مدرک گرایی علمیت حوزه علمیه را زیر سؤال میبرد
حجت الاسلام حسین حائری، استاد حوزه علمیه کرمان، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: تغییر و تحولاتی در حوزه علمیه صورت گرفته است؛ اما این تحولات اگر مدیریت نشود پیامدهای جبران ناپذیری به همراه دارد.
وی در ادامه افزود: مدرکگرایی در حوزه علمیه جزء همین خطرها بوده که نتیجه آن از بین رفتن علمیت و دین شناسی در حوزه علمیه است.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ساعتهای درسی و سالهای تحصیلی طلبهها باید افزایش یابد؛ اما نباید به صورتی باشد که طلبهها در روز به بررسی و تحقیق چند درس بپردازند، زیرا این مسأله سبب پایین آمدن کیفیت تحصیلی طلبهها میشود.
وی با اشاره به دروس حوزه علمیه ابراز داشت: وقتی کتابهای درسی تغییر میکند باید به دو مسأله علمیت کتابها و بروز بودن آنها توجه شود.
حجت الاسلام حائری خاطرنشان کرد: در تغییر کتاب درسی و نظام آموزشی شکی وجود ندارد؛ اما باید محتوای آنها متناسب با نیاز جامعه باشد زیرا امروزه شبهات از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به اهمیت استادان تصریح کرد: ضروری است استادان برای تدریس هر درس به مطالعه کافی و بررسی کتاب مربوط به آن بپردازند نه آن که با بررسی شروح و ترجمه درس به تدریس آن بپردازند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به تورم و وضع اقتصادی اظهارداشت: متأسفانه حوزه علمیه نتوانسته با مسائل اقتصادی جامعه همراه شود و مشکلات معیشتی و اقتصادی باعث شده تا طلبهها از فضای فکری درس خارج شوند، بنابراین بزرگان حوزه باید در این زمینه فکر شود.
حجت الاسلام حائری تأکید کرد: دروس جنبی باید بعد از سالهای اولیه طلبگی و آشنایی اولیه طلاب باادبیات عرب به برنامه آنها ملحق شود.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به کمرنگ بودن تفسیر در برنامه حوزه علمیه افزود: تفسیر باید بعد از آشنایی طلبهها با مباحث فلسفی در برنامه وی جای گرفته، زیرا بعضی از مباحث و شبهات تفسیری فقط با دانستن مباحث فلسفه فهمیده می شود.
وی در پایان با با بیان این که اهمیت بحث اخلاق در طلبهها از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: متأسفانه مسأله اخلاق به شکل کلاسیک در حوزه علمیه برخورد شده و باید اخلاق به صورت کاربردی در متن حوزه قرار گیرد./970/ت302/س