۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۵۷۲

اسنودن پای کانادا را هم وسط کشید

خبرگزاری رسا ـ بنابر یک گزارش، سازمان های اطلاعاتی کانادا از ارتباطات وزارت معادن و انرژی برزیل جاسوسی کرده است.
سيم شبکه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، پایگاه خبری پرس به نقل از شبکه خبری گلوبو خبر داد: اسناد منتشر شده ادوارد اسنودن نشان می دهد کانادا از وزارت معادن و انرژی برزیل جاسوسی کرده است.

افشای جاسوسی کانادا از وزارت معادن و انرژی برزیل در حالی است که اوتاوا در این کشورِ آمریکای جنوبی به خصوص در بخش معادن، منافعی را دنبال می کند.

در این اسناد فاش شد که سازمان اطلاعات امنیت کانادا، به جزئیات ارتباطات وزارت معادن و انرژی کانادا از جمله مکالمات تلفنی، پست های الکترونیکی و ترافیک اینترنتی این وزراتخانه دسترسی داشته است.

ادیلسون لوبائو، وزیر انرژی و معادن برزیل، افشای جاسوسی کانادا از این وزارتخانه را جدی توصیف کرد و افزود: این وزارتخانه احتمالا به دلیل منافع شرکت های کانادایی در بخش معدن برزیل مورد جاسوسی قرار گرفته است.

لوبائو خاطر نشان کرد: بسیاری از تجار کانادایی علاقه مند به تجارت در کشور ما هستند. اگر این موضوع موجب این جاسوسی شده است، برای کمک به منافع تجاری خاص، نمی توانم چیزی بگویم.

کانادا، تنها کشوری نیست که از وزارت معادن و انرژی برزیل جاسوسی کرده است.

بنابر گزارش های منتشر شده از سوی گلوبو، آمریکا نیز از همین وزارتخانه و همچنین از دیلما روسف رئیس جمهور برزیل و دستیاران وی جاسوسی کرده است.

علاوه بر این روزنامه برزیلی اوگلوبو نیز در ماه جولای (تیر ماه) با استناد به اسناد منتشر شده از سوی اسنودن گزارش داد که سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) اطلاعاتی را درباره میلیون ها پست الکترونیکی، مکالمات تلفنی و دیگر اطلاعات اینترنتی در این کشور آمریکای جنوبی جمع آوری کرده است.

افشای برنامه های جاسوسی آمریکا از برزیل، تیرگی روابط میان دو کشور و همچنین لغو سفر ماه گذشته دیلما روسف به واشنگتن را در ماه گذشته به دنبال داشت.

برزیل اعلام کرده است قصد دارد با اتخاذ اقداماتی از جمله ذخیره اطلاعات محلی و همچنین ایجاد یک شبکه فیبر نوری به اروپا و تمامی ملل آمریکای جنوبی، شبکه اینترنتی خود را از آمریکا مستقل کند.

روسف اخیرا در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل، اعمال مقرراتی بین المللی را به منظور حفاظت از اطلاعات و داده های اینترنتی و محدودیت برنامه های جاسوسی در اینترنت خواستار شد.

اسنودن که اول اگوست (10 مرداد) از روسیه پناهندگی سیاسی گرفت، پس از افشای اسنادی درباره جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا و اف بی آی از افراد هم در داخل این کشور و هم در سراسر دنیا، در آمریکا به اتهام جاسوسی و سرقت از اموال دولتی متهم شده است.

/1420/ 1409/ح

ارسال نظرات