۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۱۷۴۲۸۹
جلسه دفاعیه پایان‌نامه‌های حوزوی؛

ارث زوجه از دیدگاه امامیه و اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ جلسه دفاعیه پایان نامه «ارث زوجه از دیدگاه امامیه و اهل سنت» در اتاق دفاعیات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
دفاع از پايان نامه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه پایان نامه «ارث زوجه از دیدگاه امامیه و اهل سنت» که از سوی محقق حوزوی «محسن عبدی» تدوین شده است، شب گذشته در اتاق دفاعیات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، داوران و اساتید این پایان نامه، حجج‌اسلام و اساتید «قادری، کریمی‌نیا و غفوری» بودند.
در ابتدای این جلسه، نویسنده تحقیق، به شرح رساله خود پرداخت و ابعاد اصلی مقاله خود را تبیین کرد.
نویسنده مقاله ارث زوجه از دیدگاه امامیه و اهل سنت با تطبیقی شمردن نوشتار علمی خود گفت: این رساله در نوع خود آرای مختلفی از علمای امامیه و اهل سنت را جمع کرده است و شکی نیست که این مسأله در باب‌های مختلف فقهی شیعی و سنت ذکر شده است.
وی ادامه داد: در این رساله سعی شده است تا در بحث تاریخچه ارث، آن را در ادیان دیگر و کشورهای دنیا مورد بررسی قرار دهد و تبببن کند که در کشورهای دنیا و شرایع مختلف مانند یونان و روم به چه میزانی ارث را مورد توجه قرار داده‌اند و این یکی از مزیات این رساله است.
این محقق حوزوی با اشاره به مباحث رساله علمی خود اظهار داشت: در مبحث سوم این رساله موجبات ارث را تنقیح کرده ایم و در کنار این موجبات ارث، موانعی را که سبب می شود شخص از ارث محروم شود را بیان کرده‌ایم که کفر و قتل شاخص‌های مهم آن است.
وی افزود: در فصل دوم این رساله علمی، شرایط و محدوده ارث زوجه از زوج را منقح ساخته ایم و در این فصل که از فصول بنیادین این رساله است، حدود واقعی ارث زوجه از زوجه را از منظر اسلام و فقه شیعه و سنی مورد کاووش قرار دادیم.
وی افزود: در این فصل به شرایط کلی ارث زوجه از زوج پرداخته‌ایم و در کنار این شرایط کلی، شرایط اختصاصی و ویژه ارث را تبیین کرده ایم.
حجت الاسلام محسن عبدی، بحث محرومیت زوجه از آلات و ابنیه زوج را از نکات قابل توجه در این رساله دانست و تصریح کرد: در این مبحث بررسی کرده ایم که از منظر شیعه و سنی، زن تا چه حدودی حق دارد که در اموال شوهرش تصرف کند و از او ارث ببرد و از چه میزانی از مایملک همسرش محروم می‌شود.
وی یادآور شد: ارث زوجه از دیدگاه مذاهب اهل سنت، مضمون اصلی در فصل سوم این رساله است که در این فصل اساسی، به مواردی که زوجه در فقه اهل سنت از زوج خود صاحب ارث می شود، اشاره شده است و نظرات مختلف در مذاهب اهل تسنن ذکر می‌شود.
وی در پایان گفت: مطالعه و بررسی تطبیقی بین مذاهب اهل سنت، آخرین مبحث در این رساله علمی است که توانسته‌ایم نظرات و احکام ارث زوجه را در مکاتب اهل تسنن مورد تبیین قرار دهیم.
در ادامه این جلسه دفاعیه، استاد داور این رساله به نقد این رساله پرداخت و این رساله را از نظر ساختار و محتوا مورد نقد و نظر قرار داد.
استاد داور، توجه به اصلاح اغلاط پراکنده، توجه بیشتر به ساختار رساله، منقح نبودن ارث زوجه از دیدگاه اهل سنت، کامل نبودن دیدگاه‌های اهل سنت در زمینه ارث را از اشکالات اساسی این نوشتار برشمرد.
در ادامه جلسه دفاعیه و پس از دفاعیات نویسنده این رساله علمی و هم چنین سخنان اساتید راهنما و مشاور، رساله «ارث زوجه از دیدگاه امامیه و اهل سنت» مورد قبول قرار گرفت و حائز امتیاز لازم شد./978/پ202/ی
ارسال نظرات