۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۷۹۸۶۰

رابطه سخاوت و زهد در سخنان آیت الله مهدوی

خبر گزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: خلوص و اخلاص یکی از عوامل مهم زهد است، چون لازمه خلوص و اخلاص، انقطاع از غیر خدا است و اگر خالص شدید بدانید که به زهد می رسید.
امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان، بعد از ظهر امروز، در ادامه بررسی عوامل عملی زهد، که در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان برگزار می شود، ابراز داشت: یکی از عوامل عملی زهد، تزّهد است، یعنی انسان زاهد نیست ولی تظاهر به زهد می کند، به خود تحمیل می کند تا کم کم این زهد در دلش جا بشود، البته این زهد نباید به ریا تبدیل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دومین عمل این است که افراد در امور دنیایی، به بالا دست خود نگاه نکنند، چون باعث می شود که انسان چیزهایی که بقیه دارند را برای زندگی خود الگو کند، اما در امور دینی همیشه به بالا دست خود نگاه کند نه به پایین دست خود و این باعث می شود که انسان در دین رشد کند.

آیت الله مهدوی قطع طمع و حرص را یکی دیگر از عوامل عملی در رشد زهد دانست و گفت: انسانی که خودش را از طمع خالی نکرده، بی فایده است و اگر کسی حرص به دنیا داشت، نمی تواند زاهد باشد، چون اصل در زهد، دل کندن از دنیا است و در همین موضوع روایتی از پیامبر(ص) وارد شده، که فرمودند هر کس حرص به دنیا دارد، بدان در دنیا بدبخت است.

 امام جمعه موقت اصفهان افزود: از دیگر عوامل عملی زهد، اخلاص داشتن است، چرا که  لازمه داشتن خلوص و اخلاص انقطاع از غیر خدا است و اگر خالص شدیم به زهد می رسیم.

این استاد اخلاق یکی دیگر از عوامل کسب زهد را سخاوت دانست و گفت: اگر سخاوت و ایثار در وجود انسان مستقر شد، انسان را زاهد می‌کند و وقتی من سخّی شدم اموالم را به نیازمندان رد می کنم به  و وقتی این کار را می کنم، دلم از دنیا کنده می شود، پس سخاوت علت زهد است و زهد علت سخاوت است، چون سخاوت زهد را در وجود انسان تولید می کند.

آیت الله مهدوی یکی دیگر از عوامل عملی زهد را راضی بودن از آن چه که خدا به افراد داده است دانست و افزود: اگر کسی راضی شد به آنچه خدا به انسان داده، دیگر حرص به چیزهای بیشتر نمی زند و این خودش می شود زهد.

نماینده خبرگان رهبری یاد آخرت و نعمت های آخرتی و یاد عذاب های آخرتی را از دیگر عوامل زهد دانست و افزود: یاد آخرت را زیاد بکنید، چون باعث می شود دنیا از نگاه انسان کوچک شود و مرگ را زیاد یاد کنید، به مجالس ترحیم بروید، در قبرستان زیاد بروید واین کار باعث می شود از دنیا دل بکنید و تمام انسان های که زیاد یاد مرگ میکنند زاهد از دنیا میروند./939/پ202/س

ارسال نظرات