۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۷۵۶۸۵
حجت‌الاسلام فرحزاد:

افزایش ثروت و مقام انسان را یاغی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام فرحزاد با بیان این‌که بسیاری از افراد به سبب کسب ثروت و یا رسیدن به مقام، نسبت به خداوند متعال یاغی و سرکش می‌شوند، گفت: طبیعت انسان این است که وقتی به پول یا مقامی می‌رسد یاغی می‌شود.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در نخستین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران حرم کریمه اهل‌بیت(ع) با تأکید بر بهره‌گیری هر چه بیشتر افراد از برکات و آثار معنوی این ماه، گفت: پیامبر(ص) به سبب اهمیت ماه رمضان در ماه شعبان برای مردم خطبه می‌خواندند تا مردم برای این ماه آماده شوند.

وی ادامه داد: رمضان ماهی است که در آن تمام اعمال افراد حتی خوابیدن آنان نیز عبادت محسوب می‌شود، باید نسبت به درک این ماه شاکر خداوند متعال باشیم، امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند، پیامبر(ص) فرموده‌اند «ماه رمضان ماه رحمت، برکت و آمرزش گناهان است».

این استاد حوزوی با تأکید بر این‌که فرد باید در هر شرایطی شکرگذار خدا باشد، خاطرنشان کرد: شکر نعمت‌ سبب افزایش آن می‌شود، امام صادق(ع) می‌فرمایند «بخدا قسم خدا از بندگان دو چیز بیشتر نمی‌خواهد، اقرار به نعمت و اقرار به گناه».

بشر خیره سر است

وی افزود: اقرار به نعمت سبب افزایش نعمت می‌شود، اقرار به گناه در نزد خدا نیز سبب آمرزش گناهان می‌شود، قرآن کریم می‌فرماید «انسان‌ها از شمارش نعمت‌های خدا عاجز هستند چه برسد که بخواهند شکر آن را بجا بیاورند».

حجت‌الاسلام فرحزاد با بیان این‌که بسیاری از افراد به سبب کسب ثروت و یا رسیدن به مقام، نسبت به خداوند متعال یاغی و سرکش می‌شوند، خاطرنشان کرد: طبیعت انسان این است که وقتی به پول یا مقامی می‌رسد یاغی می‌شود، بشر خیره سر است، برخی از افراد هستند که هفتاد سال عبادت می‌کند ولی به هیچ وجه زکات و خمس خود را پرداخت نمی‌کنند.

توصیه لقمان به پسرش درباره دنیا

وی تصریح کرد: انسان نباید گول دنیا را بخورد، کارهای دنیا تمام نشدنی است، دنیا را باید رها کرد، والا دنیا، فرد را رها نمی‌کند، لقمان به پسرش گفت «دنیا دریای عمیقی است که جمع زیادی از مردم را در خود غرق کرده است».

خطیب توانای کشور با اشاره به این‌که انسان نباید بندگی و آخرت خود را به دنیا بفروشد، گفت: فردی که گول دنیا را بخورد خود ضرر کرده است، آیت‌الله مجتهدی می‌گفت «پدری ثروتمند که وجوهات شرعی خود را پرداخت نمی‌کرد از دنیا رفته بود، فرزندان او برای پرداخت این وجوهات اقدام کردند، وقتی دیدن برای مثال از یک میلیارد تومان ثروت دویست میلیون تومان آن را باید خمس پرداخت کنند، منصرف شده و گفتند اگر پرداخت نکنیم چه می‌شود، به آن‌ها گفته شد که پدرت در آتش جهنم می‌سوزد، فرزندان گفتند یک نفر در آتش بسوزه بهتر از آن که چندین نفر در این دنیا به سبب پرداخت مالشان بسوزند».

وی افزود: در روایتی آمده «ملعون است کسی که خمس را پرداخت نکند»، در روایت دیگر آمده «فردی که مال خود را در راه حق مصرف نکند خداوند متعال او را چنان گرفتار می‌کند که دو برابر آن را در راه باطل مصرف می‌کند».

جوانی که به سبب بوی مردار نمی‌توانست ازدواج کند

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که انسان نباید در انجام کارهای خیر به خود مغرور شود، بلکه تمام این‌ها از توفیقات الهی است،‌ خاطرنشان کرد: حب پول و مقام انسان را زمین می‌زند، قارون نخست مؤمن بود، وقتی به پول رسید همه چیز را کنار گذاشت، حتی به زن فاحشه، پول داد که به دروغ در میان مردم بگوید، نعوذبالله حضرت موسی(ع) با او رابطه نامشروع داشته است.

حجت‌الاسلام فرحزاد با تأکید بر این‌که انسان باید همواره شاکر نعمت‌های الهی باشد، اظهار داشت: فردی می‌گفت، جوانی نزد من آمده و به من گفت «فلانی، برای من دعا کن تا ازدواج کنم، پول و همه چیز برای ازدواج دارم ولی به دلیل این‌که بدن و پوستم بوی مردار می‌دهد و با هیچ عطر و گلابی قابل تطهیر نیست، از این‌رو کسی حاضر نیست با من ازدواج کند»./993/پ202/ی

ارسال نظرات