۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۵۰
کارشناس حوزوی:

اسب چموش اوقات فراغت باید لگام بخورد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و محقق مسائل فرهنگی اجتماعی گفت: ما باید بدانیم که اگر در تفریح با برنامه صحیح و رعایت ضوابط عمل نکنیم، اوقات فراغت مثل اسب چموشی ما را به زمین خواهد زد،‌ قبل از اینکه سوار بر این اسب چموش شویم باید لگام و لجام زده شود، اگر این کار انجام نشود، باید یقین بدانیم که خود یا فرزندانمان به زمین خواهیم خورد.
صبح روشن

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن ملایی، محقق و پژوهشگر در مسائل فرهنگی اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: باید توجه کنیم، زمانی که در اختیار ما قرار گرفته، به عنوان سرمایه سعادت ما است و این به ما بستگی دارد که از این سرمایه چگونه استفاده کنیم؟ برخی از این سرمایه استفاده نمی‌کنند، برخی از آن بد استفاده می‌کنند و برخی دیگر هم خوب استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در معاملات روزمرّه هم دیده می‌شود کسانی در این معاملات برنده هستند که اولاً از سرمایه‌ها استفاده می‌کنند و ثانیاً خوب استفاده می‌کنند، پس ما باید این را بدانیم که آینده ما بسته به نحوه مدیریت و بهره برداری از سرمایه امروز ما است، آینده ما را همین امروز ما ترسیم می‌کند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اگر کسی از این سرمایه استفاده نکند و به بطالت و استراحت بگذراند، آینده‌ای نخواهد داشت و اگر استفاده کند ولی بد استفاده کند، خوش گذرانی و رعایت نکردن ضوابط، یا افراط و تفریط کند در این مسائل، چنین کسی نمی‌تواند یک بالانس، جهش و تقویت روحی پیدا کرده و حرکت کند.

وی افزود: ما باید حدّ وسط را رعایت کنیم و اگر رعایت نکنیم اوّلین کسی که ضرر می‌بیند خودمان هستیم و بعد خانواده و بعد از آن جامعه، این آسیب‌ها از آنجا حادث می‌شود که ما گاهی ضوابط را (هدفمندی، چارچوب‌ها و... ) رعایت نمی‌کنیم، ما اگر این ضوابط ذکر شده را رعایت کنیم، دیگر مشکلی برایمان پیش نخواهد آمد.

حجت‌الاسلام ملایی اظهار داشت: علامه حلّی بعد از اینکه از سفر تفریحی بازگشت، پسر ایشان فخر المحققین به پدر گفت: پدر جان من در عدالت شما شک کردم، علامه به فرزندش گفت مگر چه شده که شما در عدالت من شک کردید؟ عرض کرد چون شما به تفریح رفتید و وقتی انسان به تفریح می‌رود به بعضی از کارهایش نمی‌تواند بپردازد و همین که شما این کار را کردید، ممکن است احیاناً به ضوابطی توجه نکرده باشید، این من را به شک انداخته است.

وی ادامه داد: علامه به فرزندش گفت نیکو گفتی فرزندم،‌ اما من که رفته بودم به تفریح، به تفریح محض نپرداختم، من در طول تفریح خودم کتابی را به نام آداب المتعلّمین تألیف کردم، بعد از آن بود که فرزند علامه احساس شرمساری کرده و عذرخواهی کرد.

این کارشناس مسائل فرهنگی بیان داشت: ما باید بدانیم که اگر در تفریح با برنامه صحیح و رعایت ضوابط عمل نکنیم، اوقات فراغت مثل اسب چموشی ما را به زمین خواهد زد،‌ قبل از اینکه سوار بر این اسب چموش شویم باید لگام و لجام زده شود، اگر این کار انجام نشود، باید یقین بدانیم که خود یا فرزندانمان به زمین خواهیم خورد، پس باید درست لجام زده شود تا این اسب چموش، کاملاً در اختیار قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام ملایی افزود: اگر جوان‌ترها در این زمینه کوتاهی کردند، پدر و مادرها، با دلسوزی و با راهنمایی کمکشان کنند تا بتوانند از این اوقات فراغت با افسار زدنش، بهترین استفاده را ببرند، والّا به زمین خواهند خورد و به این سادگی بلند نخواهند شد.

وی در ادامه با محور قرار دادن خانواده‌ها گفت: اگر خانواده‌ها بپرسند که؛ ما برای برنامه ریزی درست در زمینه اوقات فراغت بچه‌ها چه باید بکنیم؟ باید گفت؛ چند نکته را باید در نظر داشته باشند، اولین نکته این است که خود خانواده‌ها با تأثیرات تربیتی استفاده از اوقات فراغت آشنا باشند، تا مادر، خواهر یا پدری نداند که اوقات فراغت چه آثار تربیتی روی اشخاص دارد، نمی‌تواند برنامه ریزی کند.

حجت‌الاسلام ملایی ادامه داد: قدم دوم این است که باید مادران، میزان (مقدار) و زمان (ساعت) استفاده از اوقات فراغت را در خانواده مشخص کنند، اوقات فراغت باید زمان مشخّصی داشته باشد مانند وعده‌های غذایی که هر کدام در بازه زمانی خاصّی صرف می‌شوند.

وی بیان داشت: نکته سوم هم این است که تناسب سنّی و ذهنی افراد خانواده را با نوع فعالیت‌هایی که دارند باید رعایت کنند، در خانواده سنّ و سال‌ها،‌ ذهنیت‌ها، علاقه‌ها، رغبت‌ها به مسائل تفریحی و... متفاوت است که باید در نظر گرفته شود، قرار نیست که به حالت استبدادی برخورد کنیم و همه برویم سراغ تفریح خاصّ، رمز موفّقیّت برنامه ریزی اوقات فراغت، انعطاف پذیری است.

این کارشناس حوزوی در پایان گفت: چهارمین مطلب هم این است که از اوقات فراغت به عنوان پاداش، در فعالیت‌های تربیتی فرزندان استفاده شود و نکته پنجم، نظارت و دقّت بر چگونگی گذران اوقات فراغت فرزندان است، البتّه این منافاتی با اینکه ما به آن‌ها اعتماد داشته باشیم، ندارد چون امکان دارد بر اثر بی‌تجربگی، یا به واسطه امور متفاوتی از مسیر خارج شوند، پس باید نظارت داشت و فرزندان را به حال خود رها نکرد تا امنیت اخلاقی و روانی آن‌ها تأمین شود./9194/پ202/ن

ارسال نظرات