۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۱۸۸۶۴۲
آیت الله مروارید:

شهرها و روستاهایی وجود دارند که ازحوزه های علمیه بهره ای نبرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مروارید گفت: بزرگان و علمای گذشته کتاب هایی مطابق با زمان خود نوشته اند که امروز پس از هزاران سال مورد نیاز ما است اما ما نتوانسته ایم برای امروز خود علم تولید کنیم چه برسد برای آیندگان.
نشست/ جلسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مروارید، شب گذشته 9 آبان در اجلاس هم اندیشی اساتید و مدیران جامعة المصطفی العالمیه مشهد به سخنرانی پرداخت و تأکید کرد: در جامعة المصطفی(ع) افرادی با ملیت های و گرایشات مختلف حضور دارند که باید علومی را فرا بگیرند که بتوانند از آن در علوم در کشور و اجتماع خود به درستی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید از این طلاب توقع بالایی داشت کما این که انتظار این توقع از حوزه های علمیه ایران هم فراهم نیست و در این زمینه باید تحولی مهم صورت بگیرد؛ هنوز شهرها و روستاهایی وجود دارند که از این حوزه ها و هزینه ها بهره ای نبردند.

عده ای از افراد و طلاب در پیش پا افتاده ترین مسائل مانند مسائل شرعی مجهز نیستند

آیت الله مروارید افزود: هنوز عده ای از افراد و طلاب در پیش پا افتاده ترین مسائل مانند مسائل شرعی مجهز نیستند و برخی از نکات برای آن ها مجهول است.

وی تأکید کرد: قرآن، روایات، فقه، اخلاق، مسائل اعتقادی، کلامی و تفسیری و کتاب های علمای مانند دریایی پر از مرواریدهای گران بها هستند و صحیح نیست که انسان از آن بهره ای اندک ببرد.

وی ادامه داد:  بزرگان و علمای گذشته کتاب هایی مطابق با زمان خود نوشته اند که امروز پس از هزاران سال مورد نیاز ما است اما ما نتوانسته ایم برای امروز خود علم تولید کنیم چه برسد برای آیندگان.

در ادامه حجت‌الاسلام غلامحسین عصارزاده، معاون فرهنگی، تربیتی جامعةالمصطفی(ص)  العالمیة مشهد با بیان این که اساتید در دل و جان طلبه ها نفوذ دارند، ابراز کرد: در جامعة المصطفی(ص) میلیاردها تومان هزینه می شود با این وجود این اساتید هستند که در خط مقدم این امکانات و تجهیزات قرار دارند و اهداف جامعة المصطفی(ص) را به پیش می برند.

وی تأکید کرد: جامعة المصطفی(ص) طبق دستورات و فرمایشات مقام معظم رهبری یک حوزه است و باید حوزه باشد، از این رو به صراحت اعلام می کنیم اینجا دانشگاه نیست و آرمان و اندیشه حوزوی باید در اینجا پیاده شود که یکی از موارد مورد نیاز حوزه، نشاط علمی است که باید به روش های مختلف و به همت اساتید محقق شود.

 توصیه های معاون فرهنگی ،تربیتی جامعةالمصطفی(ص)به طلاب

معاون فرهنگی ،تربیتی جامعةالمصطفی(ص) توصیه کرد: اساتید سعی کنند نکات اخلاقی اعم از آیات و احادیث را به صورت بیانی و یا عملی در تمام کلاس های خود به طلاب منتقل کنند چرا که این موضوع تأثیر بیشتری از کلاس های اخلاق مرسوم بر روی طلبه ها خواهد گذاشت.

وی خطاب به اساتید جامعة المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: شاید برخی از منکرات و ناشایستگی ها در بین طلاب دیده شود، علت این موضوع این است که برخی از آن ها تازه به اسلام تشییع روی آورده و از آداب اسلامی و تشییع اطلاعی ندارند و این اساتید هستند که باید به صورت های مختلف در تربیت این افراد تلاش کنند.

در ادامه اساتید و مدیران جامعة المصطفی(ص) مشهد به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند؛ از جمله نکاتی که در این نشست توسط اساتید مطرح شد می توان به تقویت کرسی های آزاد اندیشی و حلقه های معرفت، تقویت نیروی اخلاقی و معنوی طلاب با استفاده از الگو قرار دادن سیره زندگی علمای ربانی، افزایش مباحثه، مطالعاتی کردن برخی از دروس، افزایش نظم، خروج از کتاب محوری و استفاده از کلاس های کارگاهی و مد نظر قرار دادن گسترۀ جغرافیایی جهانی به ویژه ویژگی های کشور طلاب اشاره کرد./934/پ202/ع

 

ارسال نظرات