۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۷۶۲۸۴
حجت الاسلام والمسلمین جابریان:

ماه رمضان سبب تقویت قناعت در روزه داران می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قناعت یکی از ویژگی های مهم ماه مبارک رمضان است که سبب می شود این صفت در روزه داران تقویت شود.
حجت الاسلام والمسلمين جابريان، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین جلال جابریان، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در دومین سلسله مباحث نشست های اخلاقی ماه مبارک رمضان که در دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار می شود، با اشاره به آیه 88 سوره حجر، اظهار داشت: قناعت یکی از ویژگی های مهم ماه مبارک رمضان است که سبب می شود این صفت در روزه داران تقویت شود.

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که حرص در مقابل قناعت قرار دارد، ابراز داشت: یکی از مشکلات و دردهای اجتماعی حرص و طمع است که برخی به حق خود و به آنچه که خداوند از راه مشروع برای آنها مقدر می کند قانع نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین جابریان با تأکید بر این که تلاش و تکاپو تا جایی خوب است که دین انسان به تباهی کشیده نشود، بیان داشت: معنای قناعت این است که تلاش می کنم و آنچه را که کسب می کنم، قانع هستم نه این که برای تباهی دین خود تلاش کنم.

قناعت سبب از بین بردن چشم و هم چشمی در جامعه می شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قناعت سبب می شود که چشم و هم چشمی از جامعه خارج شود، تصریح کرد: وقتی قناعت در جامعه حاکم شد، دیگر چشم به مال دیگران نگاه نخواهیم داشت و مال خود را با مال دیگران مقایسه نمی کنیم؛ چراکه به آنچه که از روی تلاش و کوشش خود به دست آمده قانع هستیم.

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان خاطرنشان کرد: از دیدگاه حضرت علی(ع) حرص انسان را به دردهای غم و هم و عدم دستیابی به حاجات و آرزوها مبتلا می کند و هر چه برای دستیابی به آنها تلاش کند، موفق نیست.

حجت الاسلام والمسلمین جابریان با اشاره به روایتی دیگر از امام علی(ع) درباره انسان حریص اظهار داشت: موضوع انسان حریص همچون انسانی تشنه که احساس تشنگی می کند و در برابر او آب شور دریا است، اما هر چقدر که از این آب می نوشد باز تشنه تر می شود.

آموزه های قرآنی و اسلامی انسان را از دخالت در زندگی دیگران منع می کند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که آموزه های قرآنی و اسلامی انسان را از دخالت در زندگی دیگران باز می دارد، ابراز داشت: یکی از مشکلات امروز جامعه ما دخالت در پوشش، رفتار، کردار و مال دیگران است و همواره به دنبال آن هستیم که دیگران چه لباسی می پوشند و چه خودرویی سوار می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که قناعت سرمایه ای است که تمام شدنی نیست، تصریح کرد: افراد ساده هیچ گونه هم و غمی ندارد اما افرادی که غنی و ثروتمند همواره با مشکل همراه هستند و از لحاظ روحی و روانی در سلامت کامل به سر نمی برند.

حجت الاسلام والمسلمین جابریان تصریح کرد: شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت «مردن برای من سخت است» که حضرت امام صادق به او فرمودند «آدم پولداری هستی؟» آن شخص گقت «بله» و حضرت در جوابش فرمودند که «همه اموال خود را در راه خداوند متعال انفاق کن مردن برای تو آسان می شود».

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان خاطرنشان کرد: برخی افراد وقتی فرزندانشان را از دست می دهند بسیار ناراحت نمی شوند.

وی بیان داشت: حضرت امام صادق(ع) در تفسیر آیه 88 سوره حجر می فرمایند «کسی که در سختی ها و فراز و نشیب های زندگی به خداوند متعال پناه نبرد، نفس کشیدن او تنها حسرت کشیدن می شود»./9461/پ202/غ

ارسال نظرات