۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۷۶۶۱۸
کارشناس مسائل دینی تبیین کرد؛

فرهنگ سلام‌کردن در رفتار پیامبر اکرم

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت دامغان در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی ویژه ماه مبارک رمضان به تبیین پنج خصلت رسول گرامی اسلام(ص) که تا آخرین روز حیات آنها را ترک نکرد پرداخت و از بارز ترین آنها را سلام کردن به کوچک‌تر‌ها عنوان کرد.
امام جمعه موقت دامغان حجت الاسلام احمد فواديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام احمد فوادیان، امام جمعه موقت این شهرستان، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مهدیه اعظم دامغان بانقل حدیثی از حضرت محمد(ص) گفت: آن حضرت فرمودند: « پنج ویژگی لباس ساده پوشیدن، بر مرکب ارزان و معمول دیگر مردم سوار شدن، به بچه ها سلام کردن، کارهای شخصی را خود انجام دادن و با خادمان و پیش خدمتان خود هم سفره شدن را تا آخر عمر ترک نخواهم کرد».

 

استاد حوزه علمیه دامغان زندگی پیامبر اسلام (ص) را برترین و ملموس ترین الگوی سبک زندگی اسلامی برشمرد و افزود: رسول خدا(ص) پنج ویژگی اطعام فقرا و گرسنگان، اقامه نماز هنگامی که مردم در خوابند، روزه گرفتن، خوب حرف زدن و حرف خوب زدن و به همگان سلام کردن را خصلت مؤمنان ساکن قصرهای بلورین در بهشت برشمرده است.

 

وی افزود: نگاهی به این خصایص اهمیت منش و رفتار نیکو را در دین مبین اسلام نشان می دهد. حال آنکه جایگاه ویژه سلام کردن در آداب معاشرت اسلامی با وجود تاکید های بسیار باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. آنچنان که نبی مکرم اسلام(ص) فرمود هرگاه مسلمانی به برادر دینی اش سلام می کند ابلیس به گریه می افتد و می گوید این دو از هم جدا نمی شوند تا آن که خداوند گناهان آنها را می بخشد.

 

امام جمعه موقت دامغان آداب پنج گانه سلام کردن را شامل سلام کردن به همگان، به همه یکسان سلام کردن، بلند سلام کردن و رسا جواب دادن، کامل سلام کردن و به گونه ای سلام کردن که جایی برای بهتر جواب دادن باقی بماند، را دارای اهمیت بسیار در اخلاق اسلامی عنوان کرد.

 

حجت الاسلام فوادیان در پایان مجموعه کتاب های جامع الاحادیث که به همت آیت اله بروجردی(ره) و همکاری جمعی از علمای حوزه علمیه قم تالیف شده است را به عنوان شاهکاری معنوی و منبعی کامل برای دستیابی مؤمنان به احادیث مرتبط با سبک زندگی دینی و اسلامی معرفی کرد./977/پ202/س

 

ارسال نظرات