۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۱۸۵۰۶۷
استاد اخلاق حوزه علمیه:

اخلاص شرط قبولی اعمال است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله عبودیت گفت: با این که ایرادی ندارد انسان به قصد کسب نعمات و درجات بهشتی به عبادات و اعمال بپردازد ولی اجر و ثواب عمل خالصانه ای که فقط به خاطر خداوند انجام شود بسیار بیشتر است.
آيت الله  عبوديت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله میرزا علی عبودیت، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، شب گذشته در مسجد المهدی اصفهان با اشاره به نعمات و الطاف بی شمار الهی خاطرنشان کرد: خداوند همه جا و در هر حالی در کنار ما و مراقب ماست و همه قدرت و توانایی ما از لطف خدا است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: مهم ترین نعمتی که خداوند به انسان عطا فرموده محبت خداست زیرا خدا نیز انسان را دوست داشته و به سبب همین محبت است که انسان را در زمین خلیفه خود قرار داده است و به انسان ظرفیتی داده شده بسیار بیشتر از ظرفیت ملائکه و به واسطه همین ظرفیت بود که اسمائی به حضرت آدم تعلیم داده شد که ملائکه از آن نا آگاه بودند.

 

این استاد اخلاق و عرفان تبعیت از ولایت را شرط کمال و سعادت برشمرد و ابراز داشت: شیطان به واسطه تکبر و غرور خود از سجده کردن بر انسان امتناع ورزید و به همین دلیل از بهشت رانده شد و این که ابلیس با تمام عباداتی که انجام می داد به خاطر این نافرمانی اینگونه مطرود شد نشان از جایگاه و اهمیت تبعیت از ولایت دارد.

 

وی با اشاره به روایتی اظهار داشت: کسی که می خواهد آزادانه معصیت کند باید از ملک خداوند خارج شود و ناممکن بودن این کار نشان از آن دارد که خداوند تنها کسی است که باید از او پیروی کنیم تا به کمال و سعادت ابدی دست پیدا کنیم و در غیر این صورت دچار عذابی سخت و دردناک خواهیم شد.

 

آیت الله عبودیت اعمال ما در دنیا را به تجارت تشبیه کرد و گفت: در هر تجارتی امکان ضرر و سود هست و اگر می خواهیم اعمال ما که سرمایه این تجارت مهم است مقبول درگاه الهی واقع شود چاره ای نداریم جز این که نیت خود را خالص گردانیم و با اخلاص عبادات و اعمال خود را انجام دهیم و در صورتی که اخلاص نداشته باشیم در این تجارت دچار ضرر و زیان خواهیم شد.

 

استاد اخلاق و عرفان عجب را باعث هبوط اعمال ذکر کرد و ابراز داشت: برخی به واسطه عجب و غروری که از عبادات خود دچار آن می شوند اعمال خود را بی فایده می کنند و از اجر و پاداش اخروی اعمال خویش محروم می گردند؛ کسی که اهل تجارت است اگر به خاطر بهشت خداوند را عبادت کند و اعمال حسنه انجام دهد با این که کار اشتباهی انجام نداده ولی باز دچار خسران و زیان شده است زیرا اگر انسان عملی را صرفا به خاطر خداوند متعال انجام دهد اجر و پاداش این عمل بسیار بیشتر از عملی است که صرفا برای پاداش انجام شده است.

 

وی در پایان تصریح کرد: اگر انسانی درک کند که هیچ و ناچیز است و بدون عنایت و لطف خداوند دارای هیچ قدرت و توانایی نمی باشد در این صورت می تواند جایگاه والا و مهمی پیدا کند، توقعات نابجا و غلطی که زندگی انسان را دچار مشکلات می کند ریشه در فراموش کردن همین ناچیز بودن و مملوک بودن دارد زیرا اگر انسان بداند که چقدر ضعیف و ناچیز است دست از توقعات و خواسته های دنیوی برمی دارد./939/پ202/ب

ارسال نظرات