۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۸۲۶۶۹
حجت‌الاسلام راشد یزدی:

جایگاه امروز روحانیت مدیون تلاش‌های امام صادق است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با اشاره به این‌که نقش امروز روحانیت همان نقش امام صادق(ع) است، گفت: به برکت امام صادق(ع) است که شیعه به این جایگاه رسیده است و به همین دلیل مکتب امام صادق(ع) را مذهب جعفری می‌گویند.
حجت الاسلام راشديزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم راشد یزدی، خطیب و مبلغ برجسته، امروز در مدرسه علمیه امام صادق(ع) در جمع طلاب و فضلای عزادار اصفهانی گفت: روحانیت سرچشمه گرفته از شیوه تبلیغی و ارشادی اهل‌‌بیت(ع) و تنظیم‌شده در زمان امام صادق(ع) است و نقشی که روحانیت بصیر اکنون ایفا می‌کند، برنامه آن را امام صادق(ع) ریخته‌اند.

خطیب و مبلغ برجسته حوزوی با تأکید بر این‌که اسلام دین علم است، اظهار کرد: هیچ یک از ادیان عالم دین علم نیست، برخی از ادیان، مسائل علمی دارند اما دین علم نیستند، اسلام دین علم و نه دین علمی است.

وی تأکید کرد: اسلام آنچه را که از احکام، مانند واجب، حرام، مکروه، مستحب و مباح گفته است، سرچشمه‌اش وحی و بر اساس علم است، در احکام اسلام هیچ اشتباه یا ناروایی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی وظیفه روحانیت را درس خواندن بیان کرد و ادامه داد: مردم باید بدانند که دین اسلام یک نوع علم است و برخی باید آن را بخوانند، پیامبر(ص) در حدیثی علم را تنها در پزشکی و علم دین دانسته‌اند.

وی ادامه داد: قلم و کتاب در اسلام از ارزش بالایی برخودار است، اسلام دین فرهنگ است و دین جنگ نیست، اسلام با کسی جنگ ندارد، در همه کتاب‌های فقهی کتاب‌الطهارة، کتاب‌الصلاة و مانند آن داریم اما به جای کتاب‌الحرب، کتاب‌الجهاد داریم.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که کتاب ما قرآن است و نخستین کلمه‌ای که بر پیامبر(ص) نازل شد «إقرأ» بود، خاطرنشان کرد: بر اساس حدیثی خداوند بر قلم و اهل قلم خیر کثیری تا روز قیامت معین کرده است، قلم در اسلام صاحب حرمت و احترام است.

وی گفت: اگر امام صادق(ع) نبود، اهل‌سنت نیز دچار پراکندگی می‌شدند، اگر ایشان هم نبود ما هم دچار تشتت و اختلاف می‌شدیم، به برکت امام صادق(ع) است که شیعه به این جایگاه رسیده است و به همین دلیل مکتب امام صادق(ع) را مذهب جعفری می‌گویند.

خطیب و مبلغ برجسته حوزه علمیه ادامه داد: اگر گروه و حزبی از لحاظ فرهنگی بودجه نداشته باشد، شکست می‌خورد، اما در دین اسلام خمس به عنوان بودجه فرهنگی در نظر گرفته شده است که نصف آن برای فرزندان نسبی و نصف دیگر آن ویژه روحانیت است.

وی ابراز کرد: روحانیت اگر درس نخواند نمی‌تواند شهریه بگیرد یا به مدرسه بیاید، طلبه‌ای که درس نمی‌خواند نمی‌تواند از امکانات مدرسه استفاده کند و این امر فتوای رهبر انقلاب و برخی از مراجع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی نقش روحانیت در هدایت مردم را همان نقش امام صادق(ع) برشمرد و اظهار کرد: نخستین گروهی که در راه هدایت یافتن مردم شهید دادند، روحانیان بودند، شهید اول از روحانیان بود و آنان همان وظیفه امام صادق(ع) را دنبال می‌کنند./914/پ202/س

ارسال نظرات