۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۷۶۴۱۲
استاد درس خارج حوزه علمیه:

عبودیت در اسلام مهم تر و والاتر از رسالت است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مسأله عبودیت مهم‌تر و والاتر از رسالت است و خداوند در تشهد نماز عبودیت پیامبر را مقدم بر رسالت ایشان ذکر کرده که این خود دلیلی بر برتری عبودیت بر رسالت است.
عبوديت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی فهیم کرمانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در منزل وی برگزار شد، گفت: صداقت مراحلی دارد که کمترین مرحله آن راستی در گفتار است اما تنها صدق در گفتار کافی نیست و باید راستی را در عمل به اوج خود رساند.

وی با اشاره به گفته منافقان درباره ایمان به خدا و پیامبر اظهار داشت: سخن مؤمن و منافق مانند یکدیگر است، اما در قلب این‌گونه نبود و تنها در لفظ یکی است، چراکه لفظ منافق با واقع قلبی وی مغایرت داشته و به همین جهت یک منافق نمی‌تواند صادق واقعی باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: صداقت محدود به لفظ و یقین قلبی نیست بلکه باید توجه ذهنی نیز به آن داشت به طور مثال نمازگزار در نماز شهادت زبانی می‌دهد و یقین قلبی هم دارد اما اگرتوجه و حواسش غیر از گفته و یقینش باشد قطعا کاذب است.

وی تصریح کرد: انسان باید هر چه غیر از خدا را شستشو دهد و دل خود را از غیر خدا پاک نماید  چراکه خداوند تنها قلبی را از وجود خود سرشار می‌سازد که آن قلب از هرگونه مادیات خالی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فهیم کرمانی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) میان سلطان بودن و بنده بودن مخیر بود، ابراز داشت: خداوند پیامبر را در بندگی و سلطانی مخیر ساخت و ایشان بندگی را بر سلطانی ترجیح دادند چون مقام بندگی از مقام رسالت والاتر بوده و خداوند نیز بندگی را در تشهد نماز بر رسالت پیامبر مقدم کرده است.

وی در وصف عبودیت گفت: عبودیت به معنای نشنیدن، ندیدن و نگفتن غیر از خدا است و در راه عبودیت باید تنها گوش به فرمان خداوند بود و از او پیروی کرد و دانست که اگر کسی از دنیا پیروی کند بنده همان دنیا می شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: ما باور داریم که مرگ فرا می رسد اما این علم ما علم الیقین بوده و به حد عین الیقین نرسیده است چون عین الیقین زمانی حاصل می‌شود که انسان دچار مرگ شود همچون داغی آتش که تا زمانی انسان خود آن را تجربه نکند عین الیقین برایش حاصل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فهیم کرمانی در پایان با بیان این‌که امام علی(ع) در همه کارها اسوه است، گفت: غرق شدن امام علی(ع) در هنگام عبادت مقابل خداوند به گونه‌ای است که تیر را در سجده از پای ایشان بیرون آوردند اما این امام بزرگوار لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشد./9706/پ202/ع

ارسال نظرات