۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۸
کد خبر: ۱۸۷۱۳۰
استاد حوزه و دانشگاه:

واقعه غدیر خم عزت اسلام و مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که غدیر عزت اسلام، مسلمانان و رمز نهضت اسلامی است، گفت: غدیر استمرار راه رسالت و نبوت است و این دشمنی‌های که می‌شود حقانیت غدیر خم را بیشتر آشکار می‌کند.
ويژه‌نامه اينترنتي عيد غدير خم

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی اصغر رضوانی از پژوهشگران حوزه علمیه قم شب گذشته در دوره کوتاه مدت غدیرشناسی که با حضور طلاب، علما و اقشار مختلف مردم در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به القاب فاروق و صدیق گفت: فاروق و صدیق القابی بودند که پیامبر(ص) آن‌ها را به امیرمؤمنان(ع) دادند، فارق به معنای جدا کننده است و چون علی بن ابی‌طالب(ع) جدا کننده بهشت و جهنم هستند فاروق گفته می‌شوند، در حالی که افراد لقب فاروق را به خلیفه دوم و صدیق را به خلیفه اول نسبت دادند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) به عمار فرمودند «ای عمار اگر روزی تمام مردم به یک راه رفتند ولی علی بن ابی‌طالب‌ به راه دیگر تو به دنبال علی(ع) حرکت کن» اکثریت دلیل بر حقانیت نیست، اگر اکثریت دلیل بر حقانیت باشد باید بگویم افرادی که در سال 61 هجری امام حسین(ع) را شهید کردند حق بودند و این سخن که اکثریت دلیل بر حقانیت است سخن باطلی به شمار می‌آید.

غدیر عزت اسلام و مسلمان است

پژوهشگر حوزوی با اشاره به بغض و دشمنی وهابیت با امیرمؤمنان(ع)، اظهار داشت: برخی از وهابیان می‌گویند سیاه‌ترین دوران تاریخ واقعه غدیر خم است در حالی که باید گفت سیاه‌ترین دوران تاریخ اسلام زمانی است که نبی‌اکرم(ص) در لحظات آخر عمر پر برکت خویش فرمودند کاغذ و قلم بیاورید تا مطلبی را برای شما بنویسم که از گمراهی نجات پیدا کنید در حالی که خلیفه دوم از این کار ممانعت کرد.

وی افزود: غدیر عزت اسلام، مسلمانان و رمز نهضت اسلامی است که باید پیام آن درست برای مردم تبیین شود، در خطبه غدیر پیامبر(ص) تأکید فراوانی بر کتاب‌الله و عترت داشتند، غدیر استمرار راه رسالت و نبوت است و این دشمنی‌های که درباره این واقعه صورت می‌گیرد حقانیت غدیر خم را بیشتر آشکار می‌کند.

دلیل گریه معاویه پس از شهادت امام علی

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جنایت‌ و خیانت‌های معاویه بن ابی‌سفیان نسبت به اسلام و مسلمانان خاطرنشان کرد: بزرگترین جنایت معاویه این بود که فرزند شارب الخمر و تارک صلاة‌ خود را خلیفه مسلمانان قرار داد و نتیجه آن شهادت سید‌الشهدا(ع) شد.

وی ‌یادآور شد: هر چند معاویه دشمنی سختی با امام علی(ع) داشت ولی بر علمیت و حلم امام(ع) اقرار می‌کرد، در تاریخ نقل شده وقتی خبر شهادت امام علی(ع)‌ به معاویه رسید، این فرد پلید شروع به گریه کرد، همسرش که در نزد او نشسته بود پرسید معاویه تو چرا با شنیدن مرگ علی بن ابی‌طالب(ع) گریه می‌کنی، معاویه گفت «گریه من برای این است که مردم پس از مرگ علی از حلم و علم فرزند ابی‌طالب محروم شدند».

سخن فخر رازی درباره فضیلت امام علی

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دوست و دشمن به علمیت امیرمؤمنان(ع) اذعان و اقرار می‌کردند، در کتاب‌های اهل سنت آمده پس از رحلت پیامبر(ص)‌ کسی اعلم‌تر از حضرت علی(ع) نبود و دلیل این‌که مردم پس از رحلت رسول‌الله(ص) به سوی امام علی(ع)‌ رو نیاوردند به سبب تبلیغات مسموم بود،‌ حتی معاویه، علی بن ابی‌طالب(ع) را تارک صلاة معرفی کرده بود.

حجت‌الاسلام رضوانی با اشاره به روایتی از رسول‌الله(ص) درباره فضیلت و شخصیت امیرمؤمنان(ع) عنوان کرد: هر آن‌چه امام علی(ع)،‌ حسنین(ع) و حضرت زهرا(س) داشتند تقدیم اسلام کردند، انس بن مالک می‌گوید «روزی من در نزد پیامبر(ص) نشسته بودم امیرمؤمنان(ع) نیز نزد پیامبر(ص) آمدند، رسول‌الله(ص) همان‌ که چشمشان به علی‌بن ابی‌طالب(ع) افتاد فرمودند«من و علی حجت هستیم بر نخستین و آخرین»، در حالی این تعابیر را ما از پیامبر(ص) نسبت به هیچ یک از ائمه اطهار(ع) نداریم و این تعابیر منحصر به امام علی(ع) است.

وی افزود: تمام صفات امام علی(ع) بر صحابه برتری دارد،‌ فخر رازی می‌گوید «هر کس در دین خود از علی بن ابی‌طالب(ع) پیروی کند هدایت شده است»، اما خود فخر رازی به این روایت عمل نکرد.

‌حجت‌الاسلام رضوانی با اشاره به روایت «أنا مدینه علم و علی بابها»، گفت: امیرمؤمنان(ع) درب نجات هستند، در کتاب‌های اهل تسنن آمده جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید پیامبر(ص) فرمودند «در روی درب‌های بهشت جمله «لا اله الا الله،‌محمد رسول‌الله، ‌علی اخی رسول‌الله» دو هزار سال قبل از خلقت آسمان و زمین نوشته شده است».

نقل قول عایشه از خلیفه نخست درباره فضیلت امام علی

وی عنوان کرد: در روایت دیگر از رسول‌الله(ص) آمده « یا علی امکان ندارد مؤمن محب تو نباشد و امکان ندارد منافق دوست تو باشد»، این روایت نشان‌گر آن است کسانی که با امیرمؤمنان(ع) در جنگ صفین یا جمل جنگیدن مبغض و منافق بودند قرآن نیز می‌فرماید «کسی که منافق باشد در اسفل السافلین است».

پژوهشگر حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که عبادت تنها نماز خواندن و روزه گرفتن نیست، یادآور شد: در کتاب‌های اهل تسنن آمده عایشه می‌گوید روزی به پدرم گفتم چرا به این میزان به چهره علی بن ابی‌طالب نگاه می‌کنی، پدرم گفت دخترم من از دو لب پیامبر اکرم(ص) شنیدم «نگاه به چهره علی عبادت است».

وی ادامه داد: مشخص نیست که آیا پس از رحلت پیامبر(ص) مردم مسخ شدند یا به دوران جاهلیت برگشتند؟ هنوز جنازه رسول‌الله(ص) کفن و دفن نشده بود که چندین نفر در سقیفه بنی ساعد جمع شده و آن بلا را بر سر اسلام و حضرت علی(ع) آوردند.

تمام تلاش دشمن کنار زدن امیرمؤمنان از صحنه سیاست بود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مظلومیت امام علی(ع) اظهار داشت: ابن عبد الحدید معتزلی می‌گوید فردی نزد امام علی(ع) آمد و گفت به من ظلم شده است، امام(ع) نیز فرمودند «اگر به تو یک ظلم شده به من به تعداد ریگ‌های بیابان ظلم شده است».

وی در پایان عنوان کرد: تمام هدف دشمنان این بود که علی(ع)‌ را از صحنه سیاست کنار بگذارند چرا که می‌دانستند حضرت علی(ع) با دیگر خلفا فرق دارند، خود اهل سنت در کتاب‌های خود می‌نویسند خلیفه سوم تمام ثروت بیت‌المال را به بنی امیه داد و کسی که این گروه و قوم را سرکار آورد عثمان بود./993/پ201/ن

ارسال نظرات