۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۳۷۱
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

طلاب عمر خود را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی هدر ندهند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم تماشای بیش از حد برنامه‌های تلویزیونی را از آفت‌های درس و مطالعه خواند و از طلاب خواست از لحظه لحظه عمر خود به بهترین شکل استفاده کنند.
حجت الاسلام محمد همتيان مديركل اداره اخلاق حوزه هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد همتیان سورکی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در درس اخلاق مدرسه مبارکه رضویه که با حضور گسترده طلاب برگزار شد،‌ با اشاره به روایت پیامبر(ص) «العلما ورثة‌ الانبیاء»، گفت: این روایت نورانی یکی از مدال‌های افتخار و ارزشمندی است که رسو‌ل‌الله(ص) از میان میلیاردها انسان آن را به علما داده است.

وی ادامه داد: اگر بگویم که مصادیق اتم و اکمل وارثین انبیا اهل‌بیت(ع) هستند این روایت در مقام خبر است، همان‌گونه که در زیارت وارث می‌خوانیم «سلام بر تو ای حسین که وارث انبیا هستی»، ولی اگر معنای روایت را وسعت داده و بگویم که شامل علما نیز می‌شود دیگر سخن پیامبر(ص) خبری نیست بلکه امر است، یعنی علما باید وارث انبیا شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ارث انبیا را علم، معرفت و فضایل اخلاقی برشمرد و اظهار داشت: میراث انبیا امور مادی نیست هر چند که انبیا نیز همانند دیگر انسان‌ها از خود ارث به جا می‌گذارند ولی قالب ارث فرستادگان الهی فضایل و کمالات اخلاقی است.

وی افزود: مرگ به دو صورت اضطراری و اختیاری است، در مرگ اضطرای فرد با جان سپردن از تعلقات دنیا دل می‌کند ولی در مرگ اختیاری لازم به جان سپردن نیست بلکه فرد با دل کندن از تعلقات مادی مانند مقام و ثروت به این نوع مرگ می‌رسد، شرط رسیدن به ارث مادی مرگ مورث است ولی شرط رسیدن به ارث معنوی مرگ وارث است.

حجت‌الاسلام همتیان با اشاره به این‌که برای طلبه شدن در این دوران وانفسا فرد باید مرگ اختیاری را بپذیرد، خاطرنشان کرد: طلبه واقعی شدن در این دوران دم تیغ رفتن است چرا که بیشتر مردم افراد را از طلبه شدن در این دورانی که امور مادی حاکم است منع می‌کنند.

وی عنوان کرد: طلاب نیز در این عصر همانند حضرت یوسف(ع) که برای پاک ماندن از گناهان زندان را پذیرفت به حوزه می‌آیند، به تعبیر دیگر می‌توان گفت که طلاب مرگ مردانه را می‌پذیرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم نیز درباره آفات مطالعه و درس خواندن، گفت: علم برخلاف دیگر مسائل دارای چندین آفت است، امروز نیز با پیشرفت علم آفات جدیدی همانند استفاده از تلفن همراه در کلاس‌های درس پیدا شده است.

وی یادآور شد: تلفن همراه ابزار زندگی است و فرد از ابزار در هنگام نیاز استفاده می‌کند نه این‌که هر جای از آن استفاده کند، لیوان که یک ابزار زندگی است آیا فرد همیشه آن را به کمر بسته و استفاده می‌کند؟

حجت‌الاسلام همتیان تماشای بیش از حد سریال‌ها را از دیگر آفات درس و مطالعه خواند و اظهار داشت: یک طلبه باید از اخبار و اتفاقات جامعه و جهان آگاه باشد ولی این دلیل نمی‌شود که عمر خود را ساعت‌ها به تماشای سریال صرف کند.

وی افزود: البته پخش سریال‌های مختلف از تلویزیون خوب است چرا که در این صورت جوانان گرفتار سریال‌ و فیلم‌های بیگانگان که برای نابودی خانواده‌ها، ترویج بی‌بندباری و عادی کردن رابطه دختر و پسر، ارتباط داشتن زنان و مردان با یک‌دیگر و خیانت ساخته می‌شود حفظ می‌کند ولی آیا دیدن این سریال‌ها برای طلاب لازم است؟!

حجت‌الاسلام همتیان در ادامه سخنان خود با بیان این‌که علم علما همانند علم ائمه(ع) لدنی نیست بلکه اکتسابی است، خاطرنشان کرد: جان انسان ظرف علم او است که اگر این ظرف به جای دلبسته شود نمی‌‌تواند علوم لازم را فرا گیرد.

وی تصریح کرد: برای فراگرفتن علوم باید فرد ظرف دل را آماده کند که آماده کردن این ظرف با دل کندن از متعلقات دنیا صورت می‌گیرد و گرنه فرد از علم دین چیزی بهره نخواهد برد./993/پ202/ی

ارسال نظرات