۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۷۶۶۸۳
معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان:

سیر صعودی دروغ در خانواده و جامعه نگران کننده

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان در خصوص افزایش دروغ گویی‌ها در جامعه و دور شدن مردم از سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: متأسفانه با توجه به دوری بیش از پیش جامعه از آموزه‌های دینی و حاکم شدن سودجویی و خود خواهی‌های بیش از حد شاهد رشد فزآینده دروغ در زندگی و جامعه هستیم.
سبک زندگي اسلامي، دروغ

حجت الاسلام مهدی گوگردی، معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به معنای دروغ از نظر لغوی و اصطلاحی خاطرنشان کرد: هر سخنى را که انسان بر خلاف واقع بگوید، دروغ است و از گناهان کبیره محسوب مى‌شود.

 

وی در ادامه آثار دروغ در جامعه و خانواده را برشمرد و افزود: بى‌بهره‌بودن از هدایت الهى، ناکامی در دستیابى به رشد و بالندگى، سرگردانی در کارها و فراموشکار بودن از مصادیق آثار دروغ در جامعه و خانواده است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان همچنین دروغ در لسان روایات و ائمه معصوم(ع) را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و بیان داشت:  در سخن معصومان(ع) از جمله پیامدهاى تباه کننده دروغ، ایمان زدایى یا بازداشته شدن از مزه ایمان به شمار آمده است در همین راستا باید به سخنی از امام باقر(ع)  اشاره کرد که فرمود: «دروغ، ویرانکننده ایمان است و امام على (ع) هم در این باره می فرماید«هیچ بنده اى مزه ایمان را نمى چشد، تا این‌که دروغ را رها کند، چه‏ دروغ از روى شوخى و چه جدى باشد».

 

 وی در ادامه به چالش‌هایى که دروغ با آن روبه رو است، اشاره کرد و بیان داشت: سخن دروغ، پایدار نمانده و دیرى نمى‌پاید که به دلیل گفتارى غیرمستقیم به وسیله فرد، پرده از روى آن کنارمى‌رود. در چرایى چنین پیامدى باید گفت ساختار حاکم بر عالم، ساختار پیوستگى همه اجزاء آن به یکدیگر است، از این رو، هر رویدادى، پیامدهایى به دنبال دارد که به هیچ روى از یکدیگر گسسته نیستند. نتیجه آن که انسان و یا هر سبب دیگرى، نمى‌‎توانند حقیقتى از حقایق هستى را با تردستى، بپوشانند، به گونه‌اى که همه لوازم و پیامدهاى آن را نیز پنهان مى‌کنند به همین سبب با فرض این‌که یکى از لوازم را مخفى کند، لازمه دیگر آن سر در مى‌آورد و همین طور سایر لوازم،  درست به همین دلیل است که گفته مى‌شود حکومت و دولت از آن حق است، هر چند باطل، چند صباحى، عرض اندامى هم کند و همچنین گفته مى‌شود ارزش از آن صدق و راستى است، هر چند باطل، به گونه‌اى گذرا مورد رغبت قرار گیرد.

 

حجت الاسلام گوگردی چالش دیگری که دروغ با آن مواجه است را بر شمرد و ابراز داشت: دروغ از فطرت بشرى بیرون نیست،  به سبب این‌که انسان در ماهیت خود راستگو و حقیقت طلب است و این فطرت حقیقت جویى نیز او را به پرده بردارى از ناشناخته‌ها رهنمون مى‌کند و آن همه تلاش‌هاى علمى در طول تاریخ نیز ثمره همین روح حقیقت جویى بشراست که همواره پیش برنده او بوده است.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، در خصوص آثار دروغ هم سخن گفت و تأکید کرد: بی آبرویی، مطرود بودن دروغگو، کم حافظه بودن، بی اعتبار بودن و و ارزش نداشتن دانشاو از پیامدهایی است که فرد با دروغ گفتن برای خود ایجاد خواهد کرد.

 

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «چقدر در معاشرت‌ها راستگو هستیم؟» تصریح کرد: ما به عنوان یک فرد مسلمان و با توجه به پیامدهای بد دروغ، می‌کوشیم تا این معضل خطرناک را از زندگی بزداییم و هر کجا که به دروغی برخورد کنیم سعی در برطرف کردن آن می‌کنیم.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: متأسفانه با توجه به دوری بیش از پیش جامعه از آموزه‌های دینی و حاکم شدن سود‌جویی و خودخواهی‌های بیش ازحد و از بین رفتن روحیه ایثار و از خود گذشتگی ، شاهد رشد فزآینده دروغ در زندگی و جامعه هستیم از مسائل کوچکی هم چون خرید و فروش گرفته تا امور مهمی مثل ازدواج که منشأ بسیاری از مشکلات همین دروغ در زندگی‌های زنا شویی است.

وی برای از بین بردن دروغ به چند راهکار اشاره کرد و افزود: برای این امر در مرحله نخست به اشکال خود به خوبى پى ببریم و دریافته‏ باشیم که لازم است خود را از چنین عملى پیراسته سازیم، در واقع دروغ‏گویى نه تنها گناهى است که هر انسانى به فطرت خود آن را زشت مى‏شمارد  بلکه توفیق کسب ایمان را از انسان مى‏گیرد و در همین رابطه امیرمؤمنان(ع) مى‏فرمایند«بنده مزه ایمان را نمى‏چشد مگر این‌که دروغ‏گویى را رها کند چه دروغ جدى و چه شوخى» مى‏توان گفت که انسان با شناخت عیب خود به نیمه راه درمان آن رسیده است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه همدان اضافه کرد: گوشزد کردن آثار دروغ در جامعه، بالا بردن ایمان و روحیه الهی در جامعه، تنبیه فرد دروغگو از سوی خودش از طریق نذر و کم کردن صحبت را می‌توان از دیگر راهکارهای زوال دروغ گویی در جامعه برشمرد.

 

این استاد حوزه علمیه در پایان با بیان این‌که افراد دروغ گو در زندگی موفق نیستند، تصریح کرد: افراد دروغگو به تعبیر روایات، سراب هستند و غیر قابل اعتماد، از این رو می‌کوشند تا از راه‌های مختلف، جلب اعتماد دیگران کنند به همین جهت شخصیت بی ثبات دارند، با توجه به این مطالب زندگی موفیقت آمیزی نخواهند داشت./957/ت302/س

ارسال نظرات