۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۱۷۷۹۳۱
استاد دانشگاه تهران:

نخستین گام در جهاد با نفس شناخت شیطان است

خبرگزاری رسا ـ نیلچی زاده،با انتقاد از اهمیت ندادن مسلمانان به معارف قرآن کریم با وجود جامعیت آن، گفت: غربی ها کتاب هایی را به ما عرضه و عنوان می کنند که با عمل کردن به دستورات این کتاب ها اعتماد به نفس شما بالا می رود ولی سؤال این جاست که چرا نویسندگان این کتاب ها خودشان،خودکشی می کنند.
 قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فروغ نیلچی زاده، استاد دانشگاه تهران، عصر چهارشنبه، در پنجمین جلسه از سلسله نشست های تفسیر با عنوان جهاد از منظر قرآن، قلب تپنده سبک زندگی جهادی را مبارزه با نفس دانست و گفت: از منظر قرآن و روایات، نفس، جان و حقیقت وجودی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است.

 

وی با اشاره به آیه «یَا اَیُّها الناس أنتُم الفُقَراء الی اللهِ و اللهُ هُوَ الغنیُ الحَمید»، بیان کرد: خداوند بی نیاز پسندیده و انسان نیازمند محض است. انسان مالک هیچ از نعمات خداوند نیست.

 

نیلچی زاده اظهارکرد: 90 درصد اعتماد به نفس  انسان ها، کاذب است؛ برای نمونه، بعضی افراد فکر می کنند اگر لباسشان را از منطقه گران قیمت بخرند، اعتماد به نفسشان بالا می رود.

 

مسلمانان چنان که باید به کتاب خدا اهمیت نمی دهند

نیلچی زاده با بیان این که ما مسلمانان آنچنان که باید به کتاب خدا اهمیت نمی دهیم، تصریح کرد: غربی ها کتاب هایی را به شما عرضه و عنوان می کنند با عمل کردن به دستورات این کتاب ها اعتماد به نفس شما بالا می رود ولی سؤال این جاست که چرا نویسندگان این کتاب ها خودشان،خودکشی می کنند؟.

 

این استاد دانشگاه، نخستین گام در جهاد با نفس را شناخت نفس و شیطان دانست و ادامه داد: گاهی اوقات شیطان، لباس ملائکه و خدا را می پوشد.

 

وی اظهار کرد: به همان صورتی که جسم دچار عفونت و بیماری می شود، روح نیز مریض می شود. واردات خودتان را مراقبت کنید تا صادرات صحیح داشته باشید. انسان حق ندارد هر عملی را انجام دهد.

 

ملاک، اسلام است نه عرب و عجم

نیلچی زاده در پاسخ این پرسش که اگر لباس براق جلب توجه می کند، پس چرا عرب ها لباس براق می پوشند، گفت: عرب ها ملاک ما نیستند، اسلام معیار و ملاک است. اعراب مدل عربی لباس می پوشند، نه مدل مسلمانی. عرب یا عجم بودن ملاک نیست، ملاک محمد وآل محمد(ص) هستند.

 

این کارشناس مشاور خانواده اضافه کرد: خداوند نفس را همچون دانه و بذری در وجود انسان کاشته است که از نفس لوامه شروع می شود تا نفس ملهمه و تا درجات بعدی ادامه دارد.

 

نیلچی زاده با اشاره به این که شیطان به ذات مسلط نیست بلکه به عَرَض مسلط است، ادامه داد: شیطان، انسان را از اطاعت خداوند دلسرد و خسته کرده و او را از رحمت خداوند ناامید می کند. راه رسیدن به بهشت را آسان جلوه داده اما زمان توبه بهشت را دور از دسترس نشان می دهد.   

 

وی در توضیح نفس ملهمه گفت: زمانی که پیامی به صورت غیبی به دل شما خطور کرد، الهام نامیده می شود. این الهامات گاهی از جانب شیطان و گاهی الهاماتی از سوی خدا و ملائکه هستند.

 

 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این الهامات اعم از مکاشفه، مشاهده و رویا، چه در عالم خواب و چه در عالم بیداری ممکن است روی دهد و اگر این اتفاق برای شما رخ داد باید به عالِم اهل اسلام که به درجه اجتهاد رسیده است، رجوع کنید، اگر مورد تأیید قرآن و اهل بیت باشد الهامات رحمانی هستند./930/پ202/ب

ارسال نظرات