۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۷۶۳۰۵
عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت:

خودشناسی حقیقی ثمره فاصله از دنیا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان روایتی از نهج البلاغه مبنی بر این که«کَفى‏ بِالْمَرْءِ جَهْلاً اَنْ لایَعْرِفَ قَدْرَهُ» به ارزش خودشناسی اشاره و تصریح کرد: کسی که جایگاه و شخصیت خود را نشناسد جاهل است و این مسأله سبب می شود با دنیا رابطه دوستی برقرار کند.
حجت‌الاسلام والمسلمين فرامرز سهرابي، عضو هيئت علمي مؤسسه آينده روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین فرامرز سهرابی، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت، ظهر امروز در جمع پژوهشگران مهدوی در مؤسسه آینده روشن قم، به بررسی آسیب‌های دلبستگی به دنیا پرداخت و گفت: از امام حسین(ع) سوال کردند«مَنْ أعْظَمُ النّاسِ قَدْراً؟؛ : با شخصیّت ترین افراد چه کسى است؟» حضرت پاسخ دادند«مَنْ لَمْ یُبالِ الدُّنْیا فی یَدَیْ مَنْ کانَتْ، آن کسى است که اهمیّت ندهد که دنیا در دست چه کسى است» که این روایت نورانی نشان می دهد معیار باشخصیت بودن افراد، نادیده گرفتن دنیا از سوی آنان است.

 

وی ادامه داد: کسی که دنیا را اندازه قدر و منزلت خود نداند از نگاه اهل بیت طاهرین(ع) این شخص نسبت دیگران جایگاهش بالاتر است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این زهد به معنای تعلق و وابستگی نداشتن نسبت به دنیا است، تصریح کرد: هرچه انسان از دنیا جدا و آزادتر شود عظمتش بیشتر می شود و وقتی می رسد که دنیا نزد انسان های زاهد کوچک به نظر می رسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی با بیان روایتی از نهج البلاغه مبنی بر این که«کَفى‏ بِالْمَرْءِ جَهْلاً اَنْ لایَعْرِفَ قَدْرَهُ» به ارزش خودشناسی اشاره و تصریح کرد: کسی که جایگاه و شخصیت خود را نشناسد جاهل است و این مسأله سبب می شود با دنیا رابطه دوستی برقرار کند.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این که دنیا نمی تواند اندازه شخصیت مؤمن باشد، ادامه داد: راه رسیدن به محبت دائمی، محبت اهل بیت طاهرین(ع) است، همچنین اکسیر اعظم برای رسیدن به خدا و حیات مستمر، محبت به اهل بیت(ع) و اطاعت از ولایت است.

 

وی با اشاره به این که برخی افراد برای رسیدن به دنیا سر از پانمی شناسند و به تعبیری خودکشی می کنند، به تبیین سخنی از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی صفایی پرداخت و گفت: مرحوم صفایی همواره می گفتند«دنیا بد نیست؛ اما کم است» این سخن نشان می دهد اگر مومن خود را اندازه و همسان دنیا بداند به بزرگترین جهل دست یافت چون خود را با حقارت دنیا یکسان شمرده است.

 

حجت الاسلام سهرابی در پایان سخنانش بر فهم درست و دقیق معارف بلند اهل بیت طاهرین(ع) تأکید کرد./918/پ202/س

ارسال نظرات