۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۷۴۵۲۱
اسلام و کنترل جمعیت؛

نظر امام درباره تنظیم خانواده و موضوع کنترل جمعیت

خبرگزاری رسا ـ امام راحل در نامه‌ای به آقای انصاری مطالب فقهی و اجتماعی بسیاری را مطرح کردند که در حدود 18 موضوع می‌شد و یکی از آنها بحث تنظیم خانواده بود که ایشان بر آن تأکید کردند.
جشنواره توانمندي‌هاي هنري خانواده دانش‌پژوهان مؤسسه امام خميني قم
حجت‌الاسلام احمدعلی صادقی فر، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که «نظر اسلام درباره کنترل جمعیت چیست؟» جمعیت ایران را دارای یک سیر نزولی دانست و گفت: در 10 ساله اخیر جمعیت جوان کشور روبه کاستی قرار گرفته است و این یکی از آسیب‌های مهم جمعیتی در ایران اسلامی است.
وی ادامه داد: کتابی از بنده به چاپ رسید که در زمینه اخلاق زن و شوهر و تنظیم خانواده بود که در سال 1371 به مسأله کنترل جمعیت اشاره کردم، بحث‌هایی در مجلس و دولت در این‌باره انجام شد و بحث مهار خانواده را به عنوان اصلی ترین مبحث مطرح کردم.
این استاد حوزه و دانشگاه، تعداد فرزند در طرح تنظیم خانواده را 4 فزرند برشمرد و اظهار داشت: در طرحی که بر اساس آیات و روایات اسلامی ما مطرح شده و با عنوان طرح حمایت از خانواده و تنظیم و مهار خانواده است، این‌گونه نیست که فرزند کم را پیشنهاد دهد؛ تعداد فرزند در این طرح 4 نفر مطرح شده است.
وی افزود: مصالح جامعه بر تعداد فرزندان تأثیر دارد و گاهی اقتضا می‌کند که در کشور فرزند زیاد شود و باید در امر کنترل جمعیت، مصالح نظام اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد.
حجت‌الاسلام صادقی‌فر با اشاره به نظر حضرت امام(ره) درباره تنظیم خانواده تصریح کرد: امام در نامه‌ای به آقای انصاری مطالب فقهی و اجتماعی بسیاری را مطرح کردند که در حدود 18 موضوع می‌شد و یکی از آنها بحث تنظیم خانواده بود که ایشان بر آن تأکید کردند.
وی یادآور شد: امام(ره) کنترل جمعیت را مورد اشاره و تأمل قرار دادند و کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شد، چیزی که در امر کنترل جمعیت باید توجه شود،‌ موضوع مقررات حکومت اسلامی است که تحت نظر ولی فقیه است و باید در زمینه ازدیاد یا کاهش نسل، به احکام نظام اسلامی توجه شود.
این استاد حوزوی در پایان گفت: اگر ما کنترل جمعیت را در دستور کار قرار دهیم، در آینده متضرر می‌شویم و نسل آینده دچار پیری جمعیت خواهیم شد، باید در زمینه زاد و ولد تعادل را رعایت کرد و مقرراتی تنظیم شود تا جمعیت کشور به میزان لازم از هر سنی تنظیم شود، چیزی در حال حاضر در کشور مطرح است و دولت آن را ارائه کرده است، چهارفرزندی است./978/ت302/ی
ارسال نظرات