۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۷۴۵۶۹

همایش امت اسلامی، مبانی و مؤلفه ها فراخوان شد

خبرگزاری رسا ـ معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه فراخوان مقاله همایش بین‌المللی امت اسلامی، مبانی و مؤلفه‌ها را اعلام کرد.
فراخوان مقاله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فراخوان مقاله همایش بین‌المللی «امت اسلامی، مبانی و مؤلفه ها» که قرار است به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه قم در اسفندماه امسال برگزار ‌شود، اعلام شده است.

 
براساس این گزارش، مبانی امت اسلامی با موضوعات «تبیین مفهومی امت اسلامی»، «شاخص ها و اهداف امت اسلامی»، «منحنی و تحول امت اسلامی در گذار تاریخ»، «مبانی هستی شناختی امت اسلامی»، «مبانی انسان شناختی امت اسلامی»، «مبانی معرفت شناخت امت اسلامی» و «مبانی ارزش شناختی امت اسلامی»، نخستین محور این همایش است.
 
در محور دوم همایش با عنوان مؤلفه‌های امت اسلامی، «حق حاکمیت و مبنای مشروعیت در امت اسلامی»، «امت اسلامی و نظریه حکومت اسلامی»، «ساختار و مدل حکومت در امت اسلامی»، «هویت و امت اسلامی»، «جایگاه احزاب و تشکل های سیاسی در امت اسلامی»، «جایگاه خواص و نخبگان سیاسی در امت اسلامی»، «مردم سالاری و امت اسلامی»، «آزادی های سیاسی در امت اسلامی»، «امت اسلامی و تعامل با جوامع غیراسلامی» و «نظارت عمومی در امت اسلامی» به چشم می‌خورد.
 
«ارزش ها در امت اسلامی»، «آداب و رسوم و امت اسلامی»، «رسانه های جمعی و امت اسلامی»، «تبلیغ دینی و امت اسلامی»، «تنوع فرهنگی و امت اسلامی»، «تنوع قومی و امت اسلامی»، «تنوع زبانی و امت اسلامی»، «تنوع مذهبی و امت اسلامی»، «نمادهای فرهنگی و امت اسلامی»، «نهادهای فرهنگی و امت اسلامی» و «نهادهای اجتماعی و امت اسلامی» از موضوعات محور سوم این همایش با عنوان مؤلفه های فرهنگی- اجتماعی امت اسلامی است.
 
مؤلفه چهارم این همایش بین‌المللی به موضوعاتی همچون «نظام حقوقی امت اسلامی»، «ساختار حقوقی امت اسلامی»، «امت اسلامی و قانون اساسی واحد»، «حقوق بشر و حقوق شهروندی واحد در امت اسلامی» و «انعقاد معاهده های حقوقی مشترک میان امت اسلامی» می‌پردازد.
 
همچنین «مبانی فقهی- اقتصادی مشترک امت اسلامی»، «نظام درآمد هزینه دولت اسلامی»، «بازار مشترک مالی اسلامی و امت اسلامی»، «بازار مشترک کالا و خدمات و امت اسلامی»، «نظام بهره برداری از منابع طبیعی مثل نفت و امت اسلامی» و «امت اسلامی و تعامل با نهادهای اقتصادی بین المللی» از موضوعات محور پنجم یعنی مؤلفه های اقتصادی امت اسلامی است.
 
گفتنی است، پژوهشگران تا 5 مهرماه فرصت دارند مقالات علمی خود را در موضوعات نامبرده به دبیرخانه این همایش واقع در مجتمع آموزش عالی فقه به نشانی قم ـ چهار راه حجتیه ـ خیابان بهار ارسال کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02537182505، تماس بگیرند./920/پ203/ی
ارسال نظرات