۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۸۷۴۰۷

ترکیه لیست جاسوس های اسراییلی را به ایران داد

خبرگزاری رسا ـ ترکیه نام 10 ایرانی که برای اسرائیل جاسوسی می کردند را در اختیار ایران گذاشت.
پرچم ترکيه و اسرائيل

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم دیوید ایگناتوس نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، سال گذشته میلادی نام 10 تن از جاسوسان اسرائیل را به ایران داده است.

مقا‌م‌های رژیم اشغالگر نسبت به این اقدام واکنشی سریع نشان ندادند، اما اردوغان را متهم کردند که در سال‌های اخیر سیاستی ضداسرائیلی در پیش گرفته تا موقعیت خود را به عنوان یک کشور مسلمان در منطقه تقویت کند.

مناسبات گرم میان رژیم اسرائیل و ترکیه به دنبال حمله روز 31 مه سال 2010 میلادی (10 خرداد 1389) اسرائیل به کشتی حامل کمک‌های انسانی ترکیه برای نوار غزه به خصومت گرایید. در این حمله ارتش این رژیم 9 فعال حقوق بشری ترکیه را ک که قصد داشتند محاصره طولانی نوار غزه را بشکنند کشت.

 

ترکیه پایگاه جاسوسی اسرائیل

در گزارش دیوید ایگناتوس آمده است که بخشی از فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل در حریم ترکیه انجام می‌شده و این رژیم اجازه نظارت ترکیه بر این فعالیت‌ها را داده بود.

نویسنده واشنگتن پست اضافه کرده که مقا‌مات آمریکایی به اسرائیل گفته بودند که ترکیه هرگز اقدامات جاسوسی اسرائیل را افشا نخواهد کرد.

با این حال در سال 2012 اردوغان نام این 10 ایرانی را در اختیار ایران گذاشته که برای تماس با جاسوسان اسرائیلی به ترکیه سفر می‌کردند.

در آوریل همین سال (فروردین 1391) ایران اعلام کرد که به شبکه بزرگی از جاسوسان اسرائیلی دست یافته و 15 نفر را دستگیر کرده است. البته این روشن نیست که آیا این اقدام ارتباط مستقیم با حرکت ترکیه داشته یا نه.

اسرائیل بارها اقدام به عملیات جاسوسی و خرابکارانه در خاک ایران کرده است. از جمله دست داشتن در شهادت دانشمندان هسته‌ای ایران.

معاون وزیر خارجه اسرائیل در این رابطه تنها گفته است: مناسبات ترکیه و اسرائیل بسیار پیچیده است. به گفته او ترک‌ها در بازی قدرت در منطقه می‌خواهند از کارت ضد اسرائیلی بودن استفاده کنند.

ایالات متحده آمریکا برای نزدیک کردن دو متحد خود در منطقه تلاش می کند تا روابط رژیم اشغالگر قدس و ترکیه را به حال عادی برگرداند.

در این راستا واشنگتن حتی بنیامین نتانیاهو را متقاعد کرد بابت حمله نیروهای اسرائیل به کاروان ترکیه و کشته شدن 9 تن از سرنشینان ترک این کشتی، پوزش بخواهد. اما حتی این عذرخواهی هم در روابط سرد رژیم اسرائیل و دولت ترکیه تاثیر قابل ملاحظه‌ای نگذاشت.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود گفته است تنها چیزی که از آن پس به دست آوردیم این بود که بتوانیم به آمریکا نشان دهیم اردوغان تمایلی به بهبود مناسبات ندارد.

البته اردوغان با سیاست های دوگانه خود ثابت کرده است هرگز قابل اعتماد نیست و هرچند در ظاهر مخالفت هایی با اسرائیل دارد اما همواره منافع اسرائیل را نیز حفظ کرده است./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات