مرحوم حاج سیدهدایت‌الله فارغ دزفولی به مردم موجب علاقه‌مندی زیاد ایشان به وی شده بود و از همین نقش هدایت‌گری و تمکین مردم و حتی مسؤولین خاطرات زیادی از دوران انقلاب و قبل از آن وجود دارد.

گفتنی است آن مرحوم در سن 88 سالگی پس از یک زندگی پربار شامگاه دوشنبه 29 خردادماه، بر اثر بیماری در بیمارستان رجایی شهر کرج دار فانی را وداع گفته و به لقاء الله پیوست و اقدامات زیادی در زمینه‌های علمی و معنوی در کرج به ثمر رسانده است.

 آیت الله دزفولی نخستین امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) کرج بود که با حضور در حوزه‌های علمیه، جوانان مومن و ولایی بسیاری را تربیت کرد و نقشی گسترده در تربیت دین مدارانه و آشنایی مردم با اهل بیت(ع) داشت.

وی از اعضای هیئت موسس شورای روحانیت کرج و همچنین از پایه‌گذاران جامعه روحانیت استان البرز بود و سال‌ها مسؤولیت حوزه‌های علمیه کرج را بر عهده داشت./959/پ202/ص

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
خداوند این نسل با ارزش و با فضیلت را حفظ بفرماید .‌و بر عزتشان بفزاید . و رفتگان و آسمانی شده هاشون را قرین رحمت الهی قرار دهد .
0
0