۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۷۹۷۲۴
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

گرایش حجت الاسلام روحانی به سمت اصلاح طلبان قابل پیش بینی بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه تهران با اعلام اینکه گرایش حجت الاسلام روحانی به سمت اصلاح طلبان از قبل قابل پیش بینی بود، افزود: حجت الاسلام روحانی در نقد اصولگرایی سخنرانی می کردند و امری طبیعی است که به سمت اصلاح طلبان گرایش داشته باشند.
گرایش حجت الاسلام روحانی به سمت اصلاح طلبان قابل پیش بینی بود

حجت الاسلام داود فیرحی، عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان با ارائه تعریفی از اعتدال و اینکه هدف حجت الاسلام روحانی مشی اعتدالی بود، اظهار داشت: در ادبیات آقای روحانی ایشان از اعتدال پیروی می کردند که یک قسمت آن مربوط به مسائل نظری است که رعایت اعتدال در گفتار بسیار راحت است؛ و قسمت دیگر آن مربوط به مسائل عملی و رعایت اعتدال در عمل است.

 

وی در ادامه افزود: چون جامعه ما متشکل از دو قطب اصولگرا و اصلاح طلب است؛ دکتر روحانی هم ناچار بودند که اعضای کابینه خود را از بین این افراد انتخاب کنند که البته ایشان به دنبال با تجربه ها و متخصص ها بود و مجبور بود از هر طیف افراد معتدل را جذب کند.

 

نویسنده کتاب نظام سیاسی و دولت در اسلام در ادامه با اشاره به اینکه بیان انتقادات فراوان به حجت الاسلام روحانی طبیعی است، تصریح کرد: خیلی طبیعی است؛ چون جامعه ما دو قطبی است؛ پس وقتی ایشان از اصولگراها انتخاب کند، طیف مخالف اعتراض می کند و اگر از اصلاح طلبان انتخاب کند، باز هم طیف مخالف آنها اعتراض می کند؛ اما آن چیزی که معلوم و قابل پیش بینی بود، گرایش ایشان به سمت اصلاح طلبان بود.

 

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزود: وقتی دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی منتقد گفتمان اصولگرایی است؛ پس لزوما باید از طیف اصلاح طلب اعضای خود را انتخاب کند؛ البته باید به این هم توجه داشت که ایشان با حمایت اصلاح طلبان مواجه بود و همچنین ستادهای ایشان دست اصلاح طلبان بود.

 

نویسنده کتاب قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام در پاسخ به این سوال که به نظر شما چند درصد از وزرای پیشنهادی حجت الاسلام روحانی از مجلس رأی اعتماد می گیرد، خاطر نشان کرد: حدودا پیش بینی کردن در مورد مجلس ما سخت است، چون مانند مجالس اروپایی رأی ها مشخص نیست؛ ولی آن چیزی که از تعاملات بر می آید، درصد بالایی از وزرای پیشنهادی رأی اعتماد بگیرند.

 

حجت الاسلام فیرحی در پایان افزود: احتمالا مجلس هم قصد درگیری با دولت را ندارد و فکر می کنم به جز تعداد اندکی از افراد پیشنهادی؛ بقیه آنها رأی اعتماد بگیرند؛ مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد که همه این احتمالات و مناسبات را عوض کند. /949/ت302/ج

ارسال نظرات