۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۱۷۹۶۱۰

پایان کودتا در ترکیه

خبرگزاری رساـ بی بی سی فارسی؛ همزمان حدود یک هزار معترض در بیرون ساختمان این دادگاه و در میان تدابیر شدید امنیتی دست به اعتراض زده اند.
دادگاه کودتاچيان ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: دادگاهی در ترکیه احکام 275 متهم به براندازی را صادر کرد. بر اساس حکم این دادگاه ژنرال ایلکر باشبو، فرمانده سابق ارتش به حبس ابد محکوم شده است. سایر متهمان به زندان هایی تا 47 سال محکوم شده اند. دادگاه 21 تن از متهمان را از اتهامات وارده تبرئه کرده است.
به گزارش بی بی سی فارسی؛ همزمان حدود یک هزار معترض در بیرون ساختمان این دادگاه و در میان تدابیر شدید امنیتی دست به اعتراض زده اند.
قابل ذکر است شهردار استانبول پیش تر برگزاری هر گونه تجمع را غیرقانونی اعلام کرده بود. همچنین این دادگاه را مهمترین دادگاه تاریخ ترکیه دانسته اند.
به گفته بی بی سی؛ محاکمه این گروه از متهمان از سال 2007 آغاز شد، زمانی که در خانه ای در استانبول 27 نارنجک دستی کشف شد. در کیفرخواست اولیه که نزدیک به سه هزار صفحه بود و در سال 2007 صادر شد دستگیرشدگان متهم به اقدام برای برگرداندن کشور به روزهای هرج و مرج، تاریکی و ناامنی شده بودند.
همچنین در سال 2009 کیفرخواست دوم صادر شد و شمار بیشتری از چهره های سرشناس دستگیر شدند. سال گذشته با دستگیری ژنرال باشبو دادگاه وارد مرحله تازه ای شد. او متهم شد که با راه اندازی یک سازمان تروریستی سعی داشته دولت را سرنگون کند و دولت را بطور نسبی یا کامل فلج کنند.
گفتنی است ژنرال باشبو که در سالهای 2008 تا 2010 فرمانده ارتش ترکیه بود تا به حال هشت جلسه دادرسی داشته و برای او درخواست حبس ابد شده است. ژنرال باشبو این اتهام ها را رد کرده بود.
بی بی سی در انتها افزود: مخالفان دولت، این دادگاه را ادامه سیاست حزب اسلامگرای حاکم برای مبارزه با سکولارها و ارتش می‌دانند و آنها معتقدند دلایل و شواهد برای اتهام های مطرح شده کافی نیست. از سال 2002 که رجب طیب اردوغان به نخست وزیری رسید تعداد زیادی از افسران فعال و بازنشسته ارتش دستگیر شده‌اند.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات