۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۷۹۰۶۸

عبودیت سبب دور شدن از استکبار نفس می شود / انسانی که عبد نیست در تلاش برای اصلاح هم فساد ایجاد می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه عبد و بنده خداوند از استکبار نفس و خود بینی به دور خواهد بود، گفت: تقوا و بندگی خدا مقدمه ای برای دریافت انوار علم و هدایت الهی است و اگر شخصی عبد و بنده خدا نباشد حتی در حرکت برای اصلاح هم فساد ایجاد می کند؛ مانند آمریکا که فارغ از صحت ادعایش مبنی بر برقراری صلح و اصلاح در جهان به فساد و کشتار می پردازد.
حجت‌الاسلام محمدمهدي ميرباقري، رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ظهر امروز در جمع زائران و  مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) با بیان اینکه معرفت به ائمه(ع) مسیر و راه رسیدن به معرفت الله است، تأکید کرد: یکی از مهمترین وظایف و تکلیف انسان که فرصت دنیا نیز برای رسیدن به این حقیقت است، کسب معرفت نسبت به ائمه اطهار(ع) است.
 
وی با تأکید بر اینکه قرآن هدف از خلقت انس و جن را عبودیت و بندگی خدا عنوان می کند، گفت: عبودیت و بندگی خداوند، انسان را از استکبار نفس، خود بینی و خودپسندی دور کرده و تمام فعالیت های انسان را به عبادت و فعالیت هایی الهی تبدیل می کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در روایتی به علم موجود در نزد اهل بیت پیامبر(ع) اشاره و تأکید می کنند که این علم، علم دنیایی نیست بلکه نورانیتی است که از پروردگار نشأت گرفته و جایگاهش قلب انسان مومن است؛ در واقع هر کسی شایسته دریافت این علم و نورانیت الهی نیست بلکه فقط به افرادی که خداوند قصد هدایت آن ها را دارد عطا می شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بندگی مقدمۀ هدایت، علم و نورانیت الهی است، ادامه داد: طبق سخن امام صادق(ع) کسی که بخواهد از این علم الهی که نزد اهل بیت(ع) است بهره مند شود، باید حقیقت بندگی و عبودیت را در نفس خودش طلب کرده و طالب بندگی شود؛ آنگاه می تواند این علم و نورانیت را از اهل بیت(ع) دریافت کند.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه امام صادق(ع) در تعریف بندگی و عبودیت و کسب آن سه مرحله را مطرح کردند، گفت: ایشان سه مرحلۀ خلع مالکیت، تفویض تدبیر آن به خداوند و توجه به خدا و امام زمان را برای رسیدن به بندگی و عبودیت و همچنین طی کردن مرحلۀ اول تقوا لازم و ضروری می دانند.
 
وی به مرحله اول اشاره و عنوان کرد: انسان باید درک کند که بر هیچ چیزی حتی خودش و حیات و زندگی اش مالکیت ندارد؛ تا زمانی که انسان شغل، آبرو، همسر، فرزندان، دارایی و غیره را از آن خود می داند نمی تواند به مقام بندگی و عبودیت برسد.
 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر اینکه اگر شخصی خود را مالک چیزی بداند، خود را شریک خداوند در نظر گرفته است، تصریح کرد: دارایی های انسان امانت الهی هستند که باید طبق خواست و دستور خداوند مصرف شوند؛ انسان اگر در چیزی مالکیت داشت آن را در هنگام مرگ با خود می برد اما او فانی، ضعیف و بی چیز است و همه چیز در مالکیت پروردگار است.
 
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: اینکه ما فقیر و وابسته به خدا هستیم جزو الطاف الهی است؛ اگر خدا ما را به دیگران وابسته می کرد آن ها یا به ما چیزی نمی دادند و یا با تحقیر و شکستن کرامت انسانی ما این کار را انجام می دادند.
 
وی با بیان اینکه ما برای دنیایمان از مال و آبرویمان هزینه می کنیم، گفت: با این وجود حاضر نیستیم برای خداوند از جان، مال، عزّت و آبرویمان هزینه کنیم زیرا گمان می کنیم مالک آن ها هستیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: خداوند که خزائن عالم از او نشأت می گیرد هنگامی که می خواهد آنچه را که خودش مالک آن است را از ما قرض بگیرد تا چند برابرش را به ما برگرداند، ما چون خود را مالک می دانیم بخل می ورزیم و از پرداخت این قرض خودداری می کنیم.
 
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: هنگامی که دریافتیم همه چیز از آن خداوند و نزد ما امانت است، باید تدبیر و دخالت در امور را هم به خداوند واگذار کنیم و از تدبیر خودسرانه خودداری کنیم؛ اگر مال، جان، آبرو و غیره در مالکیت خدا قرار دارد و خودش از آن ها محافظت می کند دیگر چه لزومی دارد ما دخالت کرده و برای حفظ آن ها تلاش کنیم؟ تلاش در این جهت نه تنها بندگی نیست بلکه اشتغال به نفس است.
 
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: بخش عمده ای از رنج های انسان به این دلیل است که جایگاهش را با جایگاه خدا عوض می کند و از آنجایی که نمی تواند خدایی و مدیریت کند، رنج می برد و از کم و زیاد شدن اموال و غیره پریشان می شود.
 
وی با بیان اینکه تدبیر بندگی و محاسبه تکلیف جزو ارکان بندگی است، خاطرنشان کرد: تدبیر در بندگی و محاسبه تکلیف نباید با محاسبه خود اشتباه شود؛ اینکه انسان در میزان درآمد و کم و زیاد شدن اموالش محاسبه کند صحیح نیست بلکه باید باید محاسبه کند پولش را در راه خدا خرج کرده است یا نه.
 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: در مرحله سوم انسان باید توجه خودش را به سوی خدا و امام و مولایش جلب کند و دل مشغولی اش فقط امر و نهی خدا باشد.
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پس از طی این مراحل انسان می تواند از سه مانع دنیا، نفس و ابلیس عبور کند، عنوان کرد: طبق سخن امام صادق(ع) کسب این سه مرحله، اولین قدم در وادی تقوا است؛ وقتی که انسان با طی این سه مرحله به تقوا رسید، آنگاه به هدایت نیاز پیدا می کند و سپس انوار قرآن و هدایت توسط ائمه(ع) به سینه اش منتقل شده و به علم می رسد.
 
وی ابراز کرد: این علم  به کسی که به دنبال مجادله، فخر فروشی، مباهات و مرید جمع کردن است نمی دهند؛ شاید او مدرک تحصیلی و حتی علوم ظاهری دینی را کسب کند اما قلبش نورانی نخواهد بود.
 
حجت الاسلام میرباقری با بیان اینکه بندگی خدا انسان را از شیطان پرستی و نفس پرستی دور می کند، گفت: فساد موجود در عالم به دلیل برتری جویی قدرت ها است و استکبار قصد دارد سلطه خود را بر جهان حاکم کند.
 
وی ادامه داد: اگر انسان عبد و بنده نباشد هرکاری که انجام دهد فساد ایجاد می وشد حتی اگر به دنبال اصلاح هم باشد باز هم فساد ایجاد می کند مانند آمریکا که مدعی ایجاد اصلاح در جهان است اما با حضور در خاورمیانه و کشورهای مختلف جهان به فساد و قتل عام مردم می پردازد. /9312/پ202/پ
ارسال نظرات