۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۸۷۳۲۷

افشای جزئیات جدید از فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا

خبرگزاری رسا ـ طبق یک گزارش جدید، آژانس امنیت ملی آمریکا در حال جمع آوری و ذخیره لیست ارتباطات صدها میلیون کاربر سرویس‌های مختلف ایمیل ‌و چت ‌در سراسر جهان است.
ديوار ساختمان اداره امنيت ملي آمريکا NSA

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، واشنگتن پست با استناد به سخنان مقام‌های ارشد اطلاعاتی و اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی اعلام کرد بسیاری از این لیست‌های ارتباطات متعلق به شهروندان آمریکایی است.

بر اساس این گزارش این آژانس ابرجاسوسی، روزانه از طریق رصد حساب‌های کاربری شخصی افراد در یاهو، جی میل، فیس‌بوک و هات میل به بررسی و ذخیره مشخصات آدرس بوک این افراد می‌پردازد. این کار از طریق جستجو در لینک‌های داده‌های جهانی در همه نقاط متصل به اینترنت انجام می‌شود. این نهاد آمریکایی همچنین اطلاعات نیم میلیون لیست دوستان کاربران اینترنت را از طریق سرویس‌های چت و ایمیل‌های آنان جمع آوری کرده است.

این جدیدترین افشاگری درباره فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از سوی اسنودن است که پس از دریافت پناهندگی موقت از روسیه در حال حاضر در این کشور به سر می‌برد. اسنودن به اتهام جاسوسی تحت تعقیب دولت آمریکا قرار دارد.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران جمع آوری اطلاعات در آژانس امنیت ملی آمریکا قادرند به جستجوی ارتباطات پنهانی کاربران نیز بپردازند و شبکه کوچک‌تری از اهداف اطلاعاتی مستقر در آمریکا یا خارج از مرزهای این کشور را شناسایی کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: این اطلاعات جمع آوری شده به آرایش و ترتیب پنهانی شرکت‌های ارتباطاتی خارجی یا ارائه دهندگان خدمات اطلاعاتی یکپارچه در کنترل این تاسیسات بستگی دارد که ترافیک داده‌ها را از طریق مسیرهای اصلی در اینترنت هدایت می‌کنند.

هر چند جمع آوری این اطلاعات مربوط به کاربران خارج از آمریکاست اما آژانس امنیت ملی آمریکا بسیاری از تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان این کشور را نیز رهگیری می‌کند. این نهاد آمریکایی سالانه اطلاعات 250 میلیون لیست ارتباطی را جمع آوری می‌کند که اغلب آنها متعلق به شهروندان آمریکا است.

اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا در جمع آوری سوابق مکالمات تلفنی در این کشور از زمان نخستین افشاگری در این زمینه در ماه ژوئن (خرداد ماه) جنجال آفرین شده است. مقام‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از اقدام خود در زمینه جمع آوری حجم انبوهی از سوابق مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی در این کشور به عنوان ابزاری ضروری برای مقابله با تروریسم دفاع کرده‌اند./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات