۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۶۵۱
استاد حوزه و دانشگاه:

از هر کسی که با ولایت زاویه گرفت و ضدیت پیدا کرد دوری کنید

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت:‌هیچ شاقولی بهتر از ولایت نیست، هر کس با ولایت زاویه گرفت و ضدیت پیدا کرد باید از او دور شد، ما در پیچ تاریخی هستیم که عبور از این پیچ تنها با اطاعت از ولی فقیه صورت می‌گیرد.
غدير.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام سلیمانی از پژوهشگران حوزوی شب گذشته در دوره کوتاه مدت غدیر شناسی که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی معارضان غدیر پرداخت و گفت: دلایلی زیادی عامل به خلافت نرسیدن امیر مؤمنان(ع) شد ولی شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلایل آن طایفه قریش، یهودیان و ماجرای سقیفه بود.

وی ادامه داد: اگر میل به روی کار آمدن امیرمؤمنان(ع) بود هرگز سقیفه اتفاق نمی‌‌افتاد، یهودیان از نخست به دنبال ضربه زدن به اسلام بودند و هرگز مایل نبود که امام علی(ع) روی کار بیایند، البته اخباری زیاد از دست داشتن یهودیان در به خلافت نرسیدن امام علی(ع) وجود ندارد ولی باید نسبت به ثمره نشستن توطئه‌های آن درباره اسلام پس از رحلت نبی‌اکرم(ع) بیشتر بحث و تحقیق شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که برخی از دستندکاران سقیفه با علمای یهود در ارتباط بودند، اظهار داشت: درست است که یهودیان با اسلام مخالف بودند ولی نمی‌توان به صورت قطع گفت که آن‌ها حتما در توطئه سقیفه حضور داشتند و باید در این‌باره سند به اندازه کافی ارائه داد، دشمنی یهودیان با انصار به قبل از بعثت نبی‌اکرم(ص) بر می‌گردد.

در فتنه 88 تنها آمریکا و اسرائیل دخالت نداشتند

وی یادآور شد: در فتنه 88 نیز اسرائیل و ‌آمریکا دخالت داشتند ولی اگر تحلیل‌گران بگویند که فتنه 88 تنها به سبب این کشورها صورت گرفت و اگر این‌ها نبودند فتنه 88 اتفاق نمی‌افتاد سخن مناسبی نبوده و به آن‌ها نسبت به این‌گونه تحلیل اعتراض می‌شود، دشمنی آن‌ها از قبل بود.

حجت‌الاسلام سیلمانی با اشاره به این‌که تاریخ معاصر ما تاریخ صدر اسلام و تاریخ صد اسلام تاریخ معاصر ما را بیان می‌کند، خاطرنشان کرد: در زمان ما ابعاد توطئه‌های صدر اسلام آشکار شده و می‌توان فهمید چه توطئه‌هایی اتفاق افتاده است و گرنه تشخیص توطئه و فتنه در آن زمان کار راحتی نبوده است.

وی افزود: همان‌گونه که در گذشته معارضان غدیر وجود داشتند امروز نیز معارضان ولایت فقیه وجود دارند، دو سوم آیات قرآن تاریخی است، هنر تاریخ عبرت آوری و انفعال دل است و اگر فردی تاریخ را درست بفهمد می‌تواند زمان خود را نیز درست تحلیل کند.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این‌‌که نباید تاریخ در تاریخ بماند،‌ گفت: تاریخ را باید به گونه‌ای تحلیل کرد که در تاریخ نماند، اگر عاشورا و غدیر در تاریخ بمانند این نوعی خیانت به این روزهای با ارزش و کارهای صورت گرفته در آن است، معاویه و عمرعاص تک ژل تاریخ نبودند بلکه در هر زمانی معاویه و عمرعاص وجود داشته و دارد.

چرا در انتخاب خلیفه مهاجران نسبت به انصار موفق‌تر بودند

وی تصریح کرد: در صدر اسلام جمعیت مسلمانان به چند گروه مسلمانان قبل فتح مکه (مهاجران و انصار) مسلمانان پس از فتح مکه و مسلمانان که پس از فتح مکه و از روی بی‌میلی مسلمانان شدند تقسیم می‌شد، ولی کسانی که قبل از فتح مکه مسلمانان شده‌ بودند برای خود ارزش بیشتری قائل بودند از این‌رو در انتخاب خلیفه از میان دیگر گروه حق بیشتری را برای خود قائل بودند.

وی بیان کرد: انصار نیز می‌گفتند که ما پیامبر(ص) را بیشتر از دیگران حمایت کردیم، ولی مهاجران می‌گفتند که ما افزون‌بر شرف سبقت در ایمان،‌ در مهاجرت و جنگ‌ها نیز حضور داشتیم از این‌رو سهم ما در انتخاب خلیفه باید بیشتر باشد، البته انصار بیشتر کشاورز بودند ولی مهاجران تاجر مسلک بودند و به سبب رقابت قومی قبیله‌ که با بنی هاشم داشتند نسبت به خلافت رسیدن امام علی(ع) بی‌میل بودند.

محقق حوزوی گفت: قریش قوی‌ترین طایفه عربستان بود که میان آن‌ها رقابت‌های فراوانی وجود داشت، رقابت میان قریش به گونه‌ای بود که خلیفه دوم گفت «قریش نمی‌خواهد خلافت همانند رسالت میان شما بنی هاشم باشد تا شما مغرور شوید»، نگاه نگاه تعبدی نبود که امر رسالت و خلافت از آسمان است.

سقیفه غربالی بود که برخی از بزرگان از آن سقوط کردند

وی افزود: انسان در هر مرتبط ایمان آزمایش سختی را پشت سر می‌گذارد، سقیفه غربالی بود که برخی از افراد تاب و تحمل این آزمایش را نداشتند از این‌رو سقوط کردند، افرادی همانند طلحه و زبیر در آزمایش تقسیم سهم بیت‌المال نتوانستند موفق باشند، امروز نیز در انقلاب ما افرادی هستند که پس از امام راحل سهمی می‌‌خواهند و می‌گویند اگر به ما سهم داده نشود با ولایت فقیه درگیر می‌شویم.

حجت‌الاسلام سلیمانی اصحاب سقیفه را تنها معارضان غدیر ندانست و خاطرنشان کرد: سیل عظیمی از مردم نمی‌خواستند امام علی(ع)‌ به خلافت برسند، حسادت قریش نسبت به شخص امیرمؤمنان(ع) از دیگر عوامل به خلافت نرسیدند ایشان شد، خود خلیفه نخست می‌گوید قریش گفتند «پیامبر را خدا انتخاب کرد ولی انتخاب خلیفه در غدیر خم کار شخصی پیامبر(ص) بود نه گفته خدا و رسول‌الله(ص) مردم را در انتخاب خلیفه آزاد گذاشتند و مرتب به گوش من می‌رسد که علی(ع) به انتخاب مردم اعتراض دارد».

مردم سالاری سبب مشروطیت خلفا شد

وی ادامه داد: خلیفه دوم نیز به ابن عباس می‌گوید «مسلمان بر ما اجماع کردن و خود را با مردم روبر نکنید»، مردم سالار دینی عالم مشروطیت بخشی بر خلفا شد از این‌رو آن‌چه پیامبر(ص) درباره خلافت گفته بودند را به فراموش سپردند، خلیفه و حاکم را خدا تعیین می‌کند ولی در صدر اسلام منطق رأی اکثریت را انتخاب کردند و کسانی که از سقیفه سیلی خوردن دیدگاه دوم را داشتند و می‌گفتند «علی(ع) نسبت به مردم بی‌توجه بوده و استبداد دارد» امروز نیز برخی افراد می‌گویند تفکر ولایت فقیه نوعی استبداد دینی است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که در طول تاریخ اولیا الهی همواره تنها بودند، گفت: گاهی افراد به عقل جمعی، روایت و مصلحت تمسک می‌کنند، معارضان غدیر در روز عاشورا در برابر امام حسین(ع) لشکر کشیده و اجماع درست کردند و کسانی در این روز نجات پیدا کردند که گفتند «من بر دین علی(ع) هستم و کاری نداریم اصحاب و مردم چه می‌گویند و یقین داریم اگر در راه حسین بن علی(ع) باشیم بهشتی می‌شویم» در روایت نیز داریم «الحق مع علی و علی مع الحق».

علت دشمنی قریش با امیرمؤمنان چه بود؟

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که برخی از اصحاب و بزرگان صدر اسلام نماز شب می‌خواند و فقیه بودند ولی در ماجرای غدیر کم آورده و سکوت کردند،‌ عنوان ساخت: علت دشمنی قریش با امام علی(ع) سطحی نگری، ضعف ایمان، رقابت قبیله‌ای و زخم شمشیر علی(ع) بود و این عوامل سبب شد تا حضرت علی(ع) روی کار نیایند، اگر بزرگان می‌گفتند علی(ع) انتخاب شده مردم جرأت نمی کردند خلیفه‌ای‌ دیگری را انتخاب کنند، مردم بی‌میل بودند ولی بزرگان این بی‌میلی را شعله‌ور کردند.

وی افزود: خلفا در میان مردم برای خود جایگاه داشتند و با این افراد مشاوره می‌شد، مطرح بودند ولی در مقطعی آزمایش شدند که ذر این آزمایش کم آوردند، این افراد از نظر سیاسی اجتماعی جا افتاده بودند، ولی وقتی آمدند صحنه خودشان دکان باز کردند و بقیه افراد نیز به دنبال این افراد رفتند.

ایمان قریش بند به شخص پیامبر بود

حجت‌الاسلام سیلمانی با بیان این‌که قریش عالم اصلی به خلافت نرسیدن امام علی(ع) بودند، گفت: ایمان قریش بند شخص پیامبر(ص)‌ بود از این‌رو تا زمانی که آن حضرت زنده بودند ایشان را یاری می‌کردند ولی زمانی که نبی‌اکرم(ص) رحلت کردند بند ایمان آن‌ها نیز قطع شد از این‌رو امام علی(ع) را یاری نکردند.

وی در پایان اظهار داشت: هیچ شاقولی بهتر از ولایت نیست، هر کس با ولایت زاویه و ضدیت پیدا کرد باید از او دور شد، ما در پیچی تاریخی هستیم که عبور از این پیچ تنها با اطاعت از ولی فقیه صورت می‌گیرد./993/پ201/ن

ارسال نظرات