۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۱۸۲۴۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

ازدواج در مکتب امام صادق جایگاه رشد و تربیت انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که باید سبک و روش زندگی خود را تنها از اهل‌بیت(ع) بگیریم، به بیان ویژگی‌های ازدواج در مکتب امام صادق(ع) پرداخت و گفت: ازدواج بازی و تفریح نیست که اگر از هم‌بازی‌مان خسته شدیم، وی را عوض کنیم.
حجت الاسلام مهدي گرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، شنبه شب در مراسم عزاداری شهادت ششمین امام شیعیان در حسینیه امام صادق(ع) گفت: یکی از وظایف ما در مناسبت‌هایی همچون شهادت و ولادت معصومان(ع) برگزاری مجالس بزرگداشت است، اما باید توجه کرد که از هدف و سیره اهل‌بیت(ع) غاقل نشویم و باید مجالس بزرگداشت اهل‌بیت(ع) مقدمه‌ای برای توجه به اهل‌بیت(ع) باشد.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: باید سبک و روش زندگی خود را از اهل‌بیت(ع) بگیریم و در هر موضوعی از موضوعات زندگی در روش و کار آنان بررسی کنیم تا از هدف و سیره آنان غافل نباشیم اما متأسفانه ما بیشتر در مجالس تنها به دلیل اجر و ثواب آن شرکت می‌کنیم.

وی افزود: ما در کربلا به دنبال به دست آوردن تفکر جوانمردانه، شجاعانه و کریمانه امام حسین(ع) نیستیم، ما نمی‌اندیشیم که امام حسین(ع) چه کم داشت در مدینه که خروج کرد و می‌توانست به راحتی به لذت‌های دنیا دست بیابد.

حجت‌الاسلام گرجی درس عاشورا را ظلم‌ستیزی و آزادگی خواند و ابراز کرد: ما در ایام صادقیه باید از روش و منش امام صادق(ع) درس یاد بگیریم، از امام صادق(ع) عرفان، تربیت فرزند، همسرداری، سیاست درست و مانند آن را بیاموزیم.

وی تأکید کرد: نباید تنها در شناسنامه اسم ما شیعه باشد، بلکه باید در زندگی خود نیز نشانی از علم، ادب و اخلاق امام صادق(ع) در ما معلوم و آشکار باشد، یکی از شاگردان اهل‌سنت امام صادق(ع) می‌گوید امام اندکی سخن لغو بیان نمی‌کردند.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی ازدواج را یکی از موضوعاتی دانست که باید روش اهل‌بیت(ع) را درباره آن یافت، ابراز کرد: امام صادق(ع) ازدواج را وسیله‌ای برای تربیت انسان می‌دانستند، خانواده‌ها از ازدواج و تشکیل خانواده به دنبال کمال معنوی باشند.

وی گفت: ازدواج بازی و تفریح نیست که اگر از هم‌بازی‌مان خسته شدیم، وی را عوض کنیم، ازدواج از نظر اسلام یک مکتب انسان‌سازی و تعلیم و تربیت است، زن و شوهر در سایه ازدواج باید بهتر بندگی و رشد کنند.

حجت‌الاسلام گرجی خاطرنشان کرد: باید عبادت، ازدواج، تربیت، همسایه‌داری جعفری درست کنیم، اما متأسفانه تنها اسمی از ائمه(ع) و اقتدا به آنان در زندگی داریم و از منش و مرام آنان کیلومترها فاصله گرفته‌ایم.

وی با بیان این‌که اگر ازدواج بر مبنای مکتب جعفری شکل بگیرد، مانع درس نمی‌شود، اظهار کرد: زن و شوهر خوب است با هم در کارهای خیر و مسؤولیت‌های اجتماعی وارد شوند، هم‌دیگر را در عبادت یاری کنند و منطق امام صادق(ع) این چنین است.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: ازدواج از نظر امام صادق(ع) عامل ایجاد تقوا و پاکدامنی است، ایشان توصیه می‌کردند که جوان‌ها را به ازدواج درآورید که در حفظ پاکدامنی آنان مؤثر است، اکنون خیریه‌های مختلفی وجود دارد و خوب است خیریه‌ای برای ازدواج شکل بگیرد.

وی ادامه داد: باید خانواده‌ها را تشویق کنیم که بر اساس مکتب امام صادق(ع) ازدواج کنند، باید سعی کنیم از مجالس خود بهترین استفاده را بکنیم، در مجالس اهل‌بیت(ع) باید از وضع هم خبردار شویم و شیعه را تقویت کنیم./914/پ202/ع

ارسال نظرات