۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۹۵۴۶

تاکید آیت الله مکارم شیرازی بر اهتمام جدی دولت جدید به مسائل اخلاقی و مذهبی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اهتمام ویژه دولت جدید به مسائل اخلاقی، فرهنگی و مذهبی، اجرای احکام دینی در جامعه را ضامن امنیت و سلامت جامعه ارزیابی کرد و گفت: اگر می خواهیم سالم زندگی کنیم باید دیندار و مقید به احکام شرعی باشیم.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در حرم کریمه اهل بیت(ع)، به تفسیر آیه شریفه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» پرداخت و منظور از «رسالات الله» در آیه شریفه مذکور را مجموعه احکام الهی دانست.

 

این مرجع تقلید با بیان این که شجاعت انبیای الهی در انجام رسالت شان بی نظیر بود، ‌تصریح کرد: انبیا در انجام رسالت شان و دعوت مردم به سوی حق و صراط مستقیم از هیچ چیز هراس و واهمه نداشتند و انواع مرارت ها و زحمات را متحمل می شدند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی شرط تبلیغ برای تبیین برنامه های دینی را ترس از خدا و نهراسیدن از غیر خدا دانست و گفت: برای تبلیغ مؤثر یک سری شرایط مؤثر است که در آیه تبلیغ به آن تصریح و اشاره شده است.

 

وی احساس مسؤولیت الهی، نترسیدن از افراد و عدم انتظار به کمک مردم را سه شرط تبلیغ دین خدا بر اساس آیه مورد بحث دانست و گفت: افزون بر این موارد در احادیث توکل به خدا و هماهنگی عمل با گفتار مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: آنچه مبلغ می گوید که مردم به آن عمل کنند ابتدا خود باید به آن مساله عمل کند و آنچه را نهی می کند نخست خود او نباید آن عمل را انجام دهد.  

 

وی ارشاد و تنبه را وظیفه ای همگانی در مساله هدایت دانست و بیان کرد: اگر فردی به مسائل دینی و شرعی آشنا نبود باید او را ارشاد کرد و احکام را به او تعلیم داد، چنانچه شخصی می داند و خود را به غفلت زده باید او را آگاه کرد، برای تحقق این مساله همه مسؤول هستند؛ خانواده ها باید فرزندان خود را آگاه کنند، معلم به دانش آموز آگاهی دهد، رسانه ها، ‌صدا و سیما و روزنامه ها نیز نسبت به مخاطبان خود این مسؤولیت را دارند.

  

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اهتمام دولت جدید به مسائل فرهنگی، اخلاقی و مذهبی، گفت: در هشت سال گذشته به این مسائل بی اعتنایی شد و آثار شومی نیز در سطح جامعه نه تنها در مساله حجاب بلکه در بسیاری از موضوعات دیده می شود، امیدواریم در دولت جدید به مسائل اخلاقی و مذهبی اهمیت داده شود.

 

دشمنان کشورهای اسلامی را تبدیل به آتشفشان کرده اند  

این مرجع تقلید با بیان این که احکام اسلام تنها برای روز قیامت نیست، تاکید کرد: مسائل دینی اگر به درستی عمل شود سبب امنیت جامعه می شود؛ اگر می خواهیم سالم زندگی کنیم باید دیندار و مقید به احکام شرعی باشیم.

 

وی با بیان این که مستکبران، دشمنان و افراد نادان کشورهای اسلامی را تبدیل به آتشفشان کرده اند، گفت: علت این که دنیای امروز مملو از آتش است به دلیل دوری از آموزه های دینی است،‌ امیدواریم خداوند شر دشمنان را به خودشان برگرداند.

 
نظر آیت الله مکارم درباره میزان فطریه

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین میزان زکات فطریه را اعلام کرد. وی با بیان این که پرداخت فطریه از واجبات است،‌ گفت:‌ بر اساس روایات پرداخت زکات فطره دو اثر مهم دارد، نخست قبولی روزه ماه رمضان و دوم این که انسان در مقابل خطرات تا سال آینده بیمه می شود.

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: افرادی باید زکات فطره را پرداخت کنند که هزینه آنان به مقدار درآمد آنان و یا بیشتر است، ‌اما کسی که هزینه او بیشتر از درآمد اوست فقیر شرعی محسوب می شود و پرداخت فطریه بر او واجب نیست و می توان به او زکات فطره پرداخت کرد.

وی با بیان این که میزان فطریه سه کیلو گندم و یا برنج است، گفت: مردم اگر می خواهند گندم بدهند باید مبلغ سه هزار تومان پرداخت کنند، منتهی در شهر تهران باید به ازاء سه کیلو گرم گندم 3 هزار و 500 تومان پرداخت کنند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: کسانی که می خواهند برنج به عنوان فطریه بدهند باید به ازای هر کیلو پنج هزار تومان و در مجموع 15 هزار تومان پرداخت کنند./924/پ202/ج

ارسال نظرات