۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۵
کد خبر: ۱۷۶۵۲۲
حجت الاسلام ناطق نوری:

مردم‌داری و هدایت جامعه مهم‌ترین نقش روحانیت است

خبرگزاری‌رسا‌ ـ حجت الاسلام ناطق نوری مردم داری، هدایت اجتماع، مردمی بودن، بردل ها حاکم بودن و طبیب جامعه بودن را از مهم ترین نقش های روحانیت و علما ذکر کرد.
حجت الاسلام ناطق نوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌رسا در کاشان، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب، دوشنبه شب در هفتمین سالگرد رحلت عالم ربانی، آیت الله سید مهدی یثربی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان در مسجد حبیب بن موسی‌(‌ع‌) این شهرستان، اظهار داشت: برگزاری مراسم ختم و هفت و چهلم باشکوه و امروز نیز بعد از 7 سال برگزاری هفتمین سالگرد این عالم ربانی، با حضور خیل عظیم جمعیت، نشان دهنده حاکمیت آیت الله یثربی بر دل ها است.

وی افزود: با وجود مشکلات، نارسایی ها، گرانی ها و عدم مدیریت ها، مردم هیچ کدام از این مشکلات را به حساب روحانیت نگذاشتند و با حضور گسترده خود در هفتمین سالگرد رحلت این عالم ربانی، حاکمیت این عالم ربانی را بر دل ها به منصه ظهور رساندند.

حجت الاسلام ناطق نوری، امامان و ائمه اطهار(ع) را طبیب روح و جان انسانها دانست و گفت: بعد از ائمه اطهار(ع)این علما و روحانیون هستند که طبیب روح و جان انسان ها هستند و اگر1400 سال پیش پیامبر(ص)، حضرت علی (ع) و ائمه اطهار(ع)، طبیب مردم بودند و بردل ها حاکم بودند، امروز بعد از 1400 سال علمای دین و روحانیت طبیب مردم هستند و بر دل ها حکومت می کنند.

رییس بازرسی بیت رهبری افزود: مردم داری، هدایت اجتماع، مردمی بودن، بردل ها حاکم بودن و طبیب جامعه بودن را مهمترین نقش روحانیت و علما است.

وی با اشاره به این که جسم و روح انسان شباهت های زیادی با یکدیگر دارند، گفت: همان گونه که جسم انسان بیمار می شود و نیاز به طبیب و معالجه دارد، روح انسان نیز بیمار می شود و نیاز به طبیب و معالجه دارد.

حجت الاسلام ناطق نوری، از تکبر و خود بزرگ بینی، حرص، بخل و حسد، سخن چینی، تهمت، غیبت و ایجاد اختلاف بین دوستان به عنوان بیماری خطرناک روح انسان نام برد و افزود: برخی از افراد دلبستگی و حُبّ به دنیا و دنیا طلبی دارند بطوری که نه تنها آسایش و لذّتی از دنیا نمی برند، بلکه خیری از آنها هم به کسی نمی رسد و مثل کرم ابریشم به دور خود پیله ای بسته اند که خود نیز خیری از دنیا نمی برند.

وی از پیامبر اکرم (ص) به عنوان طبیب روح انسان ها نام برد و گفت: رمز موفقیت پیامبر(ص) که در اوج اخلاق و انسانیت بود، طبیب بودنش و مهربانی او با مردم بود و اگر پیامبر قرار بود متکبر باشد و حریمی بین خودش و مردم قائل شود، مردم از اطراف ایشان دور می شدند.

وی یادآور شد: حضرت علی(ع)که گاهی مثل شیر غرش می کرد، در عین قاطعیت، به وقتش با یتیمان بود و یتیم نوازی می کرد و در محراب عبادت مانند مارگزیده ای به خود می پیچید و اگر ما یک صدم سیره علی‌(ع) را در جامعه پیاده کنیم بسیاری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ترورها و جنگ های داخلی کوموله و دمکرات و 8 سال دفاع مقدس و به شهادت رسیدن تعداد زیادی از جوانان برومند ایران اسلامی در این حوادث، گفت: با تمام این مشکلات از زمان ورود امام به ایران تا ارتحال ایشان که در کنارش بودم، حتی یک نفر پیدا نشد نسبت به وضعیت کشور و شرایط حاکم بر کشور به امام گلایه کند که این امر خود گواه بر این بود که امام طبیب همه است و بر دلهای مردم حکومت می کند.

لازم به ذکر است که آیت الله یثربی در سال 1302 در کاشان به دنیا آمد و پس از فراگیری مقدمات علوم حوزوی در کاشان به قم هجرت کرد و از محضر استادانی همچون حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، اراکی، محقق داماد، طباطبایی کسب فیض کرد.

ایجاد نخستین دفتر اعزام مبلغ، احداث حوزه علمیه در کاشان، قمصر، مشهد اردهال و برزک، تأسیس صندوق قرض الحسنه ایجاد خوابگاه بزرگ دانشجویی در تهران، تأسیس درمانگاه و زائرسرا در مشهد مقدس، ساخت دهها مسجد و حسنیه و حمام در شهرها و روستاها، از جمله خدمات ارزنده مرحوم آیت الله سید مهدی یثربی است.
این عالم فرزانه از آغاز نهضت امام خمینی از حامیان بنیان گذار جمهوری اسلامی بود و با صدور بیانیه در مناسبت های مختلف و شرکت در راهپیمایی ضد رژیم ستم شاهی حرکت انقلاب را در منطقه هدایت می کرد.

آیت الله یثربی علاوه بر این که در دوران 8 سال دفاع مقدس با حضور در خط مقدم صحنه های نبرد موجب دلگرمی رزمندگان اسلام می شد در 3 دوره مجلس خبرگان رهبری نمایندگی مردم استان اصفهان را به عهده داشت.

این عالم فرزانه پس از یک عمر خدمت به حوزه های علمیه و جامعه اسلامی در ششم رمضان سال 1427 هجری قمری برابر هشتم مهرماه سال 1385 پس از مدتی بستری در بیمارستان پارس تهران در اثر بیماری ریوی ناشی از مصدومیت شیمیایی دوران دفاع مقدس در سن 83 سالگی دارفانی را وادع و به ملکوت علی پیوست.

قابل ذکر است، در این مراسم که در مسجد جامع حبیب ابن موسی (ع) شهرستان کاشان برگزارشد، جمعی از طلاب، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات منطقه کاشان و مدیران دستگاههای مختلف شهرستان و اقشار مختلف مردم کاشان حضور داشتند./939/پ202/ج

 

ارسال نظرات