۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۱۸۷۲۶۵
در نشستی خبری مطرح شد؛

آخرین جزئیات از برگزاری دومین همایش بین المللی ولایت

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) در نشستی خبری به بیان آخرین جزئیات از برگزاری دومین همایش بین المللی ولایت پرداخت.
نشست خبري دومين همايش علمي بين المللي ولايت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام پیمان علی نژاد، قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع)، ظهر امروز در نشست خبری دومین همایش بین المللی ولایت که در محل دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز برگزار شد، به فعالیت های پژوهشی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: «ولایت» عنوان همایشی بین المللی است که از سال گذشته در دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) برگزار می شود.

حجت الاسلام علی نژاد در ادامه بیان داشت: سال گذشته نخستین دوره همایش بین المللی ولایت با ارائه 174 مقاله و با حضور علما و مسؤولان کشوری در اهواز برگزار شد.

زمان و مکان برگزاری دومین همایش بین المللی ولایت

وی به زمان و مکان برگزاری دومین همایش بین المللی ولایت اشاره کرد و گفت: روز نخست این مراسم شنبه یازدهم آبان ماه در سالن آیت الله خامنه ای واقع در اهواز، ملی راه، مجتمع فرهنگی تفریحی فجر از ساعت 8 تا 12 و 14 تا 17 در دو نوبت صبح و بعداز ظهر برگزار می شود.

 قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) در ادامه تصریح کرد: مراسم اختتامییه دومین همایش بین المللی ولایت یک شنبه دوازدهم آبان ماه در شهرهای آبادان و خرمشهر از ساعت های 8 تا 12 و 14 تا 17 برگزار می شود.

حجت الاسلام علی نژاد به دعوت میهمانانی از 25 کشور جهان اشاره و خاطر نشان کرد: دومین همایش بین المللی ولایت از سوی دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت برگزار می شود.

ارسال 190 مقاله از ایران و 4 کشور جهان به دبیرخانه همایش

قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) به آمار مقالات رسیده به دبیرخانه دومین همایش بین المللی ولایت اشاره کرد و گفت: بیش 190 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که قسمت عمده ای از آن ها از خوزستان و تعدادی دیگر از اصفهان، مشهد، ایلام و قم هستند.

وی با اشاره به آثار رسیده از دیگر کشورها تصریح کرد: آثاری از کشورهای لبنان، افغانستان، پاکستان و عراق نیز به دبیرخانه همایش ارسال شده است که با توجه به تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان مهرماه این آمار افزایش خواهد یافت.

خبرنگاران و عکاسان برتر در بازتاب اخبار همایش ولایت تقدیر می شوند

قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به اهمیت نقش رسانه ها در بازتاب همایش ولایت بیان داشت: از خبرنگاران و عکاسان فعال که آثار فاخری را از دومین همایش بین اللمللی ولایت به دبیرخانه ارسال کنند در حاشیه مراسم تجلیل به عمل خواهد آمد.

حجت الاسلام علی نژاد با اشاره به برنامه های جنبی جهت اجرا در این همایش تصریح کرد: در روز دوم این همایش از شعرای مطرح داخلی و خارجی جهت شعر خوانی پیرامون امامت و ولایت نیز دعوت به عمل آمده است.

قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) به نیاز سنجی و اهمیت محورهای همایش سال جاری اشاره کرد و گفت: از مجموع نظرات اساتید و داوران همایش بین المللی سال گذشته و نیازهای علمی استان و جهان اسلام محور های دومین همایش بین المللی ولایت انتخاب شده است.

وی به موضوعات این همایش اشاره کرد و افزود: مرجعیت علمی و دینی اهل بیت(ع) در نزد اهل سنت فضائل اهل بیت(ع) در اهم تفاسیر اهل سنت، غدیر در آیینه ادب و هنر فارسی و عربی، موضع ائمه در برابر جریان های انحرافی شیعه (غلاة، زیدیه، جارودیه،  فطحیه، اسماعیلیه، ناووسیه، کیسانیه)، علل و زمینه گرایش ایرانیان به اهل بیت(ع) و تشیع و عزاداری برای اهل بیت(ع) از دیدگاه قرآن، سنت و تاریخ از محورهای بخش اهل بیت و سیره این همایش هستند.

حجت الاسلام علی نژاد با بیان این که محور دوم این همایش مهدویت است، تصریح کرد: نحوه تعامل حضرت مهدی با ادیان و مکاتب در عصر بعد از ظهور، مدرنیسم و اندیشه مهدویت، بحران معنویت و اندیشه مهدویت و نقش امام غایب در عرصه تکوین، تحلیل و بررسی تجدید دین در عصر ظهور و غرب و مهدویت را از محورهای این بخش است.

وی تحریف شدن میراث مکتوب از سوی وهابیت، مبانی کلامی و اخلاقی سب و لعن از منظر قرآن و حدیث، اهل بیت(ع) از دیدگاه ابن تیمیه، ملاک های کفر و ارتداد از دیدگاه ابن تیمیه و برداشت غلط سلفی ها و وهابیت، نقش بازدارنده وهابیت در بیداری اسلامی، شیوه های مقابله با فرقه وهابیت را از محورهای بخش وهابیت این همایش عنوان کرد.

حجت الاسلام علی نژاد در ادامه ابراز داشت: در دومین همایش بین المللی ولایت 5 مقاله برتر ارائه، 14 مقاله برتر مورد تقدیر و بیش از 20 مقاله برتر چاپ خواهد شد.

وی با بیان این که داوری آثار رسیده از سوی داوران آغاز شده است، تصریح کرد: سه کمیته با حضور اساتید حوزه علمیه خوزستان و قم در دو مرحله مقدماتی و نهایی به ارزیابی آثار می پردازند.

خوزستان به عنوان پایگاه نشر معارف اهل بیت شناخته شده است

حجت الاسلام علی نژاد با بیان این که خوزستان به عنوان پایگاه نشر معارف اهل بیت شناخته شده است، ابراز داشت: رسانه های داخلی و خارجی بسیاری جهت پوشش دومین همایش بین المللی ولایت اعلام آمادگی کرده اند.

قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) به آغاز دهه امامت و ولایت اشاره کرد و گفت: عید غدیر روز اکمال دین و اتمام نعمت و روز یأس و ناامیدی کفار است.

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) در روایاتی که مورد قبول شیعه و سنی است، اسامی و تعداد ائمه را ذکر کرده است، اظهار داشت: از همان ابتدا دشمنان دشمنان اسلام قدرت خود را به کار گرفتند تا در مقابل این نور الهی ایستادگی کنند.

خوزستان نماد عشق ورزی به اهل بیت است

حجت الاسلام علی نژاد خوزستان را نماد عشق ورزی به اهل بیت دانست و گفت: در خوزستان صحنه هایی از عشق و ارادات به اهل بیت(ع) ثبت شده است که کمتر جایی نظیر آن دیده می شود.

قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) به تکاپوی مساجد و هیأت های استان خوزستان جهت برگزاری باشکوه مراسم های دهه ولایت اشاره کرد و گفت: رسانه ها وظیفه ای مهم و اثرگذار در راستای نشان دادن عشق و ارادت مردم به اهل بیت(ع) را دارند.

حجت الاسلام علی نژاد با اشاره به تأسیس دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) در سال 87 اظهار داشت: در تابستان سال جاری مجوز ارتقا مؤسسه آموزش عالی امیرالؤمنین به دانشگاه از سوی وزارت علوم داده شد.

وی با بیان این که در حال حاضر سه دانشکده در حال فعالیت در دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) هستند تصریح کرد: بیش از 300 دانشجو مشغول به تحصیل در مقاطع لیسانس، ارشد و دکتری هستند که با ورودی های بهمن ها و راه اندازی دانشگاه مجازی این تعداد به 500 نفر خواهد رسید.

دعای عرفه درس بندگی برای انسان است

قائم مقام دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) در بخش دیگری از سخنان خود عرفه را روزی ممتاز در میان روزهای سال عنوان کرد و افزود: در روایات پس از شب قدر عرفه از بافضیلت ترین ایام به شمار می آید.

حجت الاسلام علی نژاد با بیان این که در چنین روزی حجاج اجتماع عظیم عرفات را تشکیل می دهند، خاطر نشان کرد: امیدواریم امروز با قرائت دعای عرفه و تدبر در معانی آن که به نوعی درس بندگی برای انسان تلقی می شود، بتوانیم در مسیر بندگی حرکت کنیم./9464/پ202/غ

ارسال نظرات