۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۷۷۷۷۲
به همت مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی بررسی شد؛

ارتباط معاد با اخلاص و آثار اخلاص در عمل

خبرگزاری رسا ـ اداره تربیتی معاونت فرهنگی تربیتی مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی جلسه اخلاق با موضوع «ارتباط معاد با اخلاص و اثار اخلاص در عمل»، برگزار کرد.
حجت‌الاسلام صالح، معاون فرهنگي تربيتي جامعةالمصطفي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر واطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام صالح، معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی در جلسه درس اخلاق مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) درباره ترک گناه و معصیت در ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان مجموعه خودسازی و توجه به ابعاد مختلف نفس است، رمضان یک ماه جامع برای تهذیب نفس، جهاد اکبر،‌ مبارزه با خواهش‌های نفس، تقویت اراده انسان در مقابل معاصی و این‌که انسان بعد از رمضان بتواند خود را عبد بنامند و این تنها با نخوردن و نیاشامیدن حاصل نمی‌شود.
معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی، به حدیثی از حضرت زهرا(س) اشاره کرد و افزود: نخوردن و نیاشامیدن مقدمه‌ای است برای تقویت اراده معنوی و تبعیت از امر پروردگار و تقویت اخلاص در انسان، از این رو حضرت فاطمه زهرا(س) فرمودند «روزه سبب تقویت اخلاص است».
وی با توجه به این نکته که نقش ایمان به معاد و تأثیر آن در نیکوکاری و اخلاص، سبب تغییر رفتار و اعمال در انسان می‌شود، ادامه داد: قرآن می‌فرماید کسانی که به آخرت ایمان دارند، انسان‌های نیکوکاری هستند و این یک اثر مهم در افعال انسان است.
حجت‌الاسلام صالح به دو نکته تربیتی آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» را مورد توجه قرار داد و افزود: خداوند در آیه آخر سوره مبارکه کهف به پیامبر دستور می‌دهد که به مردم بگوید، من بشری مثل شما هستم.
وی ادامه داد: دو نکته تربیتی در این آیه است یکی این‌که گفته شده بگو «بشری مثل شما، برای جلوگیری از انحراف است زمانی که شخصی به مقام ومنصبی رسید بداند با سایر مردم تفاوتی ندارد و بشری مثل ایشان است و دوم این‌که وقتی می‌گوید مثل شما هستم، این هم جنس‌بودن، برای مردم پذیرش می‌آورد و مردم کسی را که بیشتر مثل خودشان است را می پذیرند، که به من وحی می‌شود، تنها معبود شما خداوند یکتا است یعنی هواپرست، شهرت پرست، شهوت پرست، ثروت پرست و فرزند پرست نشوید و خداپرست شوید.
معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) فرمودند «القلب حرام الله فلا تسکن حرم الله، غیر الله؛ این قلب حرم خداست، در حرم خدا غیر خدا را راه ندهیم»، کسی که امید دارد با پروردگار خود ملاقات کند(یوم التلاقی)، اولاعمل صالح انجام دهد و ثنیا در عبادت و پرستش خداوند، هیچ کس را شریک قرار ندهد.
وی شأن نزول این آیه را مورد توجه قرار داد و افزود: شخصی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: در راه خدا انفاق می‌کنم، ‌صله رحم هم به جا می‌آورم و این عمل را به خاطر خدا انجام می دهم، اما وقتی مردم از اعمال من تعریف می‌کنند،‌ من مسرور و خوشحال می‌شوم، قبولی اعمال من چگونه است، آیا قبول می شود یا خیر، پیامبراکرم(ص) سکوت کردند و پاسخی ندادند تا این آیه شریفه نازل شد و پاسخ داد که تنها عملی مورد قبول پروردگار است که نیتش خالصانه باشد.
حجت‌الاسلام صالح با اشاره به این‌که اخلاص به مهارت و کسب تجربه نیاز دارد، افزود: اخلاص، یک مفهوم دارای اجزاء است یعنی انسان نمی‌تواند با یک تصمیم اولیه به آن دست یابد، بلکه باید شناخت و انگیزه پیدا کند.
وی به تعبیرهای عجیب اخلاص اشاره کرد و مهارت‌های داشتن نیت خالص را برشمرد: شرط حیات انسان مؤمن و موحد اخلاص است، اخلاص هچون اکسیژن برای انسان است، هرجا نیت غیرخالصانه بود قدری صبر کنید و دوباره نیت کنید و به خاطر خدا کار را انجام دهید، همچون عمل خالصانه حضرت علی در جنگ خندق، زمانی که روبه روی عمربن عبدود قرار گرفت و چون این عمل برای خدا بود، افضل از عبادت انس و جن است، باید مهارت خودسازی پیدا کرد و این کسب مهارت به سواد و کلاس نیست.
معاون فرهنگی تربیتی جامعةالمصطفی به چند روایت از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) به نقلی فرمودند «بی اخلاصی مساوی با شرک است» و در روایت دیگری داریم «نیّت شرک در میان امّت من‌، از راه رفتن مورچه سیاه بر روی صخره‌ای در شب ظلمانی مخفی تر است»، همچنین پیامبراکرم(ص) فرمودند «جبرئیل به من خبر داد که خدای متعال این‌گونه می‌‌فرماید «اخلاص یکی از اسرار من است و من آن را در دل بندگانی که دوست دارم به امانت می‌گذارم».
حجت‌الاسلام صالح به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) در این دعا فرمودند «بر من چه شده که اگر بچه کوچکی باشد از او حیا کرده و گناه نمی‌کنم اما از تو حیا نمی‌کنم و مرتکب گناه می شوم».
وی در پایان مراحل سه گانه رعایت عمل خالصانه را برشمرد و افزود: مراحل رعایت عمل خالصانه شامل قبل از عمل(نیت و انگیزه)، حین عمل(بگو اعوذ بالله من الشیطان الرجیم)، هنگام انجام عمل به خدا پناه ببر و نگه داشتن عمل تا آخر عمر(اخلاص پس از عمل) است و مرحله سوم از مشکل‌ترین مراحل است، چرا که امام صادق(ع)فرمودند: «باقی ماندن بر عمل خالصانه سخت تر از انجام عمل خالصانه است»./907/د101/ی
ارسال نظرات