۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۸
کد خبر: ۱۷۴۱۵۲
کارشناس خانواده:

بهره‌نبردن درست از اوقات فراغت سبب انواع آسیب‌های روحی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: افرادی که نمی‌توانند و یا نخواهند برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنند، دیر یا زود به انواع آسیب‌های روحی مبتلا می‌شوند
اوقات فراغت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر فرح بخش،کارشناس روان شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه صبح روشن، که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خداوند پیشرفت انسان را در اختیار خودش قرار داده است و در مقابل آن هم از او بازخواست می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که خداوند به ما داده است،‌ عنصر زمان است، که اگر از آن خوب استفاده نکنیم، یقیناً ضرر می‌کنیم، حتّی اگر خداوند هم در مقابل این نعمت بزرگی که به ما داده از ما بازخواست نکند، باز هم همین که زمان را از دست داده‌ایم، خود به خود ضرر کرده‌ایم.

این کارشناس خانواده ابراز داشت: روایات فراوانی در مورد اهمّیّت زمان داریم، اینکه زمان قابل بازیافت و بازگشت نیست، بنابراین توان، قدرت، اراده و خواست ما در استفاده درست از اوقات فراغت، یقیناً تاثیر فوق‌العاده در زندگی‌مان خواهد داشت، این هم دست خود انسان است، برخی می‌گویند؛ دست من نیست و نبود امکانات و وسائل را بهانه می‌کنند، این افراد انتظار دارند که همه چیز برایشان فراهم باشد.

وی افزود: انسانی که با اراده، فکر و ذهن خودش حرکت کرده و برنامه ریزی می‌کند، یقیناً می‌تواند از اوقات خالی و فراغت خودش خوب استفاده کند و برنامه‌های خوبی داشته باشد.

 فرح بخش در پاسخ به این سؤال که «استفاده از امکانات و زمان، به عنوان یک مهارت، آموختنی است؟» گفت: صد درصد آموختنی است، البته بحث ژنتیکی هم مطرح است، شخصی که یک نقص جدّی دارد، در بدن و ذهنش مشکل داشته باشد، این تأثیر گذار است، امّا آن‌ها که سالم هستند، مشکل خاص و گرفتاری هم در زندگی ندارند، کاملاً امکان آموزش استفاده مناسب از زمان و امکانات برای آن‌ها وجود دارد.

ما هستیم که تصمیم می‌گیریم که فردا صبح که از خواب بیدار شدیم، کجا رفته و چه کار کنیم، این ژنتیک نیست که شخص را تا دیر وقت مجبور به خواب و بعد از آن به دیدن تلویزیون و... کند، خداوند به انسان عقل داده است که بتواند با آن برنامه ریزی کند، ژنتیک، تعیین کننده رفتار ما نیست، بلکه ما در مقابل اعمالمان باید پاسخ گو باشیم، اگر ژنتیکی بود، این پاسخ گویی معنایی نداشت.

وی در ادامه گفت: اگر ما برنامه نداشته باشیم،‌ یا افسردگی داریم، به یک ناراحتی روحی مبتلا شده‌ایم یا در آینده مبتلا خواهیم شد، به این دلیل که وقتی که از اوقات فراغتمان نتوانیم خوب استفاده کنیم، مطمئناً از اوقاتی هم که باید فعالیّت کاری داشته باشیم، نمی‌توانیم استفاده کنیم.

این کارشناس رادیویی اظهار داشت: پژوهشی انجام شد در همین زمینه، که نتیجه آن این بود که افرادی که از اوقات فراغتشان نتوانند خوب استفاده کنند، خوب برنامه نداشته باشند، برای فعالیت‌های معمول و روزمرّه خودشان هم برنامه ریزی درست و مشخّصی ندارند و برعکس، کسانی که از اوقات فراغت غنی برخوردارند و برنامه ریزی می‌کنند، در فعالیت‌های معمولشان هم موفّق هستند، پس رابطه تنگاتنگی بین این دو وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: افرادی که نمی‌توانند و یا نخواهند برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنند، دیر یا زود به انواع آسیب‌های روحی مبتلا می‌شوند، چون وقتی که انسان از اوقاتش خوب استفاده نکرد،‌ احساسی به نام احساس نامفید و بی ارزش بودن به او دست می‌دهد، که در نهایت او را به فعالیت‌های خطرناک مثل سیگار کشیدن و... سوق می‌دهد و با انجام این‌گونه فعالیت‌های فردی و گروهی، به خود و دیگران آسیب می‌رساند./9194/پ202/ن

ارسال نظرات