۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۷۷۸۴۲
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(15)؛

آیت الله موسوی جزایری: نیکوکاری به همراه حلم ویژگی شخصیتی امام حسن بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خوزستان خوزستان با بیان این که امام حسن(ع) احسان، نیکوکاری، انفاق و سخاوتمندی را از ویژگی های برجسته امام حسن(ع) دانست و گفت: اگر نیازمندی برای دریافت کمک نزد امام حسن(ع) می آمدند، ایشان با حلم و اخلاق نیکو او را می پذیرفت و با اخلاص و احسان خود به گونه ای با آن نیازمند سخن می گفت که او احساس تنهایی و نیازمندی نکند.
آيت الله موسوي جزايري در سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در پانزدهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «وَاَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاَْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقوُنَ الصّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطیعُونَ لِلّهِ الْقَوّامُونَ بِاَمْرِهِ الْعامِلُونَ بِاِرادَتِهِ الْفاَّئِزُونَ بِکَرامَتِهِ اِصْطَفاکُمْ بِعِلْمِهِ وَارْتَضاکُمْ لِغَیْبِهِ وَاخْتارَکُمْ لِسِرِّهِ وَاجْتَبیکُمْ بِقُدْرَتِهِ وَاَعَزَّکُمْ بِهُداهُ وَخَصَّکُمْ بِبُرْهانِهِ»، اظهار داشت: این عبارت به شهادت امامت ائمه معصومین(ع) اشاره می کند و آن شهادت ثالثه است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با اشاره به عبارت «الرّاشِدُونَ»، ابراز داشت: «الرّاشِدُونَ» از کلمه رشد گرفته است و رشد به معنای قوه ای است در انسان که به کمک آن منافع و مصالح را جمع آوری و ضررها را از خود دور می کند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که رشد مجموعه ای از توانایی جسمی و ذهنی است، بیان داشت: با استفاده از این قوه انسان می‌تواند منافع و مصالح را تشخیص دهد و در برابر ضررها و انحرافات تصمیم گیری کند.

مدرس خارج فقه و اوصل حوزه علمیه خوزستان به داستان حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت ابراهیم(ع) وقتی دید قومش بت پرستی می کنند به آنها گفت که «چرا بت های بی جان را می پرستید؟» که جواب دادند «ما مشاهده کردیم که پدران ما این کار انجام می دهند و ما هم تقلید کردیم» که حضرت ابراهیم(ع) جواب دادند «شما و پدرانتات در تاریکی و ظلمات به سر می برید» و این ناشی از قوه رشدیه حضرت ابراهیم(ع) بود که متوجه می شدند.

آیت الله موسوی جزایری به میلاد امام حسن مجتبی(ع) اشاره و تصریح کرد: حضرت امام حسن(ع) یکی از شخصیت های برجسته ای هستند که در کتب اهل سنت و دانشمندان اروپایی مورد تجلیل و تحسین قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با تأکید بر این که شیوه رفتاری امام حسن مجتبی(ع) برگرفته از سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) است، خاطرنشان کرد: حلم، بردباری، اخلاق نیکو و تدبیر حضرت امام حسن مجتبی(ع) بسیار بالا و شیوه رفتاری ایشان زبانزد بود.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان این که امام حسن(ع) احسان، نیکوکاری، انفاق و سخاوتمندی را از ویژگی های برجسته امام حسن(ع) دانست و گفت: اگر مسکین یا نیازمندی برای دریافت کمک نزد امام حسن(ع) می آمدند، ایشان با حلم و اخلاق نیکو او را می پذیرفت و با اخلاص و احسان خود به گونه ای با آن نیازمند سخن می گفت که او احساس تنهایی و نیازمندی نکند.

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که به یقین عبارت «وَاَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاْئِمَّةُ الرّاشِدُون»برازنده ائمه اطهار(ع) است، ابراز داشت: در کنار عبارت « الاْئِمَّةُ الرّاشِدُون» عبارتی مبنی بر «خلفاء الراشدین» قرار داده اند که مربوط به چهار خلیفه است؛ امام علی(ع) جزو ائمه راشدین است که این آقایان عبارت «خلفاء الراشدین» را از کجا و بر چه اساسی ذکر می کنند./9461/پ203/س

ارسال نظرات