درب بهشتی مخصوص اهل قم
به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا ، محمد انصاری مدیر وکارشناس شبکه وهابی وصال حق در برنامه آن روی سکه مدعی شد روایتی در مورد فضیلت شهر مقدس قم وجود ندارد.
در میان شهرها و بلاد جهان، بعضی از آنها دارای برتریهایی هستند تا جایی که در نزد مسلمانان، بعضی از شهرها مثل مکه، مدینه، قدس و کربلا و ... به عنوان شهرهای مقدس دانسته شده است و در روایات بیان شده است که عبادت، سکونت، انفاق و حتی مردن در این شهرها از ارزش خاصی برخوردار است. این برتریها به دلیل ویژگیهای مختلف و متعددی مثل وجود کعبه در مکه، قبر پیامبر گرامی اسلام (ص) در مدینه، قبر امام حسین (ع) در کربلا و... است که در آنها یا در ساکنان آنها وجود داشته است.
پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) برخی از فضیلتهای این شهرها را بیان کردهاند. از جمله شهرهایی که در روایات فضیلتهایی برای آنها بیان شده است میتوان به مکه مکرمه، مدینه منوره ، کربلا، کوفه، قم و... اشاره کرد.
از آیات قرآن و از روایات به خوبی استفاده می شود که بهشت درهایی دارد، ولی این تعدد درها نه به خاطر آن است که عده وارد شوندگان به بهشت آن گونه اند که اگر بخواهند از یک در وارد شوند تولید زحمت میکند، و نه از جهت آن است که یک نوع تفاوت گروهی و طبقاتی وجود دارد، که هر گروهی موظفند از یک در وارد شوند، و نه برای نزدیکی و دوری راه است، و نه به خاطر زیبایی، اصولاً درهای بهشت همانند درهای دنیا که در مدخل باغها و قصرها و خانه ها می گذارند نیست، بلکه این درها؛ اشاره به اعمال و کارهایی است که سبب ورود به بهشت می شوند، و لذا در پارهای از اخبار میخوانیم که بهشت درهایی به نامهای مختلف دارد، از جمله: دری دارد که به عنوان باب المجاهدین «درب مجاهدان» نامیده می شود.
از امام باقر (ع) در حدیثی میخوانیم: « بدانید که بهشت هشت در دارد که عرض هر دری از آنها به اندازه چهل سال راه است. » « خصال صدوق- ابواب الثمانیة » این خود نشان می دهد که « در» در این گونه موارد، مفهومی وسیعتر از آنچه در تعبیرات روزانه گفته می شود دارد. بنا براین باید گفت مراد از درهای بهشت اسباب و علل رسیدن و داخل شدن بهشت است.
بعضی از مفسرین فرمودهاند: این که گفته میشود جهنم دارای هفت در و بهشت دارای هشت در است اشاره به افزون بودن عوامل رحمت از عوامل عذاب و غضب است و عدد در اینجا برای کثرت آمده است ، بر این اساس باید گفت اینکه در روایات وارد شده است که درهایی از بهشت به اهل بعضی از شهرها اختصاص دارد ، مراد وجود اسباب علل رسیدن به بهشت در بین مردم آن شهر است.
امام رضا (ع) در باره اهمیت شهر قم و مقام ساکنان آن فرمودهاند: بهشت هشت در دارد ،یکی از این درها برای اهل قم است که در میان شهرهای دیگر، بهترین شیعیان ما هستند . «بحارالأنوار ج : 57 ص : 216،حدیث 39»
همان طور که در این روایات آمده است اهمیت شهر قم را میتوان به خاطر ایمان و تقوا و کارهای نیک اهل و ساکنین آن و همچنین وجود مرقد مطهر و منور یکی از نوادگان پیامبر (ص) در این شهر دانست.
امام صادق (ع) فرمود: درود خدا بر اهل قم ،خداوند شهرشان را از باران سیراب کند و برکات خود را بر آنان نازل فرماید و گناهان آنان را به حسنات مبدل سازد زیرا اهل رکوع و سجود و قیام و قعود هستند. آنان فقیه و دانشمندانی فهیم اند که اهل روایت و درایت حدیث نیز هستند .«بحارالأنوار ج 57 ، ص 217، حدیث46»
البته این بدان معنا نیست که همه اهل این شهر افراد صالح و از تقوای کامل برخوردارند بلکه همانطور که در مقدس ترین شهرها مثل مکه و مدینه حتی در زمان پیامبر، بدترین و شرورترین افراد مشرک و منافق زندگی میکردند، در شهر قم و دیگر شهرهای مقدس نیز افراد خوب و بد ، مؤمن و کافر وجود دارد .
بنابر این منظور روایات از بهشتی بودن اهل قم، مؤمنین و نیکوکارانی است که در این شهر با علل و اسباب رایج در این شهر نظیر عبادت، فقاهت، دوستی و محبت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و... بهشت را کسب کردهاند.
همچنین از بیان علت تجلیل از اهل قم میتوان استفاده کرد که این ویژگیها اگر در هر انسانی باشد از اهل بهشت خواهد بود هر چند در قم زندگی نکرده باشد و محل زندگی او هزاران کیلومتر با این شهر فاصله داشته باشد. به هر حال از نظر اسلام ملاک وارد شدن در بهشت، داشتن ایمان و عمل صالح است و چون ائمه (ع) علم داشتهاند که گروه زیادی از اهل این شهر دارای این ویژگی هستند وداخل در بهشت میشوند به این بیان فرمودهاند که یک یا سه در از درهای بهشت به اهل قم اختصاص دارد./1406/1409/ح