۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۷۸۰۳۳
آیت‌الله سبحانی:

رحمت الهی تنها عامل نجات انسان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه تنها عامل نجات انسان رحمت الهی است، گفت: انسان‌هایی که بر اثر جهل، نادانی و غرور ماتریالیست شده‌اند وقتی دستشان از همه جا قطع شود به تمام معنا الهی می‌شوند.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با بیان اینکه وقتی دست انسان از همه جا قطع شد به تمام معنا الهی می‌شود، گفت: رحمت الهی تنها عامل نجات انسان است. 

 

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیه «لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»، گفت: خداوند متعال آیات قدرت خود را این‌گونه بیان می‌کند تا انسان‌ها از قدرت‌های ظاهری به قدرت بی‌پایان الهی پی ببرند.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرار نگرفتن آفتاب در کنار ماه و شب در کنار روز برای حفظ نظام آفرینش است، افزود: حرکت شمس بر دور زمین کندتر از حرکت ماه بر دور زمین است؛ ماه در 28 روز دور زمین می‌چرخد، اما آفتاب از نظر حسی تا بخواهد منطقةالبروج را سیر کند یک سال طول می‌کشد.

 

وی با اشاره به منجمان پیشین که فلک را به جلد ظرف بلورین معنا کرده بودند و ماه و خورشید در میان آن قرار داشت، گفت: اینکه بطلمیوس می‌گفت جهان مانند طبقات پیاز و مغز آن، زمین است، نشان از خودخواهی انسان دارد؛ آیه را نباید بر هیأت بطلمیوسی باطل تطبیق دهیم تا برهان خدا دچار اشکال نشود.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه قرآن کریم این جهان را به دریای ناپیدا کرانه تشبیه کرده که حرکت اجرام در آن مانند حرکت ماهی در دریا است، گفت: همانطور که انتخاب نام نیک برای فرزندان از وظایف پدر است، باید به فرزندان شنا یاد دهد که شجاع و دلیر باشند تا اگر روزی در دریا گرفتار شدند بتوانند خود و دیگران را نجات دهند.

 

وی با بیان اینکه همواره اسلام دارای معجزه‌های علمی است، از دریا به عنوان دیگر برهان الهی نام برد و افزود: یکی از آثار قدرت خدا آن است که فرزندان نوح را در کشتی‌ سوار کرد و از دریا عبور داد؛ همه جهان با قدرت خدا زیر آب رفت، اما نوح را در کشتی حفظ کرد که اگر قدرت الهی نبود، کشتی زیر آب می‌رفت و نسل بشر نابود می‌شد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه کشتی‌های قاره‌پیما، اتمی، بخاری و مانند آن خلقنا نیست، هرچند به یک معنا به خدا منتسب باشند، گفت: همان خدایی که کشتی را آفرید و فرزندان نوح را حفظ کرد اگر بخواهد کشتی‌ها را غرق کند هیچ‌کس جلوگیر آن نیست، این یک نوع بیداری برای بشر است.

 

وی تصریح کرد: ماتریالیست‌ها هم در کشتی در حال غرق شدن خداپرست می‌شوند؛ جهل، نادانی و غرور انسان را به ماتریالیستی کشیده است اما وقتی در کشتی نشست و دستش از همه جا قطع شد، به تمام معنا الهی می‌شود، چراکه در آن شرایط هیچ فریادرسی جز رحمت خداوند متعال نیست./920/پ201/ج

ارسال نظرات