۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۷۶۳۲۲
درسالروز پیروزی پروتستان بر کاتولیک؛

ایرلند شمالی صحنه درگیری های مذهبی

خبرگزاری رسا ـ روز «اورانژ» روز گرامیداشت پیروزی پرنس ویلیام اورانژ پروتستان بر جیمز دوم، پادشاه کاتولیک انگلستان در نبرد «بوین» است.
تظاهرات مردم بلفاست ايرلند شمالي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه خبری یورونیوز گفت: به رغم توافقنامه آشتی مذهبی سال 1998 میلادی، مذهب، مرکز ایرلند شمالی، بلفاست را دو پاره کرده است. از همین روی، بلفاست همزمان با گرامیداشت روز اورانژ توسط حامیان انگلیس، صحنه درگیری های اتحادگرایان، ملی گرایان و پلیس بود.
قابل ذکر است که روز «اورانژ» روز گرامیداشت پیروزی پرنس ویلیام اورانژ پروتستان بر جیمز دوم، پادشاه کاتولیک انگلستان در نبرد «بوین» است.
این نبرد و پیروزی که در 12 ژوئیه سال 1690 و در نزدیکی رود بوین ایرلند اتفاق افتاد همه ساله توسط پروتستان های ایرلند شمالی جشن گرفته می شود.
به همین مناسبت، تابستان هر سال، اتحادگرایان حامی یکپارچگی ایرلند شمالی با انگلستان که پروتستان مذهب هستند در خیابانهای بلفاست قدرت نمایی می کنند. ملی گرایان اغلب کاتولیک مذهب نیز که خواهان ایرلند شمالی مستقل از انگلیس هستند تظاهرات خود را برپا می کنند.
همزمان با روز دوازدهم ژوئیه امسال، در تظاهرات و درگیرهای دو روز اخیر در بلفاست، 32 پلیس زخمی و بیش از 20 نفر بازداشت شده اند./1421/9161/خ

ارسال نظرات