۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۱۷۷۷۹۶
نیلچی زاده:

مبارزه با نفس، نخستین گام به سوی سبک زندگی جهادی است

خبرگزاری رسا ـ نیلچی زاده با اشاره به این نکته که اولین مرحله در سبک زندگی جهادی، مبارزه با نفس است، گفت: فردی که سبک زندگی اسلامی را انتخاب کند، هدفمند زندگی می کند، دستورات خداوند را انجام می دهد و برای انجام ندادن آن ها توجیه نمی آورد.
  

 سبک زندگي ديني

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه عصر روز سه شنبه، در چهارمین جلسه از سلسله نشست های تفسیر قرآن، با عنوان زندگی جهادی از منظر قرآن، گفت: زمانی که یاران پیامبر(ص) از جنگ با دشمن برگشتند، رسول خدا(ص) خطاب به آن ها فرمودند: «مرحبا به کسانی که از جهاد اصغر برگشتند، اما جهاد اکبر باقی است». پرسیدند: منظور از جهاد اکبر چیست؟ فرمودند:« جهاد با نفس».

 

این کارشناس مشاور خانواده با اشاره به دو تیپ شخصیتی برون گرا و درون گرا گفت: هر دو گروه باید به تعادل روحی برسند. به طور نمونه اشخاص درون گرا، به عمل واجب، امر به معروف و نهی از منکر بی اعتنا هستند و اینگونه برای خود توجیه می کنند که حوصله نداریم یا هر کس را در قبر خودش می گذارند.

 

وی ادامه داد: در مقابل افراد برون گرا باید در بعضی موقعیت ها برای رضای خدا سکوت کنند. این گروه باید برای خود یک وقت تنهایی اختیاری قرار بدهند.

 

در سبک زندگی جهادی دستورات اهل بیت عملی می شود

این استاد دانشگاه با بیان این که خودشناسی مقدمه خداشناسی است، اظهار کرد: اگر تعادل بین دو هویت ایجاد نشود، دینداری آن ها دچار مشکل می شود، انسان متعادل همواره به سمت کمال پیش می رود.

 

وی گفت: انسان ها باید دستورات دینی که فراگیر بودن یکی از ویژگی های آن است را انجام دهند؛ انسان در سبک زندگی جهادی، دستورات اهل بیت(ع) را به مرحله عمل می رساند.

 

نیلچی زاده تصریح کرد: فردی که سبک زندگی اسلامی را انتخاب کند، هدفمند زندگی می کند. دستورات خداوند را انجام می دهد و برای انجام ندادن آن ها توجیه نمی آورد که علت آن ها را نمی دانم. در سبک زندگی اسلامی فرد روشی را برای انتخاب می کند که بهترین خلق عالم آن را انتخاب کردند.

 

وی بیان کرد: نبی اکرم(ص) در انتخاب ظرف دقت می کردند، محبوبترین ظرف ها در نزد رسول الله(ص) ظرف در دار بود. زیرا در روایت آمده است که در ظرف اگر باز باشد شیطان به آن دهان می زند.

 

مبارزه با نفس، اولین مرحله در سبک زندگی جهادی است

نیلچی زاده با اشاره به این که اولین مرحله در سبک زندگی جهادی، مبارزه با نفس است، اظهار کرد: انسان در جهاد با نفس، با میل های درونی خود مبارزه می کند. بزرگترین مدل جهاد، جهاد با نفس است. در این مبارزه فرد باید با میل های متضاد مقابله کند و باید به هر میلی که او را به خداوند نزدیک کند، اهمیت بدهد.

 

این استاد دانشگاه افزود: این حق طبیعی فرد است که از نعمات الهی استفاده کند اما زمانی که روزه می گیرد به خاطر خداوند با حق طبیعی خود مبارزه می کند و به همین دلیل است که روزه مصداق صبر معرفی شده است.

 

وی گفت: هر فردی نمی تواند سبک زندگی جهادی را در زندگی انتخاب کند. شخص باید به این باور برسد که خداوند او را می بیند و به اعمال او پاداش می دهد. شهید ابوترابی با وجود این که شکنجه های بسیاری را متحمل می شد اما بیشتر روزها را روزه می گرفت، روزه داری او از نشانه های سبک زندگی جهادی بود./930/پ202/ب

ارسال نظرات