۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۷۵۸۴۶
امام جمعه ورزقان:

آثار روزه‌داری بایستی در اعمال، رفتار و گفتار تجلی یابد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اسماعیلی به تشریح آثار و برکات معنوی روزه‌داری پرداخت و گفت: آثار روزه‌داری بایستی در تمامی اعمال، رفتار و گفتار مؤمنان تجلی یابد.
آثار روزه‌داری بایستی در اعمال، رفتار و گفتار تجلی یابد

حجت الاسلام علی اسماعیلی، امام جمعه ورزقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که روزه‌داری در روزهای طولانی و گرم تابستان، آزمایشی الهی برای مؤمنان روزه‌دار است، اظهار داشت: آثار و برکات روزه‌داری در این شرایط به نسبت روزه‌داری در دیگر ایام سال به مراتب بیشتر شامل حال مؤمنان حقیقی خواهد شد.


حجت الاسلام اسماعیلی با بیان این‌که عده‌ای به دنبال توجیه احکام دینی و فرار از روزه‌داری هستند، خاطرنشان کرد: باید در هر حال از خداوند متعال طلب توفیق کنیم تا در روزه‌داری قوت و استقامت لازم را به ما عطا کند و مراقب باشیم که تشنگی در روزهای گرم و گرسنگی در روزهای طولانی ما را از روزه گرفتن منصرف نکند.


وی با اشاره به آیه 183 سوره بقره یادآور شد: قرآن، روح ماه مبارک رمضان است که در کالبد آن دمیده شده و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است، خداوند متعال در این آیه شریفه می فرماید؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید.


حجت الاسلام اسماعیلی افزود: خداوند در این آیه بر مسأله وجوب روزه بر مسلمانان نیز اشاره دارد و در نهایت عمل به این دستور را همراه با ثمره‌ای می داند که آن، عبارت است از تقوا، بنابراین اگر طلب تقوای الهی از خداوند متعال داریم، بایستی روزه‌دار واقعی باشیم، البته باید توجه داشت که روزه‌داری تنها به تشنگی و گرسنگی بی معرفت نیست.


وی با بیان این‌که بدون طهارت معنوی موفق به فهم عظمت میهمانی خدا نخواهیم بود، تصریح کرد: تلاش برای خودسازی یک فرض مهم و حیاتی برای عموم روزه‌داران در لحظات معنوی ماه مبارک رمضان است، به عبارت دیگر آثار روزه‌داری بایستی در تمامی اعمال، رفتار و گفتار مؤمنان تجلی یابد.


امام جمعه ورزقان با اشاره به حدیثی از ششمین پیشوای شیعیان گفت: امام صادق(ع) فرموده؛ هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند، بنابراین روزه داری در این روزهای گرم افزون بر ثواب بسیار، موجب نزول رحمت الهی نیز خواهد شد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آثار و برکات معنوی روزه‌داری پرداخت و اظهار داشت: روزه آثار فراوان معنوى در وجود انسان مى‌گذارد، که از همه مهم‌تر بعد اخلاقى و فلسفه تربیتى آن است، همچنین روزه روح انسان را لطیف، اراده انسان را قوى و خصلت صبر را تقویت می کند.


حجت الاسلام اسماعیلی در پایان به ادعیه و اعمال وارده در این ماه مبارک اشاره کرد و افزود: بررسی آثار درونی این اعمال نشان می دهد که یک نوع تمرین ویژه برای حضور در میدانی خاص در نظر گرفته شده است و مومنان با عبادات و خودسازی آماده ورود به ضیافت الهی می شوند./935/ت302/ب

ارسال نظرات