۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۰
کد خبر: ۱۷۶۰۱۰
استاد حوزه علمیه:

یکی از شرایط قبولی حج خالی کردن دل از کینه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه یکی از شرائط قبولی حج را بیرون ریختن کینه ها از دل دانست و گفت: اگر کسی به مکه رفت و برگشت ولی تحولی در او ایجاد نشد و هنوز با مؤمنی قهر است، سفر او هیچ فایده‌ای نداشته است.
حجت الاسلام حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در دومین نشست از سلسله نشست‌های معنوی اسرار حج و آداب حضور که به همت دفتر نمایندگی حوزه ولی فقیه در امور حج و زیارت منطقه خراسان در میدان شهدای مشهد برگزار شد، به ادامه بحث دستوراتی برای ورود در مهمانی حج پرداخت. 

وی گفت: دستور سوم این است که انسان نباید نسبت به مؤمنی کینه‌ای داشته باشد یعنی اگر کسی به مکه رفت و برگشت ولی تحولی در او ایجاد نشد و هنوز با مؤمنی قهر است، سفر او هیچ فایده‌ای نداشته است.

حجت الاسلام حسینی قمی افزود: زائران معمولا قبل از سفر با آشنایان تماس گرفته و حلالیت می‌طلبند، اما خوب است در این سه ماه فرصت باقی‌مانده، حضوری به دیدار اقوام بروند، زیرا اگر زائری نتوانست کینه‌ها را از دل خود بیرون بریزد باید درباره این سفر و چگونگی تشرف به خانه خدا تجدید نظر کند.

این کارشناس مذهبی، تصریح کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: در شب قدر، خداوند همه را می‌آمرزد مگر کسانی که از برادران مؤمن خود کینه دارند؛ همچنین در روایات دیگری آمده که خداوند توبه کسانی که کینه و تکبر دارند را نمی‌پذیرد، زیرا ریشه کینه را در خود از بین نبرده و وارد گناهانی تازه خواهند شد.

وی با تأکید بر این‌که انسان باید تکلیف خود را مشخص کرده و سفر حج را فقط با جسم انجام ندهد، گفت: دستور چهارم برای آمادگی بیشتر، این است که اگر امانتی به گردن زائر خانه خدا است، آن را پرداخت کرده و از حق‌الناس مثل غیبت و حق‌الله مثل خمس، پاک شود. 

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) مبنی بر این که «ما اهل بیتی هستیم که مخارج حج را از پاک‌ترین پول‌های خود تهیه می‌کنیم»، ابراز کرد: اگر کسی با پول حرام به حج برود هر‌چه بیشتر هزینه کند به همان مقدار عذاب و گناهش بیشتر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: همچنین برخی دچار وسوسه شیطان می‌شوند و به بهانه این‌که به کسی اعتماد ندارند از پرداخت خمس خودداری می‌کنند که این موارد نیز راهکار دارد؛ این اشخاص می‌توانند نصف خمس را که سهم سادات است به سید فقیری بدهند که خودشان می‌شناسند. 

وی تصریح کرد: نصف دیگر خمس، سهم امام است که برای تبلیغ دین هزینه شده و برای ایستادن در برابر تهاجم فرهنگی و اعتقادی دشمن به کار می‌رود که اشخاص یاد شده می‌توانند از مجتهد خود اجازه گرفته و نصف خمس خود را برای پروژه‌ای دینی، چاپ کتاب و ساختن بیمارستان خرج کنند.

حجت الاسلام حسینی قمی با تأکید بر این مهم که انسان باید بتواند از این مال بگذرد و سفر پاکی داشته باشد، گفت: همچنین در مسأله غیبت گاهی اشتباه شده و مبطل روزه حساب نمی‌شود، در حالی که امام باقر(ع) می‌فرمایند: «غیبت روزه را باطل می‌کند و قضا دارد»؛ یعنی روزه‌دار اگر غیبت کرد، باید آن را نوشته و بعدا روزه خود را قضا کند.

این مبلغ مذهبی در پایان گفت: در بحث غیبت، الزاما لازم نیست حضوری حلالیت طلبیده شود، زیرا گاهی گفتن این‌که از کسی غیبت شده، باعث مفسده می‌شود؛ راه خلاصی از این حق‌الناس این است که برای آن شخص، طلب خیر و آمرزش شود./9315/پ202/پ

ارسال نظرات