بندگان خوب خدا ملتزم به نماز شب هستند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مرتضی خاکسار، کارشناس مسائل عبادی، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش میشد، گفت: بندگان خوب خدا که در قرآن از آنها به عباد الرحمن یاد میشود، ملتزم به نماز شب هستند.
وی افزود: در سوره فرقان، آیه 63 و 64 خداوند متعال میفرماید « وَعِبَادُ الرَّحْمَـنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ... وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا؛ و بندگان خداى رحمان کسانیاند که روى زمین به نرمى گام برمىدارند... و آنانند که در حال سجده یا ایستاده، شب را به روز مىآورند».
وی ادامه داد: در این آیه شریفه خصوصیات عبادالرحمن را بیان میکند؛ یکی از خصوصیات این است که وقتی که در روی زمین راه میروند، با حالت خضوع و خشوع حرکت میکنند و متکبرانه راه نمیروند.
حجتالاسلام خاکسار گفت: یکی دیگر از خصوصیاتشان این است که وقتی افراد جاهل به صورت تمسخر به آنها خطاب زشتی میکنند، اینها «قَالُوا سَلَاماً» و خصوصیت سوم که مدّ نظر ما هم هست، این است که «یُبَیِّتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجّداً وَ قِیَاماً» آن بزرگواران، در حال سجده و قیام، برای پروردگارشان شب زنده دارای میکنند.
این کارشناس حوزوی بیان داشت: آیه به زیبایی میفرماید «هر شب زنده داری ارزش نیست، بلکه آن شب زنده داری با ارزش است که با این خصوصیات باشد: اولاً لِرَبِّهِمْ باشد، باید شب زنده داری برای پروردگار عالمیان و خداوند متعال باشد، دوم سُجَّداً وَ قِیَاماً باشد، یعنی قیام و سجده شب زنده داری، دارای ارزش است.»
وی ابراز داشت: اگرچه از نظر عملی، قیام بر سجده مقدم است، یعنی انسان در حال نماز اول قیام میکند، بعد رکوع و بعد سجده، ولی در این آیه شریفه ابتدا سجده را مطرح کرده و فرموده است «سُجَّداً وَ قِیاماً» شاید دلیلش این باشد که گرچه قیام، در عمل، مقدم بر سجده است، اما از نظر مراتب عبادی، سجده والاترین مرتبه را دارد.
وی ادامه داد: مرتبه سجده از مراتب سایر عبادتها بالاتر است؛ انسان در برابر ذات پروردگار عالم، به خاک میافتد؛ بنابراین، همان مرتبه والا در نظر گرفته شده و با مقدم کردن سجده از قیام میفرماید «سُجَّداً وَ قِیَاماً».
وی در پاسخ به این سؤال که «چرا خداوند متعال در آیات شریفه قرآن، این قدر به نماز شب اهمّیّت داده است؟» گفت: پیامبر اکرم (ص) و همچنین همه انبیاء، راز و نیازهای شبانه داشتهاند؛ برای اینکه آثار قابل ملاحظه ای دارد.
وی در پایان با ذکر یکی از آثار نماز شب، اظهار داشت: یکی از آثار، جلوگیری از گناهان است، یعنی همان گونه که نماز به طور عام، بازدارنده از گناه است «اِنَّ الصَّلُوهَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَر» یعنی کل نمازها این خصوصیات را دارند، امّا در مورد نماز شب بالخصوص، ائمّه معصومین (ع) فرمودهاند که وسیله بسیار خوبی است برای باز داشتن ما از گناهان. /9194/پ202/ی