۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۸۷۱۶۹
حجت الاسلام قربانی:

بی اعتمادی ملت ایران به آمریکا ریشه تاریخی دارد

خبرگزاری رسا ـ مستشار دیوان عالی کشور با تأکید بر رعایت مصلحت، عزت و حکمت در مذاکرات دیپلماسی هیات‌های ایران با طرف های غربی و آمریکایی، گفت: باید از کارهای عبث پرهیز کرد، این کارها موجب تحقیر ملت ایران می شود.
موسي قرباني نماينده مجلس حجت الاسلام موسي قرباني نماينده مردم قائنات در مجلس هشتم

حجت الاسلام موسی قربانی، نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تأکید بر این که برای حل مسأله مذاکره با آمریکا نباید کارهای عبث انجام داد، ابراز داشت: چنین کارهایی موجب تحقیر ملت ایران می شود.

وی با اشاره به این که سیاست نظام ما در مسائل خارجی از گذشته تا به امروز کاملا روشن بوده است، اظهار داشت: همواره تأکید شده که سیاست خارجی ما باید بر اساس عزت، حکمت و مصلحت باشد؛ اینها مسائلی کلی است که مسؤولان باید راهکارهای تحقق اینها را در مذاکرات شان عملیاتی کنند.

مشاور سازمان بازرسی کشور با تأکید بر این که هرگونه گفت و گو، مذاکره و رایزنی باید بر اساس مصلحت، عزت و حکمت صورت بگیرد، گفت: همان گونه که رییس جمهور نیز تأکید کردند آمریکایی ها باید از باب کرامت وارد شوند و عزت ملت ایران حفظ شود.

مستشار دیوان عالی کشور افزود: شیوه برخوردی که  آمریکایی ها دارند همراه با عزت ملت ایران نیست؛ آنها می خواهند تحقیر کنند؛ یک حرفی می زنند و بعد آن را نقض می کنند، همان طور که در مسأله اخیر نیز چنین اتفاقی افتاد.

حجت الاسلام قربانی به نمونه هایی از خلف وعده های طرف آمریکایی اشاره کرد و گفت: در واشنگتن تفاهم شد که وزرای خارجه در ژنو حضور پیدا کنند اما این روزها گفتند که معاونین وزرا می روند؛ اوباما در صحن علنی سازمان ملل آن گونه صحبت کرد و بعد در دیدار با نتانیاهو گفت گزینه نظامی همچنان روی میز است؛ این اقدامات برای تحقیر ملت ها است.

وی در تبیین ریشه بی اعتمادی ملت ایران نسبت به آمریکا، این مساله را دارای سابقه طولانی دانست و گفت: دلیل آن این است که آمریکایی ها تا به حال یک حرف راست نزدند؛ ملت ایران وقتی حرفی را می پذیرد پای آن می ایستد و پایبند به گفته خود است، اما بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و انگلیس بارها اتفاق افتاد که حرفی زدند و به راحتی آن را زیر پا گذاشتند.

این فعال سیاسی در بیان علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای، خاطرنشان کرد: در مذاکرات هسته ای بارها دو طرف به تفاهم رسیدند اما آنها یک بهانه آوردند و به راحتی همه چیز را برهم زدند.

حجت الاسلام قربانی در تشریح دلایل دیگر این بی اعتمادی، افزود: حرف های آنها کارشناسی شده نیست بلکه بیشتر جنبه سیاسی دارد، همچنین آنها هیچ گاه ثبات ندارند و همیشه از پشت به ملت ایران خنجر زده اند، طبیعی است که ملت ما به آنها سوء ظن داشته باشند و به این راحتی اعتماد نکنند./928/ت302/ج

 

ارسال نظرات