۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۱۷۶۳۷۷
آیت الله خاتمی:

ریشه بسیاری از بدرفتاری‌های اجتماعی بد سخن گفتن است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی با بیان این که قرآن تأکید فراوانی بر زیبا سخن گفتن دارد گفت: ریشه بسیاری از بدرفتاری های اجتماعی جامعه ما در انتخاب شیوه اشتباه در سخن گفتن است.
آيت الله سيد احمد خاتمي نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، سحرگاه امروز در ششمین برنامه سحرگاهی شبکه استانی کرمان گفت: طبق آیه 83 سوره بقره که می گوید، وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً با مردم زیبا سخن بگویید، نکته ای که هست قرآن می گوید، لِلنّاس و این دلالت دارد بر این که باید با همه مردم زیبا سخن بگوییم نه فقط مومنین و این نشانگر نگاه قرآن به انسانیت است.

 

وی همچنین گفت: حضرت علی علیه السلام در خطابی که به مالک اشتر استاندار مصر داشتند، بر این نکته تأکید کردند که جانت را سراپرده محبت همه مردم قرار بده زیرا مردمی که زیر مجموعه حکومتت هستند یا برادر انسانی تو هستند و یا برادر ایمانی تو به شمار می آیند که در هر حال محترم هستند.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به احترام گذاشتن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در برابر جنازه ای که نزد ایشان آورده بودند، گفت: نبی رحمت در پاسخ به این سخن که این جنازه مسلمان نبود گفتند، "آیا انسان هم نبود" و این نشان از این است که ما باید در برخورد با همه رفتار خوبی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به تفسیر امام باقر علیه السلام درباره آیه 83 سوره بقره گفت: امام پنجم ما شیعیان بر این نکته تأکید می کنند که، "با مردم با بهترین شیوه ای که دوست دارید با شما سخن بگویند صحبت کنید".

 

آیت الله خاتمی با بیان این که خداوند در آیه 53 سوره وَ قُل لِّعِبَادِى یَقُولُواْ الَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَان کاَنَ لِلْانسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا، گفت: این آیه می گوید به بندگانم بگو که به بهترین شیوه سخن بگویند زیرا شیطان می خواهد به سرعت بین بندگان خدا دشمنی ایجاد کند.

 

وی در ادامه گفت: کلام زیبا سبب از بین رفتن دشمنی ها می شود و بنا بر فرمایش مولا علی علیه السلام اگر زیبا حرف زدید جواب زیبا هم می شنوید، که مفهوم این کلام این است که اگر زشت صحبت کردید، جواب آن هم زشت خواهد بود، حتی اگر می خواهید از فرزندتان کلام زیبا بشنوید با او به زیبایی سخن بگویید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بنابر آن چه از کلام علی علیه السلام به نظر می رسد و این نکته برای همه مدیران قابل توجه است این سخن که "مَنْ‏ حَسُنَ‏ کَلَامُهُ‏ کَانَ النُّجْحُ أَمَامَه‏" بیان می کند که کسی که زیبا حرف می زند موفقیت پیش روی او است و یکی از ابعاد موفقیت کلام زیبا است.

 

وی با اشاره به عبارتی دیگر از امام علی علیه السلام در باب کلام زیبا گفت: ما باید زبان خود را به کلام زیبا عادت بدهیم تا از ملامت ها در امان بمانیم.

 

این استاد حوزه ابراز داشت: سنت پیامبر اسلام در سلام کردن به بچه ها باید الگوی ما باشد زیرا نبی اسلام به بچه ها سلام می کردند و می فرمودند، زبانت را عادت بده که نرم سخن بگویی و پیشگام در سلام کردن باشی و منتظر نباشی به تو سلام کنند.

 

وی با بیان روایتی از امام سجاد علیه السلام گفت: آن چه از گفتار معصومین علیهم السلام بر می آید این است که، سخن زیبا سبب افزایش مال انسان می شود و رزق را زیاد می کند و این نحوه سخن گفتن باعث محبوب شدن در نزد خانواده می شود.

 

عضو شورای عالی مجمع‌ جهانی اهل‌ بیت‌ همچنین گفت: اگر مرد یا زنی اخلاقش تند باشد منفور می شود و این برای مومن زیبنده نیست.


وی افزود: این حدیث می گوید اگر زیبا سخن گفتید همه جا محبوب می شوید و سبب می شود که از این رهگذر وارد بهشت بشوید.


آیت الله خاتمی در پایان ابراز داشت: اگر ما به این آیین نامه سخن گفتن که از قرآن و معصومین علیهم السلام به ما رسیده است، عمل کنیم خواهیم دید که بسیاری از بد اخلاقی ها وکدورت ها از بین ما رخت بر می بندد و این آیین نامه قرآنی در حقیقت آیین نامه صفا در جامعه اسلامی است که به ما می گوید گویش صحیح مردم با یکدیگر چگونه باید باشد./9702/پ202/ج

ارسال نظرات