۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۷۹۸۱۳
آیت‌الله سبحانی:

پیشرفت اسلام در سایه وحدت امت محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه پیشرفت اسلام در سایه وحدت امت محقق می‌شود، ابراز امیدواری کرد که طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفی بیانگر اسلام و تشیع واقعی و منادی وحدت میان همه مسلمانان باشند.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، از فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی العالمیه از باب من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق، قدردانی کرد.

 
وی با بیان اینکه خدمات جامعةالمصطفی نسبت به اسلام و تشیع در تاریخ شیعه کم سابقه است، گفت: در تاریخ شیعه یک دانشگاه منظمی که بتواند از تمام کشورهای اسلامی و غیراسلامی دانشجو بپذیرد و با برنامه‌ای جامع و اعطای مدرک از آنها در کشورهای خودشان استفاده کند که به امر تبلیغ دین بپردازند، نداشتیم.
 
این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز برخلاف قبل از انقلاب که تنها پنج غیر ایرانی در حوزه تحصیل می‌کردند، از کشورهای فراوان در این دانشگاه درس می‌خوانند و انشاءالله افرادی که خروجی این مرکز علمی هستند بیانگر اسلام و تشیع واقعی باشند و در عین حال دعوت به وحدت میان همه مسلمانان کنند که در سایه وحدت می‌توانیم به همه اهداف برسیم.
 
وی در این جلسه که به تفسیر آیات «قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ»، «الَّذِی جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَاراً فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ» و «أَوَلَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِیمُ» از سوره مبارکه یاسین اختصاص داشت، با اشاره به ترس مشرکان از توحید و معاد، گفت: قرآن کریم حدود دو هزار آیه درباره معاد دارد.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه شبهات متعددی که از سوی مشرکان درباره معاد و بازگشت روح مطرح می‌شود را به سبب نداشتن اعتقاد به معاد دانست و با بیان اینکه اگر اینها معتقد به معاد بودند شبهاتی مانند عدم امکان زنده شدن مجدد انسان مطرح نمی‌کردند، افزود: میزان در شخصیت انسان روح است که اگر لباس این بدن تغییر کند، انسان تغییر نخواهد کرد.
 
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه یکی از شیوخ الازهر با تمسک به آیه آخر سوره مائده گفته بود که حضرت مسیح‌(ع) مرده است، اظهار کرد:‌ شیخ الازهر عرب اصیل است نباید این جمله را بگوید، در آیه 117 سوره مائده توفی به معنای اخذ است نه به معنای میراندن، یعنی روح حضرت عیسی‌(ع) را اخذ کرد و از این عالم به عالم دیگر رفت.
 
وی با بیان اینکه قرآن در سوره مبارکه یاسین چهار جواب به شبهه مشرکان درباره چگونگی زنده شدن انسان پس از مرگ می‌دهد، آیه «وَضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَنَسِیَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ یُحْیِی الْعِظَامَ وَهِیَ رَمِیمٌ» را نخستین پاسخ به این شبهه عنوان و اظهار کرد: خدایی که از درخت سبز آتش را برافراشته، می‌تواند این موجود مرده را نیز زنده کند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: مفسران غالبا این آیه را چنین معنا می‌کنند و می‌گویند در عرب به ویژه منطقه حجاز کبریت و فندک نبوده، شاخه‌های دو درخت ملخ و افرا را می‌بریدند و به هم می‌مالیدند، آتش از میان اینها بیرون می‌آمد.
 
وی با بیان اینکه خداوند از مثال‌های روشن حقایق را ثابت می‌کند و به زبان توده مردم سخن می‌گوید، دومین پاسخ به شبهه مشرکان را آیه «الَّذِی جَعَلَ لَکُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ» دانست و گفت: طوفان سبب خوردن درخت‌ها به هم و آتش گرفتن آنها می‌شود.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: دلیل سوم آن است که بگوییم در دل درختان آتش وجود دارد، آفتاب بر این درختان می‌تابد و انرژی در آنها ذخیره می‌شود و وقتی درخت خشک و تبدیل به زغال می‌شود، انرژی که از آتش گرفتن زغال برمی‌خیزد همان حرارتی است که از خورشید گرفته‌اند.
 
وی آیه «أَوَلَیْسَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یَخْلُقَ مِثْلَهُم بَلَى وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِیمُ»را به عنوان دلیل چهارم مطرح کرد و گفت: آن خدایی که این نظام را آفریده آیا قادر نیست مثل شما را خلق کند که مثلهم برمی‌گردد به ناس و گاهی می‌گویند مثلهم برمی‌گردد به سماوات و الارض./920/پ201/ج
ارسال نظرات