۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۷۵۹۰۷
کارشناس مسائل دینی:

فقر عاطفی در خانواده‌های امروزی بیداد می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل خانواده گفت:امروز با وجود وسایل ارتباطی گسترده این امکان فراهم است تا مردم سلیقه‌های مختلف و تنوع رفتاری را ببینند و با شرایط خود مقایسه کنند و با این وجود می‌توان گفت در زندگی‌های امروز، فقر عاطفی بیداد می کند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس مسائل دینی، شب گذشته 20 تیر در سومین نشست از سلسله نشست‌های خانواده قرآنی که درمسجد بیمارستان قائم(عج) مشهد به همت نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، به بیان شیوه برخورد مناسب زن و مرد در زندگی مشترک پرداخت و گفت: برای بدست آوردن آرامش دیداری باید به چند نکته در برخوردهای دیداری توجه کرد.
وی، داشتن چهره‌ای بشاش را نخستین عامل در برخوردهای دیداری دانست و ادامه داد: در بسیاری از موارد دیده می‌شود که زن و شوهر در همان برخورد نخست، نقش مثبت ارتباط با یکدیگر را با ایراد گیری و بزرگ‌نمایی نقاط منفی از بین می‌برند در حالی که اسلام برای این لحظات برنامه دارد.
استاد حوزه علمیه قم به برخی ملاحظات غیر ضروری والدین در خانواده اشاره و ابراز داشت: برخی مواقع پدر و مادر برای ابراز محبت و برخی رفتارها در مقابل فرزندان خود بسیار محتاط عمل می‌کنند که این عمل موجب بروز مشکلاتی در فرزندان خواهد شد که نتیجه آن در زندگی مشترک و برقراری ارتباط مناسب با همسر آنان قابل مشاهده است. این نوع برخورد با همسر، نگاهی سنتی بوده و ریشه درآموزه‌های اسلامی ندارد.
وی اظهار داشت: دانشمندی چینی در خصوص دست دادن افراد با یکدیگر معتقد است که کف دست انسان همچون نمایشگری عمل می‌کند که از تمام بدن احساس دریافت می‌کند و کف دست، به عنوان قلب انسان است؛ هنگامی که زن و شوهر با هم دست می‌دهند، ارتباط قلبی آنان افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین از معصوم(ع) روایت است که زن و شوهر با هر بار دست دادن به یکدیگر، ده گناه از آنان برداشته و ده حسنه به آنان اضافه می‌شود.
نگاه محبت آمیز به همسر رضایت خدا را به دنبال دارد
این کارشناس مسائل دینی، نگاه محبت آمیز را یکی دیگر از عوامل محبت و علاقه میان زن و شوهر دانست و تصریح کرد: پیامبر پیرامون اهمیت این موضوع می‌فرمایند:«وقتی مردی به زنش نگاه محبت آمیز داشته باشد و زن نیز به شوهرش نگاه محبت آمیز ‌کند، نگاه سوم، نگاه خداست که از روی محبت به آنان می‌اندازد»؛ موضوعی که علم امروز آن را تأثیر انرژی مثبت می‌نامد.
وی، استقبال و بدرقه همسر را عامل دیگر علاقه عنوان کرد و افزود: شخصی نزد پیامبر(ص) رفت و گفت همسری دارم که هنگام خروج از منزل مرا بدرقه و به هنگام ورود به منزل به استقبال من می‌آید، پیامبر(ص) فرمودند:«خداوند در زمین کارگزارانی دارد و همسر تو کارگزار خدا بر زمین است و خداوند به پاس این کار او، نیمی از ثواب شهید را به او می‌بخشد».
حجت الاسلام تراشیون در خصوص رفتار مرد پس از ورود به خانه اظهار داشت: سختی کار بیرون از منزل و اثرات آن بر اعصاب و جسم مرد قابل درک و منطقی است اما این فشار باعث نمی‌شود که تمام مشغله فکری کار و بد خلقی‌های آن را به خانه و خانواده منتقل کند.
وی به نوع پوشش زن و مرد در محیط خانه اشاره کرد و گفت: با توجه به این که زنان زیبا دوست هستند و دوست دارند تا همسر خود را زیبا ببینند، عمده مردان ایرانی در خانه به ظاهر خود اهمیتی نداده و نامرتب در خانه حاضر می‌شوند.
وی افزود: میل به زیبایی هم برای زن و هم برای مرد یک حق عاطفی در خانه است که نیاز به توجه بیشتری دارد، همان‌گونه که مرد باید به ظاهر خود اهمیت بدهد، زن نیز این وظیفه را دارد تا در خانه آراسته باشد.
این کارشناس مسائل ازدواج و مشاوره اظهار داشت: توجه به همسر باعث تقویت رفتارهای او می‌شود، وقتی زن با توجه علایق همسر خود رفتار می‌کند، برای همسر او این رغبت را به وجود می‌آورد تا به خواسته‌های او بیشتر اهمیت دهد؛ اگر نیازهای عاطفی مرد در خانه تأمین نشود، بیرون از خانه به دنبال تأمین این نیاز رفته و زمینه آن نیز بسیار فراهم است که معضلات زیادی را به دنبال خواهد داشت والبته این موضوع در حالت عکس آن برای زن نیز صادق است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته وسعت دید مردم نسبت به اطراف محدود بود تنها اطراف خود را دیده و مورد ارزیابی قرار می‌دادند اما امروز با وجود وسایل ارتباطی گسترده این امکان فراهم است که سلیقه‌های مختلف و تنوع رفتاری را ببینند و با شرایط خود مقایسه کنند که با این وجود می‌توان گفت در زندگی‌های امروز، فقر عاطفی بیداد می کند.
حجت الاسلام تراشیون یادآور شد: زنان و مردان دارای تفاوت‌های فراوانی در نوع نگاه به زندگی هستند؛ مردان کلی نگر و زنان جزئی نگر هستند، تحقیقات نشان می‌دهد که 40 درصد از اختلاف‌ها بین زوج‌ها به دلیل عدم شناخت این تفاوت‌ها از سوی هردوی آنان است./9315/پ202/پ
ارسال نظرات