۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۸۷۹۷۳

فاز دوم افشاگری ها علیه آمریکا

خبرگزاری رسا ـ روزنامه لوموند که هفته پیش خبر از جاسوسی آمریکا از شهروندان فرانسه را منتشر کرده بود، در فاز دوم این افشاگری ها اعلام کرد، آمریکا در سفارتخانه‌های فرانسه نیز جاسوسی می‌کرد.
جاسوسي آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، روزنامه صبح فرانسه، لوموند، در گزارش مفصلی که در صفحه دوم شماره امروز خود منتشر کرده است، نوشت: مدارکی که ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا، بر ملا کرده نشان می دهد که جاسوسی آمریکا از سفارتخانه‌های فرانسه فقط به شنود تلفنی و جاسوسی الکترونیکی ختم نمی‌شود، بلکه این مدارک نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا علاوه بر این، به طور سنتی نیز در این سفارتخانه‌ها به جاسوسی می‌پرداختند.

 

بر اساس اطلاعاتی که لوموند به دست آورده، آمریکا سفارت فرانسه در واشنگتن و همچنین نمایندگی فرانسه در سازمان ملل را تحت نظر داشته است. لوموند دقیقاً با شرح جزییات، حتی نام پروژه‌هایی را که بر اساس آن آمریکا در این دو سفارت فرانسه جاسوسی می‌کرده، منتشر کرده است.

 

این روزنامه همچنین بر اساس یک سند دیگر که تاریخ ماه اوت 2010 (شهریور 1389) را دارد، می نویسد که این سند دقیقاً مقصود آمریکا را از این جاسوسی از راه دور مشخص می کند.

 

آمریکا از اطلاعات کشورهای خارجی به ویژه فرانسه برای تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران در نهم ژوئن 2010 (19 خرداد 1389) بهره برده است؛ این قطعنامه شدیداً از سوی آمریکا مورد حمایت بود و آمریکا از مخالفت کشورهای دارای اقتصاد نوظهور در این زمینه می‌هراسید. روسیه و چین از این قطعنامه حمایت کردند، اما برزیل و ترکیه به آن رأی ندادند./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات