۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۱
کد خبر: ۱۷۵۹۰۲
در جمع زائران خانه خدا مطرح شد؛

مسائل اقتصادی انسان را از اصل سفر حج غافل می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حسینی قمی گفت: بعد از هر نماز واجب در ماه رمضان، ضیافت دیگری از خداوند خواسته می‌شود که زیارت خانه خدا است، یعنی رمضان مقدمه ضیافتی بزرگ تر به نام حج است.
حجت الاسلام سيدحسين حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین نشست از سلسله نشست‌های معنوی اسرار حج و آداب حضور، شب گذشته به همت دفتر نمایندگی حوزه ولی فقیه در امور حج و زیارت منطقه خراسان و با حضور زائران حج واجب امسال در میدان شهدای مشهد برگزار شد.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی، مبلغ فعال دینی در کشورهای اروپایی، گفت: هنگامی که حلال ماه رجب دیده می‌شد پیامبر گرامی اسلام از خداوند درخواست می‌کردند«رجب و شعبان را مبارک گردان و ما را به مهمانی رمضان برسان»؛ اما این ضیافت مقصد نهایی نیست.

 

وی افزود: بعد از هر نماز واجب در ماه رمضان، ضیافت دیگری از خداوند خواسته می‌شود که زیارت خانه خدا است، یعنی رمضان مقدمه ضیافتی بزرگتر به نام حج است.

 

وی با اشاره به حدیثی در کتاب عیون اخبارالرضا، گفت: امام رضا(ع) شش دستور برای رسیدن به ضیافت رمضان ارائه می‌کنند که در ضیافت حج نیز کاربرد دارد؛ اول این‌که فرد عازم سفر حج، باید کارها و حرف‌های بیهوده را کنار بگذارد، اما متأسفانه گاهی در صحن مسجدالحرام دیده می‌شود که برخی غافل از این سفر معنوی دنبال امور دنیایی هستند، در حالی که در تمام مسجد هزاران نفر نشسته‌ و مشغول عبادت هستند.

 

این کارشناس مذهبی با تأکید بر این‌که عمر سفر حج خیلی کم بوده و ناپسند است که در زیارت خانه خدا حرف دنیایی زده شود، گفت: بسیاری از این مشکلات ناشی از این است که انسان خود را بزرگ می‌بیند، چنانکه حضرت سجاد(ع) می‌فرمایند: خداوندا، اگر مرا درجه‌ای در چشم مردم بزرگ کردی پیش خودم کوچک کن.

 

وی توضیح داد: در روایات آمده که قیامت برای هر دو گروه نیکوکاران و ستمکاران، روز حسرت است، همچنین بعد از مراسم حج نیز همه حسرت می‌خورند، حتی کسانی که تمام مدت را به عبادت مشغول بوده‌اند، بنابراین باید برنامه‌ریزی داشته و مراقب گفتار خود بود، مخصوصا در شرایط کنونی و با مسائل اقتصادی که پیش آمده و مدت زیادی از سفر به این مباحث پرداخته می‌شود؛ خرید سوغاتی مستحب است ولی باید قبل از سفر تدارک آن را دید.

 

وی ادامه داد: دستور دوم امام رضا(ع) نیز در همین زمینه است که می‌فرمایند: زیاد دعا کن، زیاد قرآن بخوان و زیاد استغفار کن؛ در شب قدر انسان می‌تواند تکلیف یک سال خود را مشخص کند؛ اما در سفر حج باید تکلیف یک عمر انسان مشخص شود، اگر از فرصت شب قدر استفاده نشود، می‌توان تا سال آینده صبر کرد ولی اگر از سفر حج استفاده نشود، ممکن است دیگر چنین فرصتی پیش نیاید، بنابراین سوغات اصلی سفر حج، نماز اول وقت، نافله شب و رفع گرفتاری‌های مردم است./9315/پ202/س

ارسال نظرات